Geef dorpsraden status deelraden

woensdag 22 februari 2006 15:19

ChristenUnie wil afstand tussen bestuur en  bevolking op platteland overbruggen
De ChristenUnie wil wijk- en dorpsraden op het platteland de status van een deelgemeenteraad geven. “Voor veel mensen in dorpen op het platteland is het gemeentebestuur anoniem geworden. Voorheen regelden ze hun eigen zaken, maar nu worden besluiten centraal genomen door mensen die ze niet kennen”, aldus André Rouvoet vandaag tijdens een bezoek aan Elspeet en Nunspeet. De ervaringen in Amsterdam en Rotterdam met deelgemeenteraden zijn positief. Daarom wil Rouvoet de leden van wijk- en dorpsraden ook laten kiezen en de raden meer bevoegdheden geven: “Zo ver als in Amsterdam en Rotterdam hoeft dat niet te gaan, maar bouw- en woningtoezicht, cultuur, verkeer, welzijn en de inrichting van de openbare ruimte kunnen heel goed door wijk- en dorpsraden worden behartigd”.

De bestuurskracht van kleine gemeenten is een belangrijk argument om tot gemeentelijke herindeling over te gaan. Daarom stelt de ChristenUnie de gemeentelijke herindeling niet ter discussie. Maar de afstand tussen bestuur en bevolking is groter geworden en daar wil de partij iets aan doen.

In veel gemeenten zijn nu al wijk- en dorpsraden, maar die hebben een voornamelijk adviserende taak en weinig bevoegdheden. Rouvoet: “Het is allemaal goed bedoeld, maar geen oplossing voor de afstand tussen bestuur en bevolking. Er is geen democratische legitimatie en er is geen sprake van overdracht van bestuurlijke bevoegdheden. De bevolking prikt daar doorheen en weet verdraaid goed dat de wijk- en dorpsraden uiteindelijk niks te vertellen hebben”. Daarom wil Rouvoet de wijken en dorpen de status van deelgemeente geven: “De gemeentewet geeft de gemeenteraad en het college de bevoegdheid om op het grondgebied van de gemeente een of meer deelgemeenten in te stellen. De gemeente kan vervolgens zelf bepalen welke bevoegdheden aan de wijk- en dorpsraden worden overgedragen en er is altijd toezicht op wat de raden doen: de gemeente kan besluiten schorsen of vernietigen”.

Download Notitie Dorpsraden (Word)

Reacties op 'Geef dorpsraden status deelraden'

Archief > 2006 > februari