Christenen slikken ook niet alles

dinsdag 07 februari 2006 17:33

BARNEVELD - Voor moslims beledigende spotprenten over de profeet Mohammed lokken in islamitische kringen zeer felle protesten uit. Hoe zouden christenen moeten reageren als Jezus Christus of het christelijk geloof zou worden beledigd?

Arie Slob, Tweede-Kamerlid voor de ChristenUnie. Kwam vorig jaar in verzet tegen het RVU-programma 'God bestaat niet':

,,Ik kan geen algemene blauwdruk geven, hoe christenen in dit soort situaties moeten handelen. Wel moeten we ons blijven realiseren dat cartoonisten altijd proberen te prikkelen, en daarvoor ook het nodige peper en zout toevoegen.

De grens ligt daar waar iemand die je lief is, op onaanvaardbare wijze belachelijk wordt gemaakt. We moeten dus niet met de armen over elkaar blijven zitten als de naam van God door het slijk wordt gehaald.

Als zoiets gebeurt, kiest de ChristenUnie er in de eerste instantie voor de maker op de hoogte te brengen van wat dat met ons doet. Als het niet zijn bedoeling was mensen te kwetsen, kan zo'n gesprek er al toe leiden dat men in de toekomst andere beslissingen neemt.

Als zo'n gesprek niets oplevert, moet je het misschien hogerop zoeken. De vraag is dan wel: wil je verzeild raken in een ingewikkeld juridisch traject? Die afweging verschilt per zaak. In Nederland is de vrijheid van meningsuiting niet onbeperkt, dus in het uiterste geval kun je een beroep doen op de rechter.

In elk geval moet je nooit in reactie op bepaalde uitingen dingen doen die niet toelaatbaar zijn. Dat is geen houding die christenen past.

Ook kan ik me voorstellen dat je op een bepaald moment zegt: dit moeten we misschien maar laten gaan, omdat elke reactie de zaak alleen maar erger maakt.''

Bron: Nederlands Dagblad, door onze redacteur Aldwin Geluk
Arie Slob
In de media