Inbreng algemeen overleg Wet handhaving Consumentenbescherming
dinsdag 21 februari 2006 09:49
De leden van de fractie van de ChristenUnie hebben met belangstelling kennis genomen van de voorstellen van de staatssecretaris met betrekking tot de Wet handhaving consumentenbescherming.
De leden van de fractie van de ChristenUnie denken dat er met de instelling van de ConsumentenAutoriteit op een goede manier vorm wordt gegeven aan de vereiste nationale instantie met betrekking tot de consumentenbescherming. De ConsumentenAutoriteit en de overige bevoegde autoriteiten kunnen de benodigde bescherming leveren aan de consument met betrekking tot intercommunautaire inbreuken op de diverse wettelijke bepalingen. Ook de ‘witte vlekken’ op het gebied van de huidige consumentenbescherming ten opzichte van de verschillende verordeningen worden ondervangen. Met dit wetsvoorstel wordt de positie van de consument op de (Europese) markt versterkt.
De leden van de ChristenUnie-fractie onderschrijven om deze redenen de hoofdlijnen van dit wetsvoorstel, maar ontvangen op een aantal punten graag nog een nadere toelichting.
Allereerst, de ConsumentenAutoriteit wordt volgens het wetsvoorstel door de minister aangewezen en is een onder hem ressorterende ambtenaar. Dit is een andere constructie als waar destijds voor gekozen is bij de oprichting van de NMa. De staatssecretaris gaat in de MvT (paragraaf 4.2) op het waarom van deze keuze in. Voor de leden van de ChristenUnie-fractie is nog niet duidelijk hoe de zaak precies ligt. Waarom wordt de mogelijkheid voor het creëren van een zelfstandig bestuursorgaan zo nadrukkelijk opengelaten, zo vragen deze leden? Bestaat er bij de staatssecretaris de wil of het voornemen om op termijn een zelfstandig bestuursorgaan te realiseren?
Ten tweede, vanuit Europees oogpunt is er noodzakelijkerwijs sprake van bestuursrechtelijk toezicht. Er is echter gekozen voor zowel bestuursrechtelijke als privaatrechtelijke handhaving (MvT, paragraaf 5.1). Een duaal stelsel is het gevolg. Dit duale stelsel draagt niet bij aan een transparant en coherent systeem van handhaving. In de ideale situatie zijn toezicht en handhaving in één hand, wat in het voorstel niet het geval is. De staatssecretaris onderkent deze discrepantie, evenals de leden van de fractie van de ChristenUnie.
Aan de andere kant is het de wens van de regering het privaatrechtelijke stelsel zoveel mogelijk in stand te houden. Kan de staatssecretaris nader toelichten waarom zij in de finale afweging toch kiest voor een duaal stelsel? Met betrekking tot de evaluatie laat de staatssecretaris namelijk weer nadrukkelijk de mogelijkheid open tot het samenbrengen van toezicht en handhaving in één hand, wanneer dat toch nodig blijkt te zijn.
De bovenstaande vragen brengen de leden van de fractie van de ChristenUnie bij de vraag wanneer de eerste evaluatie moet plaatsvinden (MvT, paragraaf 11.3). De Raad van State stelt voor dit te doen vier jaar na de inwerkingtreding van verordening 2006/2004.
De staatssecretaris wijst dit voorstel van de hand. Zij wijst erop dat de termijn te kort is om een goed beeld te kunnen geven. De leden van de fractie van de ChristenUnie denken echter dat de voorgestelde termijn wel een reële termijn is. Wanneer de afhandeling van de voorliggende wet verloopt in lijn met de Europese verordeningen, dan zal de wet voor 29 december 2006 geïmplementeerd zijn. Doorrekenend zit er dan nog ruim twee jaar tussen de inwerkingtreding van de wet en de evaluatie. De leden van de fractie van de ChristenUnie raden de staatssecretaris aan de suggestie van de Raad van State met betrekking tot de evaluatietermijn toch over te nemen.
Tenslotte vragen de leden van de ChristenUnie-fractie – naar aanleiding van het voorschrift in artikel 4 van de Verordening 2006/2004 dat de toegekende rechten en verantwoordelijkheden bekend worden gemaakt bij het grote publiek – op welke wijze en met welke boodschap de ConsumentenAutoriteit zich aan het grote publiek zal gaan presenteren?
De leden van de fractie van de ChristenUnie denken dat er met de instelling van de ConsumentenAutoriteit op een goede manier vorm wordt gegeven aan de vereiste nationale instantie met betrekking tot de consumentenbescherming. De ConsumentenAutoriteit en de overige bevoegde autoriteiten kunnen de benodigde bescherming leveren aan de consument met betrekking tot intercommunautaire inbreuken op de diverse wettelijke bepalingen. Ook de ‘witte vlekken’ op het gebied van de huidige consumentenbescherming ten opzichte van de verschillende verordeningen worden ondervangen. Met dit wetsvoorstel wordt de positie van de consument op de (Europese) markt versterkt.
De leden van de ChristenUnie-fractie onderschrijven om deze redenen de hoofdlijnen van dit wetsvoorstel, maar ontvangen op een aantal punten graag nog een nadere toelichting.
Allereerst, de ConsumentenAutoriteit wordt volgens het wetsvoorstel door de minister aangewezen en is een onder hem ressorterende ambtenaar. Dit is een andere constructie als waar destijds voor gekozen is bij de oprichting van de NMa. De staatssecretaris gaat in de MvT (paragraaf 4.2) op het waarom van deze keuze in. Voor de leden van de ChristenUnie-fractie is nog niet duidelijk hoe de zaak precies ligt. Waarom wordt de mogelijkheid voor het creëren van een zelfstandig bestuursorgaan zo nadrukkelijk opengelaten, zo vragen deze leden? Bestaat er bij de staatssecretaris de wil of het voornemen om op termijn een zelfstandig bestuursorgaan te realiseren?
Ten tweede, vanuit Europees oogpunt is er noodzakelijkerwijs sprake van bestuursrechtelijk toezicht. Er is echter gekozen voor zowel bestuursrechtelijke als privaatrechtelijke handhaving (MvT, paragraaf 5.1). Een duaal stelsel is het gevolg. Dit duale stelsel draagt niet bij aan een transparant en coherent systeem van handhaving. In de ideale situatie zijn toezicht en handhaving in één hand, wat in het voorstel niet het geval is. De staatssecretaris onderkent deze discrepantie, evenals de leden van de fractie van de ChristenUnie.
Aan de andere kant is het de wens van de regering het privaatrechtelijke stelsel zoveel mogelijk in stand te houden. Kan de staatssecretaris nader toelichten waarom zij in de finale afweging toch kiest voor een duaal stelsel? Met betrekking tot de evaluatie laat de staatssecretaris namelijk weer nadrukkelijk de mogelijkheid open tot het samenbrengen van toezicht en handhaving in één hand, wanneer dat toch nodig blijkt te zijn.
De bovenstaande vragen brengen de leden van de fractie van de ChristenUnie bij de vraag wanneer de eerste evaluatie moet plaatsvinden (MvT, paragraaf 11.3). De Raad van State stelt voor dit te doen vier jaar na de inwerkingtreding van verordening 2006/2004.
De staatssecretaris wijst dit voorstel van de hand. Zij wijst erop dat de termijn te kort is om een goed beeld te kunnen geven. De leden van de fractie van de ChristenUnie denken echter dat de voorgestelde termijn wel een reële termijn is. Wanneer de afhandeling van de voorliggende wet verloopt in lijn met de Europese verordeningen, dan zal de wet voor 29 december 2006 geïmplementeerd zijn. Doorrekenend zit er dan nog ruim twee jaar tussen de inwerkingtreding van de wet en de evaluatie. De leden van de fractie van de ChristenUnie raden de staatssecretaris aan de suggestie van de Raad van State met betrekking tot de evaluatietermijn toch over te nemen.
Tenslotte vragen de leden van de ChristenUnie-fractie – naar aanleiding van het voorschrift in artikel 4 van de Verordening 2006/2004 dat de toegekende rechten en verantwoordelijkheden bekend worden gemaakt bij het grote publiek – op welke wijze en met welke boodschap de ConsumentenAutoriteit zich aan het grote publiek zal gaan presenteren?
Archief > 2006 > februari
- 28-02-2006 28-02-2006 17:16 - Coaching ‘leeftijdgenoten’ tegen schooluitval
- 27-02-2006 27-02-2006 17:08 - Vragen over ambulancevervoer regio Rijnmond
- 25-02-2006 25-02-2006 20:51 - NOS-journaal: ChristenUnie organiseert gospelavond in Amsterdam
- 24-02-2006 24-02-2006 21:28 - Laat scholen de wijk schoonmaken!
- 24-02-2006 24-02-2006 16:27 - Reactie ChristenUnie op kenmerken Nederlanders in databank
- 24-02-2006 24-02-2006 13:04 - Dossier: Kindersmokkel Somalië
- 24-02-2006 24-02-2006 10:37 - Huizinga vindt antwoord minister (naar Syrische delegatie) onvolledig
- 23-02-2006 23-02-2006 21:57 - Netwerk: Debat over Somalische kindersmokkel
- 23-02-2006 23-02-2006 16:35 - Vragen over Kinderhandel Somalië
- 23-02-2006 23-02-2006 14:46 - Inbreng Verlaging voorkeurdrempel leden Tweede Kamer
- 23-02-2006 23-02-2006 14:11 - Bijdrage Spoeddebat wachtlijsten jeugdzorg
- 23-02-2006 23-02-2006 14:03 - Algemeen Overleg Kansspelen via internet
- 23-02-2006 23-02-2006 11:55 - Bijdrage Spoeddebat kindersmokkel Somalië
- 23-02-2006 23-02-2006 11:17 - Betrouwbaar ambulancevervoer noodzaak!
- 23-02-2006 23-02-2006 10:52 - Vragen over Ambulancevervoer in regio Rijnmond
- 23-02-2006 23-02-2006 09:45 - Inbreng algemeen overleg Verhoging kinderkorting
- 23-02-2006 23-02-2006 08:06 - Kamervragen over Syrische delegatie
- 23-02-2006 23-02-2006 00:00 - Verslag Algemeen overleg Vervoerplan 2006 NS en dienstregeling
- 22-02-2006 22-02-2006 15:19 - Geef dorpsraden status deelraden
- 22-02-2006 22-02-2006 13:57 - Verslag Algemeen overleg Algemene Kinderbijslagwet
- 22-02-2006 22-02-2006 13:52 - Bijdrage debat Vaststelling Nieuwe Geneesmiddelenwet
- 22-02-2006 22-02-2006 09:09 - Inbreng Medezeggenschap op scholen
- 21-02-2006 21-02-2006 16:53 - Bijdrage debat uitspraken Zalm over OZB
- 21-02-2006 21-02-2006 14:57 - Dossier: Mediaconferentie
- 21-02-2006 21-02-2006 09:49 - Inbreng algemeen overleg Wet handhaving Consumentenbescherming
- 20-02-2006 20-02-2006 16:39 - Reactie ChristenUnie op ontstane commotie Deense spotprenten
- 20-02-2006 20-02-2006 16:30 - ChristenUnie wil comfortroutes
- 20-02-2006 20-02-2006 14:34 - Muziekzenders komen met "rap-button"
- 20-02-2006 20-02-2006 14:28 - MTV
- 18-02-2006 18-02-2006 18:53 - Klant illegale prostituee straffen!
- 18-02-2006 18-02-2006 14:18 - Reformatorisch Dagblad: „Wat kinderen op tv zien, doen ze na”
- 18-02-2006 18-02-2006 14:16 - Kijkwijzer
- 18-02-2006 18-02-2006 14:11 - Verband tussen MTV-clips en agressie
- 18-02-2006 18-02-2006 14:03 - MTV wil jongeren laten discussiëren over clips
- 18-02-2006 18-02-2006 13:44 - Mediaconferentie invloed van Geweld en Seks op jongeren
- 17-02-2006 17-02-2006 16:55 - ChristenUnie wil belspelletjes aanpakken
- 17-02-2006 17-02-2006 14:31 - MTV wil meer discussie over clips
- 17-02-2006 17-02-2006 14:24 - "Iedereen is het erover eens: Media-educatie is hard nodig!"
- 16-02-2006 16-02-2006 16:43 - Verslag overleg discriminatie op de arbeidsmarkt
- 16-02-2006 16-02-2006 14:09 - Inbreng Financiering Hoger Onderwijs
- 16-02-2006 16-02-2006 14:07 - Verslag Wet Inburgering
- 16-02-2006 16-02-2006 14:01 - Verslag Algemeen overleg Landbouw & Visserijraad
- 16-02-2006 16-02-2006 11:46 - Algemeen Overleg Ministeriële Conferentie Wereldhandelsorganisatie
- 15-02-2006 15-02-2006 16:36 - Verslag overleg governance in het onderwijs
- 15-02-2006 15-02-2006 13:54 - Vragen over Syrische christenen
- 15-02-2006 15-02-2006 13:52 - ChristenUnie vraagt spoeddebat aan naar aanleiding van Netwerkuitzending over mensensmokkel
- 15-02-2006 15-02-2006 12:58 - Inbreng algemeen overleg Governance in het onderwijs
- 15-02-2006 15-02-2006 10:37 - Bijdrage Spoeddebat overlast en criminaliteit in grote steden
- 15-02-2006 15-02-2006 09:05 - Bijdrage debat Geneesmiddelenwet
- 15-02-2006 15-02-2006 09:02 - Inbreng Wijziging wet Kernenenrgie
- 14-02-2006 14-02-2006 22:07 - Netwerk: Somalische kindersmokkel
- 14-02-2006 14-02-2006 09:14 - Bijdrage debat WVO Onderwijsachterstandenbeleid
- 13-02-2006 13-02-2006 18:00 - Goedkoper OV voor ouderen
- 13-02-2006 13-02-2006 16:21 - Wetgevingsoverleg Wijziging Electriciteits- en gaswet
- 13-02-2006 13-02-2006 14:44 - ChristenUnie tegen gedwongen splitsing
- 09-02-2006 09-02-2006 12:29 - Algemeen Overleg Industriebrief EU-regelgeving
- 09-02-2006 09-02-2006 09:59 - Vragen over de levensbeëindiging bij pasgeborenen
- 08-02-2006 08-02-2006 18:27 - Bijdrage debat vervolging christenen Iran
- 08-02-2006 08-02-2006 18:18 - Algemeen overleg politiebestel
- 08-02-2006 08-02-2006 18:17 - Bijdrage debat politiebestel
- 08-02-2006 08-02-2006 18:15 - Reactie ChristenUnie op inkomensgevolgen nieuwe Zorgverzekeringswet
- 08-02-2006 08-02-2006 13:32 - Verslag Algemeen overleg IND
- 08-02-2006 08-02-2006 13:28 - Bijdrage debat Wet ruimtelijke ordening
- 08-02-2006 08-02-2006 13:06 - Verslag algemeen overleg Politiebestel
- 08-02-2006 08-02-2006 10:33 - Algemeen Overleg Nieuwe subsidieregeling PGO-organisaties
- 08-02-2006 08-02-2006 00:00 - Verslag Algemeen overleg Koninklijke Marechaussee Beleidsplan 2010
- 07-02-2006 07-02-2006 17:33 - Christenen slikken ook niet alles
- 07-02-2006 07-02-2006 16:48 - € 400.000 naar Present voor WMO
- 07-02-2006 07-02-2006 12:09 - Bijdrage debat Onderwijs achterstandenbeleid
- 07-02-2006 07-02-2006 11:55 - Column: Demissionair
- 06-02-2006 06-02-2006 22:34 - 100 miljoen voor monumentale kerken
- 04-02-2006 04-02-2006 11:00 - Gehandicapte kan raadslid blijven
- 03-02-2006 03-02-2006 16:28 - Vragen n.a.v. website 'meisjesforum.net'
- 03-02-2006 03-02-2006 14:19 - Vragen over Meisjesforum
- 03-02-2006 03-02-2006 09:30 - Vragen over post Koninklijke Marechaussee Ter Apel
- 02-02-2006 02-02-2006 23:39 - Bijdrage debat Afghanistan
- 02-02-2006 02-02-2006 13:29 - Inbreng Algemeen overleg Afghanistan
- 02-02-2006 02-02-2006 12:54 - Algemeen Overleg Leerlinggebonden Financiering
- 01-02-2006 01-02-2006 15:14 - Vragen over wegwerkzaamheden
- 01-02-2006 01-02-2006 10:31 - Bijdrage debat Goedkeuring toetreding Bulgarije en Roemenië tot EU
Reacties op 'Inbreng algemeen overleg Wet handhaving Consumentenbescherming'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.