Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carola Schouten ten behoeve van de Wet studievoorschot hoger onderwijs
Inbreng verslag (wetsvoorstel) van ChristenUnie Tweede Kamerlid Carola Schouten als lid van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap ten behoeve van de Wet studievoorschot hoger onderwijs
Onderwerp: Wet studievoorschot hoger onderwijs
Kamerstuk: 34 035
Datum: 13 oktober 2014
De leden van de fractie van de ChristenUnie hebben kennisgenomen van de afschaffing van de basisbeurs en de invoering van een leenstelsel voor studenten. De leden zijn tegen afschaffing van de basisbeurs, omdat een leenstelsel zal leiden tot een forse toename van schulden onder afgestudeerden en de drempel tot hoger onderwijs zal verhogen.
2. Relatie met andere wetswijzigingen
De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen hoe de regering terugkijkt op de verschillende aankondigingen en wetsvoorstellen van een leenstelsel voor studenten en de onduidelijkheid die deze manier van communiceren bij studenten heeft veroorzaakt. De afgelopen jaren hebben studenten moeite gehad om een goede planning en financiële inschatting te kunnen maken. Genoemde leden vragen de regering op een reflectie over deze gang van zaken.
3. Redenen tot wetswijziging
De leden van de fractie van de ChristenUnie lezen dat de regering bij het volgen van hoger onderwijs uitgaat van ‘rendement’ en ‘persoonlijk profijt’. Het volgen van een studie heeft echter ook belangrijke waarde voor de maatschappij als geheel en voor persoonlijke ontwikkeling en vorming van studenten. Richt de regering zich niet teveel op financieel rendement als doelstelling van een studie, in plaats van persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling? Wat is de boodschap die de regering naar studenten wil uitdragen over de doelstelling van een opleiding in het hoger onderwijs?
De leden van de fractie van de ChristenUnie lezen in de Memorie van Toelichting (p.10) dat de ‘financiële toegankelijkheid’ van ons stelsel geborgd blijft. Tegelijkertijd wijzen verschillende onderzoeken op een lagere instroom in het hoger onderwijs, in het bijzonder bij de overgang van mbo naar hbo. Blijkbaar vindt wel degelijk aantasting plaats van de toegankelijkheid van het hoger onderwijs. Kan de regering aantonen dat de financiële toegankelijkheid geborgd blijft, terwijl onderzoek het tegendeel bewijst?
4.1. Huidig stelsel
De leden van de fractie van de ChristenUnie zijn van mening dat de basisbeurs noodzakelijk is om de financiële toegankelijkheid van het hoger onderwijs te waarborgen. In de Memorie van Toelichting wordt beweerd dat de basisbeurs op het moment van omzetten feitelijk niet meer het karakter heeft van inkomensondersteuning tijdens de studie, maar na de studie. Dit wordt onderbouwd door de bewering dat de student wordt beloond met een gift na afloop van de studie. Na afloop van de studie wordt de lening weliswaar omgezet in een gift, maar de inkomensondersteuning vindt wel degelijk tijdens de studie plaats. Is de regering met genoemde leden van mening dat bij de basisbeurs van inkomensondersteuning na de studie feitelijk geen sprake is? Is het niet misleidend om te stellen dat de basisbeurs zorgt voor inkomensondersteuning na de studie, terwijl deze ondersteuning feitelijk tijdens de studiejaren plaatsvindt?
4.2. Het studievoorschot
De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen een reactie op de recente constatering van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) dat de Nederlandse schulden per huishouden tot de hoogste in de eurozone behoren, wat de economie kwetsbaar maakt voor economische schokken en de groei op lange termijn in gevaar kan brengen. Het IMF constateert bovendien dat vooral jongere huishoudens diep in de schulden blijven zitten. Genoemde leden wijzen ook op de reactie van de minister van Financien op het IMF dat de schuldenlast omlaag moet worden gebracht. Bovendien constateert ook de Raad van State dat in het bijzonder de middengroepen gevolgen zullen ondervinden van dit wetsvoorstel. Waarom kiest de regering met dit wetsvoorstel voor een tegengestelde beweging? Is het verantwoord om de Nederlandse schulden per huishouden via dit wetsvoorstel nog verder te verhogen en de economische kwetsbaarheid te vergroten?
De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen hoe realistisch de stijging is van de gemiddelde studieschuld van 15.000 euro naar 21.000 euro na afschaffing van de basisbeurs. Het CPB gaat in deze berekening uit van gemiddelden en specifieke aannames, terwijl in individuele gevallen flinke uitschieters zullen zijn. Zo wordt gerekend op een hogere bijdrage van de ouders en meer eigen bijverdiensten. Voor veel studenten zullen beide aannames niet (kunnen) gelden, bijvoorbeeld omdat de ouders niet extra kunnen bijdragen of bij een intensieve studie met veel college-uren. Bovendien rekent het CPB met een gemiddelde van thuis- en uitwonende studenten bij de toename van de studieschuld. Voor uitwonenden betekent afschaffing van de basisbeurs echter dat zij er 13.399 euro op achteruit zullen gaan. Schetst de regering met een gemiddelde studieschuld van 21.000 euro niet een te positief beeld van de gevolgen van het afschaffen van de basisbeurs voor studenten?
4.3.1. Verlenging terugbetaaltermijn
De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen waarom de regering het hebben van schulden richting studenten als een normale gang van zaken presenteert. Zo wordt vermeld dat door de verlichting van de terugbetaallasten de financiële verplichtingen van betaling van rente en aflossing ‘meevallen’. Tegelijkertijd leidt verlenging van de termijn van terugbetaling tot forse consequenties op langere termijn. Studenten gaan een hoger bedrag aan rentelasten betalen door de verlenging van de studieschuld van 15 naar 35 jaar. Waarom verdedigt de regering het wetsvoorstel met termen als ‘soepelere terugbetalingsregeling’ en het ‘meevallen’ van de financiële verplichtingen? Wordt hiermee niet een onrealistisch beeld neergezet van de forse schuld en langdurige afbetaling waar studenten mee te maken krijgen?
4.4. Ophoging aanvullende beurs
De leden van de fractie van de ChristenUnie lezen dat de aanvullende beurs wordt verhoogd. Tegelijkertijd krijgt ook deze groep studenten met het leenstelsel te maken. Studenten met een aanvullende beurs gaan er ondanks de verhoging toch 175 euro per maand op achteruit. Bovendien valt het onderscheid thuis- en uitwonend weg. Wordt hiermee niet een te positief beeld geschetst van deze maatregel voor studenten met ouders die minder dan modaal verdienen?
4.5. Functiebeperking
De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen waarom een student met een functiebeperking een tegemoetkoming krijgt die gebaseerd is op de huidige studiefinanciering voor thuiswonenden. Waarom worden uitwonende studenten met een functiebeperking of chronische ziekte financieel benadeeld, wanneer zij een jaar vertraging oplopen?
4.8. Monitoring
De leden van de fractie van de ChristenUnie wijzen op de extra nadelige gevolgen van dit wetsvoorstel voor studenten aan een meerjarige masteropleiding. De regering erkent in de Memorie van Toelichting dat deze groep studenten met inkomenseffecten te maken zal krijgen. Een meerjarige masteropleiding wordt financieel minder haalbaar dan een eenjarige masteropleiding. Waar wordt de aanname op gebaseerd dat in veel gevallen de arbeidsmarktperspectieven en het toekomstige salaris gunstig zijn? Is het verstandig om de financiële drempel te verhogen tot onder meer bètatechnische masters, researchmasters en masters in de geesteswetenschappen? Worden hiermee minder draagkrachtige studenten niet voor een financiële, in plaats van studie-inhoudelijke keuze gesteld?
De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen naar de gevolgen van het wetsvoorstel voor thuiswonende studenten met een aanvullende beurs en eventuele toeslagen en uitkeringen van huisgenoten (ouders, partner). Wordt het inkomen van het kind bijvoorbeeld meegerekend bij het vaststellen van de huurtoeslag? Zo ja, op welke manier wordt dit naar studenten gecommuniceerd? Op basis van artikel 6.9 WSF wordt iedere 5 jaar opnieuw de maandelijkse terugbetaling vastgesteld. Dit draagkrachtinkomen is het toetsingsinkomen van degene met een studieschuld en het inkomen van zijn of haar partner. Klopt het dat er dan elke 5 jaar wordt gekeken of er een partner aanwezig is en of het inkomen van beide partners is veranderd?
De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen of de regering geleende studiefinanciering van een partner als toereikende en passende voorziening in het kader van de WWB ziet. Welke gevolgen heeft voorliggend wetsvoorstel op partners waarvan één aanspraak maakt op de WWB en de ander studeert?
5.2. Vouchers
De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen of de regering van mening is dat de voucher van 2000 euro voor extra scholing na het afstuderen in verhouding staat tot de extra investering die wordt gevraagd van studenten na afschaffing van de basisbeurs.
6.1. Behoud studentenreisvoorziening en beter benutten
De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen waarom wordt gekozen voor het uitgangspunt om de uitgaven aan de reisvoorziening voor studenten te verlagen. Hierbij worden onder meer maatregelen genoemd als het aanpassen van onderwijstijden en meer onderwijs op afstand. Blijft de regering de kwaliteit van onderwijs als leidend beschouwen? Waarom is nu al gekozen voor het stellen van een maximum aan de uitgaven aan de reisvoorziening in 2020 en 2025?
6.2. OV-kaart voor minderjarige mbo-studenten
De leden van de fractie van de ChristenUnie hebben met instemming kennisgenomen van het bieden van een gratis reisvoorziening aan minderjarige mbo-studenten. Waarom kiest de regering voor invoering in 2017 en niet eerder?
8. Investeren in kwaliteit
De leden van de fractie van de ChristenUnie lezen dat voltijdstudenten die een bacheloropleiding starten in de studiejaren 2015–2016 tot en met 2018–2019 ‘nog niet maximaal profiteren van de extra investeringen in de kwaliteit van het hoger onderwijs’ (MvT p.30). Hoe staat deze constatering in verhouding tot de verdediging van het wetsvoorstel dat studenten meer gaan investeren in hun opleiding, zodat de kwaliteit van het onderwijs toeneemt? Gaat deze generatie studenten een forse extra schuld aan om de kwaliteit van het onderwijs na 2019 te verbeteren?
8.3. Kwaliteitsafspraken
De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen naar de noodzaak om nu al het experiment prestatiebekostiging hoger onderwijs te verlengen vanaf 2017 en zelfs wettelijke basis te geven aan het koppelen van investeringen aan ‘de strategie van instellingen en de kwaliteitsafspraken’. Wat is het nut van de evaluatie in 2017, wanneer nu al een definitief besluit wordt genomen? Waarom kiest de regering voor het opnemen van een fundamentele aanpassing van de bekostigingssystematiek in het hoger onderwijs in een wetsvoorstel over afschaffing van de basisbeurs? Genoemde leden wijzen op de noodzaak van een fundamentele discussie over overheidssturing en bekostiging in relatie tot de inrichting van het onderwijs
9. Voorlichting en (financieel) bewustzijn
De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen waarom niet wordt gekozen voor landelijke registratie van studieschulden door het BKR. Dit kan apart worden geregistreerd van het consumptief krediet. Het doel is immers om vast te kunnen stellen of bijvoorbeeld hypothecair krediet verantwoord is. Is het wenselijk om studieschulden in ogenschouw te nemen bij het verkrijgen van een hypotheek? Zijn studenten voldoende op de hoogte van en worden zij voorgelicht over de gevolgen van een studieschuld bij het verkrijgen van een hypotheek na hun studie?
Artikel 6.10 WSF
De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen wat de vrijstelling in het nieuwe artikel 6.10 WSF van 143% van het belastbaar minimumloon als er een partner aanwezig is en 100% als iemand alleenstaand is betekent voor de draagkrachtvrije voet?
Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl.
Archief > 2014 > oktober
- 31-10-2014 31-10-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan de plenaire behandeling van de Begroting Economische Zaken (onderdeel landbouw en natuur) (XIII)
- 31-10-2014 31-10-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over het rapport Flawed Fabrics over moderne slavernij en kinderarbeid in de productieketens van kledingmerken
- 30-10-2014 30-10-2014 14:50 - Enquête woningcorporaties: wangedrag bestuurders laat huurders de rekening betalen
- 30-10-2014 30-10-2014 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Gert-Jan Segers ten behoeve van Wijziging van de Wet op de kansspelen, de Wet op de kansspelbelasting en enkele andere wetten in verband met het organiseren van kansspelen op afstand
- 30-10-2014 30-10-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de Financiering van de nieuwe tropenopleiding
- 30-10-2014 30-10-2014 00:00 - Inbreng Joël Voordewind ten behoeve van een Wijziging van de rijkswet op het Nederlanderschap ter verruiming van de mogelijkheden voor het ontnemen van het Nederlanderschap bij terroristische misdrijven
- 30-10-2014 30-10-2014 00:00 - Inbreng Carola Schouten Voorstel van wet van de leden Van Hijum en Agnes Mulder met betrekking tot een regelgevend kader voor kredietunies (Wet toezicht kredietunies)
- 29-10-2014 29-10-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan de plenaire behandeling van de Begroting Wonen en Rijksdienst (XVIII)
- 29-10-2014 29-10-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan de plenaire behandeling van de Begroting Infrastructuur en Milieu (XII)
- 29-10-2014 29-10-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Vreemdelingen- en asielbeleid
- 28-10-2014 28-10-2014 17:38 - ChristenUnie: meer ambitie voor 20 procent minder voedselverspilling in 2015
- 28-10-2014 28-10-2014 15:32 - De plicht om te zorgen voor elkaar (column Christelijk Weekblad)
- 27-10-2014 27-10-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het wetgevingsoverleg Belastingplan 2015
- 25-10-2014 25-10-2014 20:19 - ChristenUnie: Kinderen niet onterecht zorg onthouden
- 24-10-2014 24-10-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de toezegging uit het debat over de Wet langdurige zorg, waarin hij aangeeft dat het aantal dagdelen KDC geen norm kan zijn voor een Wlz indicatie
- 22-10-2014 22-10-2014 17:09 - Joël Voordewind spreekt op onderwijscongres
- 22-10-2014 22-10-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind e.a. over uitzettingen naar landen waar ebola heerst
- 20-10-2014 20-10-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carola Schouten over de berichten dat huishoudens met financiële problemen de samenleving jaarlijks elf miljard euro kosten
- 17-10-2014 17-10-2014 16:17 - ChristenUnie: huidige aanpak tegen schulden schiet tekort
- 17-10-2014 17-10-2014 11:25 - Initiatiefwet ChristenUnie, SP en PvdA: ook klant verantwoordelijk bij gedwongen prostitutie
- 17-10-2014 17-10-2014 10:38 - NS moet grotere bijdrage leveren aan bouw en exploitatie van fietsenstallingen bij stations
- 17-10-2014 17-10-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind e.a. over compensatie voor slachtoffers van de ramp bij de kledingfabriek Rana Plaza in Bangladesh
- 16-10-2014 16-10-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het plenair debat over de Wet verlaging bezoldigingsmaximum WNT + Reparatiewet WNT
- 16-10-2014 16-10-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Vervoer en beheer hoofdrailnet (ontwerpconcessies)
- 16-10-2014 16-10-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Transitie Wmo (AO d.d. 15/10)
- 16-10-2014 16-10-2014 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Joël Voordewind ten behoeve van een Wetsvoorstel ivm regelen van de mogelijkheid een deel van het onderwijs te geven in de Engelse, Duitse of Franse taal
- 16-10-2014 16-10-2014 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carla Dik-Faber ten behoeve van Omgevingswet
- 15-10-2014 15-10-2014 09:53 - 'Geweld soms nodig om erger te voorkomen' (opinie ND)
- 15-10-2014 15-10-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het plenair debat over de agenda van de Europese Top van 23 en 24 oktober
- 15-10-2014 15-10-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat Wet aanpassing financieel toetsingskader
- 15-10-2014 15-10-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Stand van zaken ramp MH17
- 15-10-2014 15-10-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Milieuraad d.d. 28 oktober
- 15-10-2014 15-10-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Raad Buitenlandse Zaken (RBZ)
- 14-10-2014 14-10-2014 16:13 - ChristenUnie krijgt steun voor voorstel versnellen schadegevallen Groningen
- 14-10-2014 14-10-2014 00:00 - Inbreng verslag Joël Voordewind ten behoeve van de Rijkssanctiewet
- 14-10-2014 14-10-2014 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Joël Voordewind ten behoeve van de Variawet passend onderwijs en kwaliteit (v)so
- 14-10-2014 14-10-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat Begroting Economische Zaken (XIII)
- 13-10-2014 13-10-2014 00:00 - Inbreng Joël Voordewind ten behoeve van Wetsvoorstel inzake overgang van de wettelijke taken van kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven naar de Samenwerkingsorganisatie beroepsonderwijs bedrijfsleven
- 13-10-2014 13-10-2014 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carola Schouten ten behoeve van de Wet studievoorschot hoger onderwijs
- 13-10-2014 13-10-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het wetgevingsoverleg Wet aanpassing financieel toetsingskader, een Wijziging van de Pensioenwet
- 10-10-2014 10-10-2014 09:50 - Vertrouwen en veiligheid bewoners Groningen moet hersteld worden
- 10-10-2014 10-10-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers over het bericht "ICT-adviseur wil gemeenten helpen aan Big Brother 2.0"
- 10-10-2014 10-10-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de dreigende sluiting van de beademingsafdeling in Zuidhorn
- 09-10-2014 09-10-2014 16:46 - ChristenUnie wil oplossing voor mogelijke sluiting kliniek 24-uurs beademing
- 09-10-2014 09-10-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over de situatie mbt aardbevingen in Groningen
- 09-10-2014 09-10-2014 00:00 - Inbreng verslag Carola Schouten ten behoeve van Wijziging van de Postwet 2009 tot modernisering en flexibilisering van de universele postdienstverlening (modernisering UPD)
- 09-10-2014 09-10-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers over de vroegtijdige plaatsing van een veroordeelde mensenhandelaar in een zeer beperkt beveiligde inrichting (zbbi)
- 09-10-2014 09-10-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Alcoholbeleid
- 09-10-2014 09-10-2014 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carla Dik-Faber ten behoeve van Regels ten behoeve van een verantwoorde groei van de melkveehouderij (Wet verantwoorde groei melkveehouderij)
- 08-10-2014 08-10-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Staatsbosbeheer en voortgezet schriftelijk overleg Concept-convenant met staatsbosbeheer
- 08-10-2014 08-10-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het plenair debat Wijziging Kieswet en Wet openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba, mbt kiesrecht niet-Nederlanders bij eilandraadsverkiezingen
- 08-10-2014 08-10-2014 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carola Schouten ten behoeve van Belastingplan 2015
- 08-10-2014 08-10-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Transitie Wmo
- 08-10-2014 08-10-2014 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carla Dik-Faber ten behoeve van Regels ter bescherming van de natuur (Wet natuurbescherming)
- 08-10-2014 08-10-2014 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carola Schouten inzake de Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten
- 07-10-2014 07-10-2014 09:36 - Waarom zouden we bang zijn? (column ND)
- 07-10-2014 07-10-2014 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan de Begroting Algemene Zaken (III) en de Begroting van de Koning
- 07-10-2014 07-10-2014 00:00 - Inbreng Carola Schouten ten behoeve van een wijziging van de Algemene Ouderdomswet en enige andere wetten in verband met het toekennen van inkomensondersteuning
- 07-10-2014 07-10-2014 00:00 - Inbreng verslag (wetsvoorstel) Carola Schouten inzake Wijziging Pensioenwet en Wet verplichte beroepspensioenregeling in verband met verbetering van de pensioencommunicatie (Wet pensioencommunicatie)
- 07-10-2014 07-10-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Noodhulp
- 06-10-2014 06-10-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over de beperking van de persvrijheid door justitie
- 03-10-2014 03-10-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind en de Leden Van der Staaij (SGP), De Roon (PVV), Ten Broeke (VVD) en Omtzigt (CDA) over het bericht "Gaza met onmiddellijke ingang onder controle van Hamas en Fatah "
- 03-10-2014 03-10-2014 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de tarieven van NS op korte afstanden
- 02-10-2014 02-10-2014 21:12 - ChristenUnie stemt in met militaire bijdrage aan de strijd tegen IS in Irak
- 02-10-2014 02-10-2014 00:00 - Bijdrage Carola Schouten aan het plenair debat inzake de Wet beloningsbeleid financiële ondernemingen
- 02-10-2014 02-10-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg EU Klimaat- en energiepakket (AO d.d. 30/09)
- 02-10-2014 02-10-2014 00:00 - Bijdrage Arie Slob aan het plenair debat over de Artikel 100-brief deelneming aan internationale strijd tegen ISIS
- 02-10-2014 02-10-2014 00:00 - Inbreng Carla Dik-Faber ten behoeve van Uitvoering van het op 13 december 2006 te New York tot stand gekomen Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap (Trb. 2007, 169)
- 02-10-2014 02-10-2014 00:00 - Inbreng Carla Dik-Faber ten behoeve van Rijkswet houdende goedkeuring van het op 13 december 2006 te New York tot stand gekomen Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap (Trb. 2007, 169 en Trb. 2014, 113)
- 02-10-2014 02-10-2014 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Artikel 100 brief over deelneming aan internationale strijd tegen ISIS
- 02-10-2014 02-10-2014 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Natuurbeleid
- 01-10-2014 01-10-2014 15:16 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Vervoer en beheer hoofdrailnet (ontwerpconcessies)
- 01-10-2014 01-10-2014 12:11 - ChristenUnie: NS moet meer bijdragen aan fietsenstallingen
- 01-10-2014 01-10-2014 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan de plenaire behandeling van de Begroting Koninkrijksrelaties (IV)