Gehandicapte kan raadslid blijven

zaterdag 04 februari 2006 11:00

Gehandicapte en arbeidsongeschikte raads- en statenleden kunnen hun functie blijven uitoefenen, zonder dat ze bang hoeven te zijn extreem te worden gekort op hun WAO-uitkering. Dit is het gevolg van een aanpassing, door de Tweede Kamer, van de rechtspositie voor deze volksvertegenwoordigers. De wijziging is het resultaat van een landelijke actie, drie jaar geleden door de ChristenUnie ingezet. Aanleiding was de positie van het Edese raadslid Martin Idema (ChristenUnie). Deze bleek vanwege de hoogte van zijn raadsvergoeding ,,op onevenredige wijze op zijn WAO-uitkering te worden gekort'', aldus de ChristenUnie in een persbericht. Als er toentertijd geen actie was ondernomen, had de man al vanaf 2003 met zijn raadswerk moeten stoppen. De korting op zijn uitkering bleek ,,buitenproportioneel''. Het stak de partij dat gehandicapte en voor het arbeidsproces afgekeurde burgers op die manier uitgesloten zouden zijn van het recht om tot volksvertegenwoordiger te worden gekozen. Ze zouden hun talenten niet meer in kunnen zetten.

De aanpassing houdt in dat een gemeenteraad, op verzoek van het desbetreffende raadslid, de vergoeding voor zijn raadswerk verlaagt. ,,Daarmee kan worden voorkomen dat een raadslid vanwege wettelijk bepaalde inkomensgrenzen op een volstrekt willekeurige manier zoveel op zijn WAO-uitkering wordt gekort, dat hij of zij zou moeten bedanken voor het lidmaatschap van de gemeenteraad.''

Het Edese college van B en W en de gemeenteraad hebben inmiddels eind deze week de gemeentelijke regels op dit punt aangepast. Een tevreden ChristenUnie-fractievoorzitter Han Schipper sprak in de raad de hoop uit, dat ,,voor vele leden van raden en staten in het hele land'' de problemen tot het verleden behoren.

Bron: Nederlands Dagblad

Reacties op 'Gehandicapte kan raadslid blijven'

Archief > 2006 > februari