Klant illegale prostituee straffen!

zaterdag 18 februari 2006 18:53

ChristenUnie wil klanten verantwoordelijk maken voor mensenhandel en uitbuiting

Met de legalisering van de prostitutie is er geen einde gekomen aan de misstanden in de branche. Integendeel. De cijfers over mensenhandel geven aan dat er nog steeds een heleboel fout gaat. De ChristenUnie wil klanten van prostituees die het slachtoffer zijn van mensenhandel en uitbuiting aanpakken. “De klanten die profiteren van de lage prijzen van illegale prostituees maken zich ook schuldig aan uitbuiting”, aldus André Rouvoet vandaag tijdens een verkiezingsbijeenkomst met allochtone christenen in Amsterdam. De fractievoorzitter van de ChristenUnie verwacht dat zijn voorstel effect zal hebben: “De klanten zullen niet zo snel meer gebruik maken van de diensten van prostituees waarvan ze redelijkerwijs kunnen vermoeden dat ze het slachtoffer zijn van mensenhandel”.

De ChristenUnie wil de misstanden in de prostitutie aanpakken en overweegt een initiatiefwet in te dienen. Rouvoet: “We willen de wet zó aanpassen dat de klant van degene die het slachtoffer is van mensenhandel en uitbuiting en onvrijwillig in de prostitutie zit, strafbaar is aan uitbuiting. Hij zorgt ervoor dat mensenhandel lonend blijft”.

Hoe kan de klant weten dat een prostituee het slachtoffer is van uitbuiting? Dat is volgens Rouvoet niet zo ingewikkeld: “Als een prostituee een lage prijs berekent, bang is, verwondingen heeft, nauwelijks Nederlands spreekt of in slechte omstandigheden haar werk doet, moet een klant toch argwaan krijgen”. De klant hoeft het overigens niet zeker te weten. Een vermoeden is genoeg. Er zijn precedenten in de wet, want het redelijkerwijs vermoeden dat een prostituee minderjarig is, is nu ook al strafbaar.
André Rouvoet

Reacties op 'Klant illegale prostituee straffen!'

Archief > 2006 > februari