'Balkenende niet goed in uitkiezen coalitiepartners'

donderdag 29 juni 2006 10:21

DEN HAAG - Premier Jan Peter Balkenende heeft een ongelukkige hand in het uitkiezen van coalitiepartners. Dat zei André Rouvoet van de ChristenUnie donderdag in een reactie op de val van het kabinet. Zijn partij was bij de formatie van Balkenende II om te praten over deelname aan het kabinet, maar moest plaatsmaken voor D66.

De fractievoorzitter zei er gemengde gevoelens aan over te houden. Enerzijds is het nooit leuk als het kabinet valt. Maar een voordeel is volgens hem bijvoorbeeld dat de Inburgeringswet van Verdonk niet doorgaat. Rouvoet vindt dat de koningin Balkenende moet vragen om een minderheidskabinet te vormen dat vervroegde verkiezingen moet voorbereiden en een beleidsarme begroting moet opstellen. Het mag niet zo zijn dat een Balkenende III het staartje van de hervormingsagenda van Balkenende II gaat uitvoeren, zei hij. „Dat voornemen proef ik wel uit de woorden van Rutte en Verhagen.”

Bron: De Telegraaf

Zie ook:
Dossier: val kabinet Balkenende II
André Rouvoet

Reacties op ''Balkenende niet goed in uitkiezen coalitiepartners''

Archief > 2006 > juni