100 miljoen voor monumentale kerken

dinsdag 27 juni 2006 19:28

ChristenUnie pleit voor extra geld voor behoud cultureel erfgoed

Er moet 100 miljoen extra worden vrijgemaakt voor de restauratie van monumentale kerken. Bij de overschakeling naar de nieuwe subsidieregeling, het Besluit Rijkssubsidiëring Instandhouding Monumenten (BRIM), is gebleken dat er nog grote restauratieachterstanden bestaan. Kerkelijke gemeenten liggen hierdoor krom voor de restauratie van ons gezamenlijk cultureel erfgoed.

Het kabinet vindt dat er al zoveel aan restauratiewerk is gedaan, dat er nu vooral subsidiegeld beschikbaar moet zijn voor onderhoud van de monumentale panden.

‘Maar de restauratieve achterstanden moeten eerst worden ingehaald, voordat er sprake kan zijn van een goed functionerende BRIM-regeling’, aldus Arie Slob van de ChristenUnie.

De kerkelijke gemeenten met een monumentaal kerkgebouw zitten met een fors probleem, want zij kunnen pas in 2009 gebruik maken van de nieuwe BRIM-regeling. Tot die tijd kunnen zij nog gebruik maken van de oude regeling, maar de inschrijvingen voor noodzakelijke restauraties overschrijden het maximale bedrag dat beschikbaar is. De kerken moeten dat geld zelf opbrengen óf de monumentale kerkgebouwen laten verpauperen. De kerkleden tasten al jarenlang diep in de buidel, want de kerken hebben al te maken met hoge stookkosten en strenge eisen van overheidswege, bijvoorbeeld ten aanzien van de brandveiligheid. Nu lijken ze echter voor een onmogelijke opgave te staan.

Over het ChristenUnie-voorstel zal aanstaande donderdag gestemd worden.
Arie Slob

Reacties op '100 miljoen voor monumentale kerken'