Europa moet vertrouwen van burger terugwinnen
vrijdag 16 juni 2006 09:14
Nog steeds kampt Europa met een gebrek aan vertrouwen. Om dat terug te winnen, zijn maatregelen nodig waaruit blijkt dat 'Europa' een hulpmiddel voor samenwerking is in plaats van een superoverheid.
Een klein jaar geleden werd in Frankrijk en Nederland massaal 'nee' gezegd tegen de Europese Grondwet. ,,De Europese Grondwet is dood'', merkte minister Bot bij herhaling op. Die zekerheid mag er dan zijn, grote onzekerheid, zo niet verlamming, is er nog altijd als het gaat om het trekken van reële verdere conclusies uit dit volksoordeel. Uit het overleg van de ministers van Buitenlandse Zaken van enkele weken geleden kwam niets meer dan een jaar extra bedenktijd.
De ambitie om de Grondwet alsnog in te voeren, is nog altijd levend, maar gezonde achterdocht is hier op zijn plaats: kennelijk heeft men zijn hoop gesteld op de komende verkiezingen in Nederland en Frankrijk.
Maar dat lijkt ons niet de manier om het vertrouwen van de bevolkingen in het Europese project terug te winnen. Het heeft weinig zin precies te willen weten waarom de uitslag van de referenda negatief was. In elk geval kwam een fors gebrek aan vertrouwen in Europa aan het daglicht en dit laat in elk geval zien dat er sprake is van een legitimiteitscrisis.
Onwillig
Wie overigens de laatste jaren goed oplette kon zien dat aan de onwillige burgers, even onwillige regeringen vooraf gingen. Denk aan de manier waarop Frankrijk en Duitsland nationale belangen lieten voorgaan boven de verplichtingen van het Groei- en Stabiliteitspact, het afnemende gezag van de Europese Commissie en de fundamentele onenigheid bij het bepalen van een gezamenlijke positie tegenover de Amerikaanse inval in Irak.
Dat de Europese Unie op een moment toe zou zijn aan een heroriëntatie, was te voorzien. Want met de opheffing van de Europese deling en de daaruit voortkomende toetreding van tien nieuwe lidstraten tot de Unie, heeft de Unie een nieuwe historische fase bereikt. Deze fase staat niet meer primair in het teken van een garantie voor vrede en welvaart en het verzoenen van Frankrijk en Duitsland.
Maar als op basis van deze historische argumenten de Unie als natieoverkoepelend megaproject niet meer voldoende is te legitimeren, wat dan wel? Het is onze overtuiging dat die legitimatie niet primair gevonden zal worden bij Europa zelf, maar allereerst als hulpstructuur van en voor de nationale staten. Daarin zal de doelstelling van de Europese samenwerking liggen. Dat is een boodschap die door de burgers in Europa goed zal worden begrepen. Zij hebben immers, anders dan in een ver verleden wel werd verondersteld, nooit hun nationale politieke loyaliteiten tegenover de natiestaat prijsgegeven ten gunste van het Europese ideaal.
Herziening
Wat is dan nodig? Allereerst een grondige herziening van de Verdragen met als oogmerk een stabiele en vertrouwenwekkende verdeling van bevoegdheden. De Unie moet zich losmaken van de terechte argwaan die de burgers hebben, namelijk dat zij zich met een niet te verzadigen machtshonger steeds verder en dieper 'invreet' in de (nog resterende) nationale soevereiniteit. Die onverzadigbaarheid zit momenteel als een dwingende logica ingebakken in de Verdragen. Immers, de Uniebevoegdheden zijn - en het is cruciaal om dat te onderkennen - doorgaans omschreven in termen van resultaten en niet als staatkundig begrensde bevoegdheden.
Het is nu nodig dat de Europese Raad opdracht geeft tot een herziening van de Verdragen. Met als oogmerk een herformulering van de Unie als een internationale instelling met weliswaar ingrijpende, maar principieel begrensde, bevoegdheden. Alleen in zo'n staatkundige architectuur krijgen toepassing van het subsidiariteitsbeginsel en versterking van de rol van de nationale parlementen houvast en zin. Ook wordt alleen dan voorkomen dat bijvoorbeeld het nationale strafrecht onderworpen wordt aan Europese verlangens, zoals thans dreigt.
Vervolgens ontstaat er politieke ruimte voor een even ingrijpende institutionele hervorming. Dat zal het vertrouwen bij burgers doen terugkeren. Te denken valt aan een verkleining van zowel de Europese Commissie als het Europees Parlement. Erkenning dat de nationale staten de dragers zijn en blijven, biedt de Unie ook een opening om na te denken over een andere wijze van verkiezing van leden van dat parlement. Niet meer rechtstreeks, maar door de leden van de nationale parlementen eventueel aangevuld met andere volksvertegenwoordigers van regionale en lokale overheden. En laat dat parlement nu eindelijk zelf eens mogen uitmaken waar het vergadert, dus in Brussel!
Grenzen
Deze fundamentele heroriëntatie van de Europese Unie kan vervolgens worden benut om de geografische grenzen van de Unie vast te stellen. Thans groeit met de dag de twijfel, zelfs bij de Nederlandse regering, of na de uitbreiding tot 25 lidstaten de Unie nog over voldoende draagvlak en absorptiecapaciteit beschikt voor een nog verdere uitbreiding.
Daarom, en daar zal politieke moed voor nodig zijn, is het gewenst dat de Europese Raad ook uitspreekt dat er na Roemenië en Bulgarije vooralsnog geen ruimte meer is voor nieuwe leden. In het bijzonder de onderhandelingen met Turkije dienen daarom een nieuwe missie te krijgen. Het kan niet meer gaan om een klassieke toetreding. Wel om een vorm van partnerschap op basis van het beginsel van goed nabuurschap.
Zeker in het geval van Turkije is dat een eis van politieke wijsheid. Want er is weinig fantasie voor nodig om te voorspellen wat de uitslag van nationale referenda zal zijn als de burgers moeten aangeven of toetreding van Turkije aanvaardbaar is. Het is onverantwoord om een traject te vervolgen waarbij dat land na vele jaren van onderhandelen uiteindelijk en onvermijdelijk het lid op de neus zal krijgen. De Unie moet zich daarom bevrijden van deze doodlopende weg.
Hoewel de ChristenUnie geen voorstander was van het referendum van vorig jaar, weet zij zich medeverantwoordelijk voor het vinden van een vertrouwenwekkende weg uit de thans heersende impasse. Herstel van vertrouwen bij de burger en legitimiteit van de Europese samenwerking moeten dan de boventoon voeren. Dat is de strekking van onze voorstellen.
Eimert van Middelkoop is lid van de Eerste Kamer voor de ChristenUnie en André Rouvoet fractievoorzitter van de ChristenUnie in de Tweede Kamer.
Bron: Nederlands Dagblad
Een klein jaar geleden werd in Frankrijk en Nederland massaal 'nee' gezegd tegen de Europese Grondwet. ,,De Europese Grondwet is dood'', merkte minister Bot bij herhaling op. Die zekerheid mag er dan zijn, grote onzekerheid, zo niet verlamming, is er nog altijd als het gaat om het trekken van reële verdere conclusies uit dit volksoordeel. Uit het overleg van de ministers van Buitenlandse Zaken van enkele weken geleden kwam niets meer dan een jaar extra bedenktijd.
De ambitie om de Grondwet alsnog in te voeren, is nog altijd levend, maar gezonde achterdocht is hier op zijn plaats: kennelijk heeft men zijn hoop gesteld op de komende verkiezingen in Nederland en Frankrijk.
Maar dat lijkt ons niet de manier om het vertrouwen van de bevolkingen in het Europese project terug te winnen. Het heeft weinig zin precies te willen weten waarom de uitslag van de referenda negatief was. In elk geval kwam een fors gebrek aan vertrouwen in Europa aan het daglicht en dit laat in elk geval zien dat er sprake is van een legitimiteitscrisis.
Onwillig
Wie overigens de laatste jaren goed oplette kon zien dat aan de onwillige burgers, even onwillige regeringen vooraf gingen. Denk aan de manier waarop Frankrijk en Duitsland nationale belangen lieten voorgaan boven de verplichtingen van het Groei- en Stabiliteitspact, het afnemende gezag van de Europese Commissie en de fundamentele onenigheid bij het bepalen van een gezamenlijke positie tegenover de Amerikaanse inval in Irak.
Dat de Europese Unie op een moment toe zou zijn aan een heroriëntatie, was te voorzien. Want met de opheffing van de Europese deling en de daaruit voortkomende toetreding van tien nieuwe lidstraten tot de Unie, heeft de Unie een nieuwe historische fase bereikt. Deze fase staat niet meer primair in het teken van een garantie voor vrede en welvaart en het verzoenen van Frankrijk en Duitsland.
Maar als op basis van deze historische argumenten de Unie als natieoverkoepelend megaproject niet meer voldoende is te legitimeren, wat dan wel? Het is onze overtuiging dat die legitimatie niet primair gevonden zal worden bij Europa zelf, maar allereerst als hulpstructuur van en voor de nationale staten. Daarin zal de doelstelling van de Europese samenwerking liggen. Dat is een boodschap die door de burgers in Europa goed zal worden begrepen. Zij hebben immers, anders dan in een ver verleden wel werd verondersteld, nooit hun nationale politieke loyaliteiten tegenover de natiestaat prijsgegeven ten gunste van het Europese ideaal.
Herziening
Wat is dan nodig? Allereerst een grondige herziening van de Verdragen met als oogmerk een stabiele en vertrouwenwekkende verdeling van bevoegdheden. De Unie moet zich losmaken van de terechte argwaan die de burgers hebben, namelijk dat zij zich met een niet te verzadigen machtshonger steeds verder en dieper 'invreet' in de (nog resterende) nationale soevereiniteit. Die onverzadigbaarheid zit momenteel als een dwingende logica ingebakken in de Verdragen. Immers, de Uniebevoegdheden zijn - en het is cruciaal om dat te onderkennen - doorgaans omschreven in termen van resultaten en niet als staatkundig begrensde bevoegdheden.
Het is nu nodig dat de Europese Raad opdracht geeft tot een herziening van de Verdragen. Met als oogmerk een herformulering van de Unie als een internationale instelling met weliswaar ingrijpende, maar principieel begrensde, bevoegdheden. Alleen in zo'n staatkundige architectuur krijgen toepassing van het subsidiariteitsbeginsel en versterking van de rol van de nationale parlementen houvast en zin. Ook wordt alleen dan voorkomen dat bijvoorbeeld het nationale strafrecht onderworpen wordt aan Europese verlangens, zoals thans dreigt.
Vervolgens ontstaat er politieke ruimte voor een even ingrijpende institutionele hervorming. Dat zal het vertrouwen bij burgers doen terugkeren. Te denken valt aan een verkleining van zowel de Europese Commissie als het Europees Parlement. Erkenning dat de nationale staten de dragers zijn en blijven, biedt de Unie ook een opening om na te denken over een andere wijze van verkiezing van leden van dat parlement. Niet meer rechtstreeks, maar door de leden van de nationale parlementen eventueel aangevuld met andere volksvertegenwoordigers van regionale en lokale overheden. En laat dat parlement nu eindelijk zelf eens mogen uitmaken waar het vergadert, dus in Brussel!
Grenzen
Deze fundamentele heroriëntatie van de Europese Unie kan vervolgens worden benut om de geografische grenzen van de Unie vast te stellen. Thans groeit met de dag de twijfel, zelfs bij de Nederlandse regering, of na de uitbreiding tot 25 lidstaten de Unie nog over voldoende draagvlak en absorptiecapaciteit beschikt voor een nog verdere uitbreiding.
Daarom, en daar zal politieke moed voor nodig zijn, is het gewenst dat de Europese Raad ook uitspreekt dat er na Roemenië en Bulgarije vooralsnog geen ruimte meer is voor nieuwe leden. In het bijzonder de onderhandelingen met Turkije dienen daarom een nieuwe missie te krijgen. Het kan niet meer gaan om een klassieke toetreding. Wel om een vorm van partnerschap op basis van het beginsel van goed nabuurschap.
Zeker in het geval van Turkije is dat een eis van politieke wijsheid. Want er is weinig fantasie voor nodig om te voorspellen wat de uitslag van nationale referenda zal zijn als de burgers moeten aangeven of toetreding van Turkije aanvaardbaar is. Het is onverantwoord om een traject te vervolgen waarbij dat land na vele jaren van onderhandelen uiteindelijk en onvermijdelijk het lid op de neus zal krijgen. De Unie moet zich daarom bevrijden van deze doodlopende weg.
Hoewel de ChristenUnie geen voorstander was van het referendum van vorig jaar, weet zij zich medeverantwoordelijk voor het vinden van een vertrouwenwekkende weg uit de thans heersende impasse. Herstel van vertrouwen bij de burger en legitimiteit van de Europese samenwerking moeten dan de boventoon voeren. Dat is de strekking van onze voorstellen.
Eimert van Middelkoop is lid van de Eerste Kamer voor de ChristenUnie en André Rouvoet fractievoorzitter van de ChristenUnie in de Tweede Kamer.
Bron: Nederlands Dagblad
Archief > 2006 > juni
- 30-06-2006 30-06-2006 10:15 - Dossier: Val kabinet Balkenende II
- 29-06-2006 29-06-2006 23:33 - Gemengde gevoelens bij val kabinet
- 29-06-2006 29-06-2006 16:04 - Inbreng bij wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet 1998
- 29-06-2006 29-06-2006 16:02 - Inbreng bij regels betreffende pensioenen (pensioenwet)
- 29-06-2006 29-06-2006 15:51 - Inbreng bij regels inzake het raadgevend referendum
- 29-06-2006 29-06-2006 15:49 - Inbreng bij invoering van het stemmen met een stempas
- 29-06-2006 29-06-2006 14:37 - Inbreng bij wijziging vreemdelingenwet 2000
- 29-06-2006 29-06-2006 14:34 - Bijdrage vervolgdebat over Ayaan Hirsi Ali
- 29-06-2006 29-06-2006 11:04 - Bijdrage spoeddebat Ayaan Hirsi Ali
- 29-06-2006 29-06-2006 10:21 - 'Balkenende niet goed in uitkiezen coalitiepartners'
- 29-06-2006 29-06-2006 10:06 - Waarom ChristenUnie en SGP verschillend stemden
- 29-06-2006 29-06-2006 09:32 - Dossier: Hirsi Ali - Verdonk
- 29-06-2006 29-06-2006 09:16 - ChristenUnie steunt motie van wantrouwen Verdonk
- 28-06-2006 28-06-2006 15:53 - Bijdrage voorjaarsnota 2006
- 28-06-2006 28-06-2006 15:45 - Bijdrage wijziging grondwet; rechtstreekse verkiezing burgemeester
- 27-06-2006 27-06-2006 19:28 - 100 miljoen voor monumentale kerken
- 27-06-2006 27-06-2006 15:19 - Bijdrage debat oprichting museum Nederlandse geschiedenis
- 27-06-2006 27-06-2006 15:17 - Suppletoire begroting OCW
- 27-06-2006 27-06-2006 15:13 - Bijdrage Wet inburgering
- 26-06-2006 26-06-2006 09:40 - Netwerk: MTV moet optreden tegen seks en geweld in videoclips
- 26-06-2006 26-06-2006 08:53 - ChristenUnie wil mediavoorlichting op scholen
- 24-06-2006 24-06-2006 09:54 - Slob schiet uit zijn slof
- 23-06-2006 23-06-2006 11:12 - MTV vindt zijn uitzendbeleid voor videoclips verantwoord
- 22-06-2006 22-06-2006 16:57 - Inbreng bij wijziging Wet verplichting, uitbreiding en verstrekking gegevens
- 22-06-2006 22-06-2006 16:25 - Overleg uitval en doorstroom in het onderwijs
- 22-06-2006 22-06-2006 16:09 - Bijdrage verantwoordingsdebat over het jaar 2005
- 21-06-2006 21-06-2006 20:30 - Bijdrage spoeddebat over de status van asielzoekers die onder de oude wet vallen
- 21-06-2006 21-06-2006 16:54 - Kamer: medezeggenschap op alle scholen
- 21-06-2006 21-06-2006 16:53 - Inbreng bij wijziging Wet adoptie door echtgenoten van gelijk geslacht
- 21-06-2006 21-06-2006 16:47 - Overleg wet inburgering (tweede termijn)
- 21-06-2006 21-06-2006 16:38 - Bijdrage debat over TBS-rapport
- 21-06-2006 21-06-2006 09:43 - Overleg WTO
- 20-06-2006 20-06-2006 19:36 - Europees Parlement moet daad stellen
- 20-06-2006 20-06-2006 16:05 - Bijdrage debat over de Europese Top van 15 en 16 juni
- 20-06-2006 20-06-2006 16:00 - Stemverklaring bij wijziging WHW, financiering hoger onderwijs
- 20-06-2006 20-06-2006 15:07 - Volledige tekst van de Stemverklaring ChristenUnie
- 20-06-2006 20-06-2006 15:06 - ChristenUnie teleurgesteld over leerrechten
- 19-06-2006 19-06-2006 16:44 - Overleg ruimte voor de rivier
- 19-06-2006 19-06-2006 15:30 - André Rouvoet tentoongesteld
- 19-06-2006 19-06-2006 08:47 - Boekenlegger voor jongerenbijbel
- 16-06-2006 16-06-2006 14:00 - Column Tineke Huizinga Centraal Weekblad (juni)
- 16-06-2006 16-06-2006 09:14 - Europa moet vertrouwen van burger terugwinnen
- 15-06-2006 15-06-2006 16:34 - Bijdrage debat wijziging wet medezeggenschap scholen - voortzetting
- 15-06-2006 15-06-2006 09:42 - Overleg emissiehandel en klimaatbeleid
- 14-06-2006 14-06-2006 17:01 - Bijdrage debat over het TBS-rapport
- 14-06-2006 14-06-2006 16:40 - Overleg over het arbeidsmarktbeleid
- 14-06-2006 14-06-2006 16:31 - Bijdrage debat wijziging mediawet i.v.m. rijksomroepbijdrage
- 14-06-2006 14-06-2006 13:37 - Inbreng bij kabinetsstandpunt over de evaluatie van de Wet Afbreking Zwangerschap
- 14-06-2006 14-06-2006 13:34 - Inbreng bij het jaarverslag 2005 van de regionale toetsingscommissies euthanasie
- 13-06-2006 13-06-2006 17:13 - Overleg toekomstagenda milieu
- 13-06-2006 13-06-2006 16:57 - Vragen over verslaving door kansspelen
- 13-06-2006 13-06-2006 16:22 - Overleg buitenschoolse opvang
- 13-06-2006 13-06-2006 11:25 - Overleg landbouw- en visserijraad
- 13-06-2006 13-06-2006 09:39 - Overleg missie Uruzgan
- 12-06-2006 12-06-2006 16:40 - Overleg Wet inburgering
- 10-06-2006 10-06-2006 10:59 - Arie Slob loopt halve marathon
- 08-06-2006 08-06-2006 17:10 - Overleg GGZ
- 08-06-2006 08-06-2006 17:07 - Overleg RAZEB
- 08-06-2006 08-06-2006 16:21 - Inbreng wijziging telecommunicatiewet
- 08-06-2006 08-06-2006 09:41 - Bijdrage overleg over IVF en psychotherapie
- 07-06-2006 07-06-2006 16:37 - Bijdrage debat gemeentelijke herindeling Zuid-Holland
- 07-06-2006 07-06-2006 16:30 - Radio 1 Journaal: Plan voor helft goedkoper treinreizen naar Amsterdam
- 07-06-2006 07-06-2006 16:00 - Overleg wegen
- 06-06-2006 06-06-2006 20:12 - TweeVandaag: Steun voor buddyproject?
- 06-06-2006 06-06-2006 19:41 - Beperk schooluitval door inzet studybuddies
- 06-06-2006 06-06-2006 17:58 - ChristenUnie en PvdA: Maak trein tussen Amsterdam-Utrecht goedkoper
- 06-06-2006 06-06-2006 16:28 - Vragen over internetgedrag kinderen
- 06-06-2006 06-06-2006 16:24 - Bijdrage debat financiering Hoger Onderwijs
- 06-06-2006 06-06-2006 16:20 - Inbreng liberalisering postmarkt
- 06-06-2006 06-06-2006 15:02 - Alle vormen van negationisme moeten strafbaar worden
- 06-06-2006 06-06-2006 08:57 - Godsvrede
- 02-06-2006 02-06-2006 11:42 - Straf op ontkenning is signaal
- 02-06-2006 02-06-2006 11:12 - Reactie ChristenUnie oprichting pedopartij
- 02-06-2006 02-06-2006 10:45 - ChristenUnie: maak ontkennen genocide strafbaar
- 02-06-2006 02-06-2006 10:31 - Dossier: wetsvoorstel negationisme (genocide)
- 01-06-2006 01-06-2006 13:53 - Memorie van toelichting wetsvoorstel negationisme
- 01-06-2006 01-06-2006 13:24 - Tekst wetsvoorstel negationisme
- 01-06-2006 01-06-2006 12:27 - Maak ontkennen van genocide strafbaar
- 01-06-2006 01-06-2006 12:14 - ChristenUnie wil reactie van minister op Cyberseks
- 01-06-2006 01-06-2006 10:16 - Inbreng raming 2007
Reacties op 'Europa moet vertrouwen van burger terugwinnen'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.