100 miljoen voor monumentale kerken

maandag 06 februari 2006 22:34

Kerkelijke gemeenten liggen krom voor restauratie en onderhoud cultureel erfgoed

De kosten van restauratie en onderhoud van een monumentaal kerkgebouw zijn een loden last voor veel kerkelijke gemeenten. Met name hervormde gemeenten en roomse parochies komen hierdoor in de problemen. De ChristenUnie verbaast zich daarover.  André Rouvoet: “We kunnen de kerkleden toch niet op laten draaien voor het onderhoud van ons cultuurhistorisch erfgoed?” De ChristenUnie wil hiervoor het Fonds Economische Structuurversterking (FES) aanspreken. “Het is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid om monumentale kerken, die zoveel vertellen over onze geschiedenis, over te dragen aan de generaties die na ons komen. Dat moet het kabinet oppakken door € 100 miljoen speciaal te reserveren voor de restauratie van monumentale kerken”, aldus Rouvoet vanavond tijdens een verkiezingsbijeenkomst in Harderwijk.

Op 1 januari 2006 is er een nieuwe subsidieregeling van kracht geworden, het Besluit Rijkssubsidiëring Instandhouding Monumenten (BRIM). Het betekent dat eigenaren van monumentale gebouwen nu geen subsidie meer krijgen voor restauratie, maar voor onderhoud. Het kabinet vindt dat er al zoveel aan restauratiewerk is gedaan, dat er nu vooral geld beschikbaar moet zijn voor onderhoud. Er is echter nog minimaal € 230 miljoen nodig voor restauraties. Inmiddels heeft het kabinet daarvoor € 100 miljoen beschikbaar gesteld uit het FES.

De kerkelijke gemeenten met een monumentaal kerkgebouw zitten echter met een fors probleem, want zij kunnen pas in 2009 gebruik maken van de nieuwe regeling. Daarvóór kunnen zij nog gebruik maken van de oude regeling, maar de inschrijvingen voor noodzakelijke restauraties overschrijden het maximale bedrag dat beschikbaar is. De kerken moeten dat geld zelf opbrengen óf de monumentale kerkgebouwen verpauperen. De kerkleden tasten al jarenlang diep in de buidel, want de kerken hebben al te maken met hoge stookkosten en strenge eisen van overheidswege, bijvoorbeeld ten aanzien van de brandveiligheid. Nu lijken ze echter voor een onmogelijke opgave te staan. Daarom wil de ChristenUnie bovenop de € 100 miljoen die het kabinet al beschikbaar stelde voor restauraties nog eens € 100 miljoen speciaal voor monumentale kerken reserveren.

André Rouvoet

Reacties op '100 miljoen voor monumentale kerken'