Muziekzenders komen met "rap-button"

maandag 20 februari 2006 14:34

De muziekzenders MTV/TMF en The Box gaan videoclips waarin veel seksueel getinte beelden voorkomen binnen afzienbare tijd voorzien van een zogenaamde 'rap-button'. Dit meldt De Telegraaf. Na het bekijken van de clip wordt middels een discussieprogramma uitleg gegeven over moraal en de man/vrouwrelatie. Deze toezegging doet eigenaar van de zender Viacom, na de veroordeling van een aantal Rotterdamse jongeren voor een groepsverkrachting in een kelderbox. Tijdens de rechtszitting verklaarden de jongeren, onder wie een negenjarige verdachte, dat zij sterk waren beïnvloed door de videoclips van de 'gangsta-rapper' 50 Cent.

De zender geeft hiermee gehoor aan de oproep van de NCRV, EO en ChristenUnie die de noodklok luiden over het vervagen van morele grenzen op de beeldbuis. Zij uitten hun grote bezorgdheid afgelopen vrijdag tijdens een speciaal belegde mediaconferentie in Hilversum waarvoor ook de grootste boosdoeners waren uitgenodigd. "Geef de jeugd een visie, een doel waar ze voor kunnen gaan. Vorm de jonge generatie en maak ze weerbaar. Alleen dan kunnen ze realiteit en fictie op televisie uit elkaar houden", luidde het pleidooi. Telegraaf
 
20 feb NOS headlines
 
Praten over borsten
 
Die nieuwe clip van 50 Cent vol rondborstige dames is erg interessante leerstof, maar wat doe je als de volgende videoclip nog saaier is dan het NOS Journaal? Je gaat zappen of doet een kleine (of grote) boodschap. Toch? Nee! Als het aan MTV Networks ligt begin je een discussie als de muziek is afgelopen.
 
TMF, MTV en The Box, drie muziekzenders die onder MTV Networks vallen, willen rond heftige videoclips discussies organiseren op internet of in de studio. Dit maakte directielid Jochem de Jong bekend tijdens een mediaconferentie van ChristenUnie, NCRV en de EO. Deze conferentie ging over het effect van seks en geweld in videoclips op jongeren.
 
NCRV, EO en ChristenUnie willen dat de muziekzenders bepaalde clips zelfs helemaal niet uitzenden, omdat deze schadelijk zijn voor jongeren. Iemand als 50 Cent geeft niet het goede voorbeeld, vinden ze. MTV Networks is het niet met ze eens, maar wil wel graag weten wat de reacties van de kijkers zijn op bepaalde videoclips.

Een keer per maand krijgt een videoclip van de muziekzenders daarom een zogenaamde. Deze clip mag volgens de Kijkwijzer wel worden uitgezonden, maar zal door de EO niet worden goedgekeurd,zegt een woordvoerster van MTV Networks. De muziekzenders laten de clip zien, waarna jongeren met elkaar in discussie gaan. Of niet natuurlijk: misschien zijn ze wel teveel afgeleid door al die borsten.

Bron: www.medianieuwtjes.web-log.nl

Zie ook:

Labels
In de media

« Terug

Reacties op 'Muziekzenders komen met "rap-button"'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2006 > februari