Overleg wet inburgering (tweede termijn)
woensdag 21 juni 2006 16:47
Mevrouw Huizinga-Heringa (ChristenUnie): Voorzitter. In eerste termijn is gebleken dat voor alle fracties de juridische houdbaarheid van de voorgestelde wet het grootste knelpunt is. Kortweg gezegd: is artikel 3 te handhaven of niet? Ook voor mijn fractie is dat de vraag.
In eerste termijn heeft de minister gewoon gezegd dat zij met deze wet de gok wel wil nemen en afwacht wat de rechter ervan zal zeggen, een proefballonnetje in het kwadraat. Van dat merkwaardige standpunt is de minister gelukkig teruggekomen. Er wordt nu advies gevraagd bij de Raad van State. Er wordt ook een aantal alternatieven aan de Raad van State voorgelegd.
Gisteravond hoorde ik op het journaal dat er een afspraak tussen de coalitiepartijen zou zijn om toch de wet gedeeltelijk te behandelen. Ik hoorde de minister zeggen: wij gaan de wet gewoon invoeren. Ik kan mij niet voorstellen hoe dit waar zou kunnen zijn. Hoe had de minister zich de procedure dan voorgesteld? Wil zij een onvoldragen wetsvoorstel, waar grote twijfels over zijn, naar de Eerste Kamer sturen? En daarbij, artikel 3 staat toch niet los van de rest van het wetsvoorstel?
Ook voor het overige zijn er tal van juridische voetangels en klemmen, bij het onderscheid tussen genaturaliseerde Nederlanders en Nederlanders van geboorte. Ik verwijs onder veel meer nog maar eens naar mijn opmerking over de geestelijke bedienaren. De wens dat imams inburgeren leeft breed, ook bij ons. Het is echter de vraag of er voldoende juridische grondslag is om deze groep apart te benaderen. Ik zeg nu alvast dat voortzetting van de behandeling van een deel van de wet mij buitengewoon onverstandig lijkt. Er komen weer nieuwe debatten en novelles overheen.
1 januari is een mooie datum, maar 1 april is voor de inwerkingtreding ook een mooie datum, al heeft die datum natuurlijk ook andere connotaties.
De heer Visser (VVD): Ja, dan ben ik jarig!
Mevrouw Huizinga-Heringa (ChristenUnie): Ik wil deze termijn vooral gebruiken voor enige opmerkingen over de amendementen. Mijn oordeel over het centrale punt van de wet schort ik op tot het advies van de Raad van State er is.
De minister heeft constructief op amendementen gereageerd. Een aantal heeft zij bij nota van wijziging overgenomen, waarvoor dank. Ik begin met onze amendementen over het creëren van een mogelijkheid tot vergoeding wanneer inburgeraars zich voldoende hebben ingespannen, maar het examen niet hebben gehaald. Ik zie daar een soort incongruentie. De minister wil verdergaande inburgering wel stimuleren. Zij wil daarvoor ook middelen inzetten. Zij is echter terughoudend tegenover mijn amendementen om iemand die zich wel heeft ingespannen, maar het examen niet kan halen, de kosten die hij heeft gemaakt terug te geven. Zij zegt dat zij het geld dat dit kost er niet voor over heeft.
Dat staat toch op gespannen voet met het doel? Wat is nu meer stimulerend dat iemand die de kans krijgt om het examen en zijn best doet, maar die het toch niet lukt, ten minste de kosten terug te geven? Dat is toch stimulerend voor iemand die twijfelt of hij het examen kan halen? Die zal als hij zijn geld nooit terug krijgt het niet eens proberen.
Mijn amendement op stuk nr. 19 is overgenomen. Dat schrijft de minister althans, maar zij maakt van de mogelijke vrijstellingstoets die eerst in het besluit stond en nu in de wet zou komen een tijdelijke toets. Zij zegt dat in het besluit al stond dat het een tijdelijke toets zou zijn.
De minister wil niet dat twee wegen mogelijk zijn: het afleggen van een inburgeringsexamen en het doen van de vrijstellingstoets. Daarom wil zij een maximale termijn van twee jaar laten gelden. Ik snap dat niet. Nat die twee jaar kunnen toch oudkomers inburgeringsplichtig worden. Iemand die een kind krijgt wordt bijvoorbeeld inburgeringsplichtig, maar ook iemand die geestelijk bedienaar wil worden kan inburgeringsplichtig zijn. Die verplichting kan gaan gelden twee jaar nadat de wet in werking is getreden. Ook voor dergelijke personen moet er toch de mogelijkheid zijn om te laten zien dat zij voldoende ingeburgerd zijn. Op dit punt krijg ik nog graag een reactie van de minister.
Wij hebben verder een amendement ingediend om het gemeenten mogelijk te maken om af te zien van het opleggen van een boete wanneer die geen redelijk doel meer dient. De minister voelt daar niet voor en wijst op de mogelijkheden die er in dat verband zijn. Wanneer het feit dat iemand zijn examen niet haalt niet verwijtbaar is, kan de termijn verlengd worden en dan kan afgezien worden van het opleggen van een boete. Mijn amendement ziet echter niet op zo’n situatie.
Mijn amendement ziet op de situatie waarin er wel verwijtbaarheid is en dus een boete opgelegd wordt. Als je echter twee jaar na twee jaar na twee jaar na twee jaar een boete oplegt, moet er toch een moment komen waarop het mogelijk is om van die boete af te zien. Dan dient de boete namelijk geen redelijk doel meer. Dan gaat de boete werken als een inburgeringsbelasting en dat is toch niet bedoeling. Graag krijg ik ook op dit punt een reactie van de minister.
Voorzitter. Wij zullen alle amendementen steunen die de link in de wet tussen inburgering en een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd ongedaan willen maken. Wij zijn van mening dat je inburgering en de verblijfsrechtelijke status niet met elkaar mag verwarren. Je kunt mensen op deze manier niet straffen. Wij kennen al de mogelijkheid van het opleggen van een boete. Daarnaast gelden allerhande plichten en er is dwang en drang. Laten wij dan daarnaast niet het verblijf in Nederland onzeker maken. In eerste termijn zijn door verschillende woordvoerders voorbeelden van zeer schrijnende gevallen gegeven. Dergelijke gevallen kunnen ontstaan als wij op deze manier doorgaan. Mij lijkt dat dat een buitengewoon verkeerde weg zou zijn.
Tot slot: wij behandelen nu een gedeelte van de wet en wij weten dat wij eigenlijk niet meer kunnen doen. Eerst moeten wij namelijk weten of de wet überhaupt juridisch houdbaar is. Ik kan mij dan ook voorstellen dat wij na vandaag nog heel vaak over deze wet zullen spreken.
In eerste termijn heeft de minister gewoon gezegd dat zij met deze wet de gok wel wil nemen en afwacht wat de rechter ervan zal zeggen, een proefballonnetje in het kwadraat. Van dat merkwaardige standpunt is de minister gelukkig teruggekomen. Er wordt nu advies gevraagd bij de Raad van State. Er wordt ook een aantal alternatieven aan de Raad van State voorgelegd.
Gisteravond hoorde ik op het journaal dat er een afspraak tussen de coalitiepartijen zou zijn om toch de wet gedeeltelijk te behandelen. Ik hoorde de minister zeggen: wij gaan de wet gewoon invoeren. Ik kan mij niet voorstellen hoe dit waar zou kunnen zijn. Hoe had de minister zich de procedure dan voorgesteld? Wil zij een onvoldragen wetsvoorstel, waar grote twijfels over zijn, naar de Eerste Kamer sturen? En daarbij, artikel 3 staat toch niet los van de rest van het wetsvoorstel?
Ook voor het overige zijn er tal van juridische voetangels en klemmen, bij het onderscheid tussen genaturaliseerde Nederlanders en Nederlanders van geboorte. Ik verwijs onder veel meer nog maar eens naar mijn opmerking over de geestelijke bedienaren. De wens dat imams inburgeren leeft breed, ook bij ons. Het is echter de vraag of er voldoende juridische grondslag is om deze groep apart te benaderen. Ik zeg nu alvast dat voortzetting van de behandeling van een deel van de wet mij buitengewoon onverstandig lijkt. Er komen weer nieuwe debatten en novelles overheen.
1 januari is een mooie datum, maar 1 april is voor de inwerkingtreding ook een mooie datum, al heeft die datum natuurlijk ook andere connotaties.
De heer Visser (VVD): Ja, dan ben ik jarig!
Mevrouw Huizinga-Heringa (ChristenUnie): Ik wil deze termijn vooral gebruiken voor enige opmerkingen over de amendementen. Mijn oordeel over het centrale punt van de wet schort ik op tot het advies van de Raad van State er is.
De minister heeft constructief op amendementen gereageerd. Een aantal heeft zij bij nota van wijziging overgenomen, waarvoor dank. Ik begin met onze amendementen over het creëren van een mogelijkheid tot vergoeding wanneer inburgeraars zich voldoende hebben ingespannen, maar het examen niet hebben gehaald. Ik zie daar een soort incongruentie. De minister wil verdergaande inburgering wel stimuleren. Zij wil daarvoor ook middelen inzetten. Zij is echter terughoudend tegenover mijn amendementen om iemand die zich wel heeft ingespannen, maar het examen niet kan halen, de kosten die hij heeft gemaakt terug te geven. Zij zegt dat zij het geld dat dit kost er niet voor over heeft.
Dat staat toch op gespannen voet met het doel? Wat is nu meer stimulerend dat iemand die de kans krijgt om het examen en zijn best doet, maar die het toch niet lukt, ten minste de kosten terug te geven? Dat is toch stimulerend voor iemand die twijfelt of hij het examen kan halen? Die zal als hij zijn geld nooit terug krijgt het niet eens proberen.
Mijn amendement op stuk nr. 19 is overgenomen. Dat schrijft de minister althans, maar zij maakt van de mogelijke vrijstellingstoets die eerst in het besluit stond en nu in de wet zou komen een tijdelijke toets. Zij zegt dat in het besluit al stond dat het een tijdelijke toets zou zijn.
De minister wil niet dat twee wegen mogelijk zijn: het afleggen van een inburgeringsexamen en het doen van de vrijstellingstoets. Daarom wil zij een maximale termijn van twee jaar laten gelden. Ik snap dat niet. Nat die twee jaar kunnen toch oudkomers inburgeringsplichtig worden. Iemand die een kind krijgt wordt bijvoorbeeld inburgeringsplichtig, maar ook iemand die geestelijk bedienaar wil worden kan inburgeringsplichtig zijn. Die verplichting kan gaan gelden twee jaar nadat de wet in werking is getreden. Ook voor dergelijke personen moet er toch de mogelijkheid zijn om te laten zien dat zij voldoende ingeburgerd zijn. Op dit punt krijg ik nog graag een reactie van de minister.
Wij hebben verder een amendement ingediend om het gemeenten mogelijk te maken om af te zien van het opleggen van een boete wanneer die geen redelijk doel meer dient. De minister voelt daar niet voor en wijst op de mogelijkheden die er in dat verband zijn. Wanneer het feit dat iemand zijn examen niet haalt niet verwijtbaar is, kan de termijn verlengd worden en dan kan afgezien worden van het opleggen van een boete. Mijn amendement ziet echter niet op zo’n situatie.
Mijn amendement ziet op de situatie waarin er wel verwijtbaarheid is en dus een boete opgelegd wordt. Als je echter twee jaar na twee jaar na twee jaar na twee jaar een boete oplegt, moet er toch een moment komen waarop het mogelijk is om van die boete af te zien. Dan dient de boete namelijk geen redelijk doel meer. Dan gaat de boete werken als een inburgeringsbelasting en dat is toch niet bedoeling. Graag krijg ik ook op dit punt een reactie van de minister.
Voorzitter. Wij zullen alle amendementen steunen die de link in de wet tussen inburgering en een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd ongedaan willen maken. Wij zijn van mening dat je inburgering en de verblijfsrechtelijke status niet met elkaar mag verwarren. Je kunt mensen op deze manier niet straffen. Wij kennen al de mogelijkheid van het opleggen van een boete. Daarnaast gelden allerhande plichten en er is dwang en drang. Laten wij dan daarnaast niet het verblijf in Nederland onzeker maken. In eerste termijn zijn door verschillende woordvoerders voorbeelden van zeer schrijnende gevallen gegeven. Dergelijke gevallen kunnen ontstaan als wij op deze manier doorgaan. Mij lijkt dat dat een buitengewoon verkeerde weg zou zijn.
Tot slot: wij behandelen nu een gedeelte van de wet en wij weten dat wij eigenlijk niet meer kunnen doen. Eerst moeten wij namelijk weten of de wet überhaupt juridisch houdbaar is. Ik kan mij dan ook voorstellen dat wij na vandaag nog heel vaak over deze wet zullen spreken.
- Labels
- Bijdragen
- Tineke Huizinga
Archief > 2006 > juni
- 30-06-2006 30-06-2006 10:15 - Dossier: Val kabinet Balkenende II
- 29-06-2006 29-06-2006 23:33 - Gemengde gevoelens bij val kabinet
- 29-06-2006 29-06-2006 16:04 - Inbreng bij wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet 1998
- 29-06-2006 29-06-2006 16:02 - Inbreng bij regels betreffende pensioenen (pensioenwet)
- 29-06-2006 29-06-2006 15:51 - Inbreng bij regels inzake het raadgevend referendum
- 29-06-2006 29-06-2006 15:49 - Inbreng bij invoering van het stemmen met een stempas
- 29-06-2006 29-06-2006 14:37 - Inbreng bij wijziging vreemdelingenwet 2000
- 29-06-2006 29-06-2006 14:34 - Bijdrage vervolgdebat over Ayaan Hirsi Ali
- 29-06-2006 29-06-2006 11:04 - Bijdrage spoeddebat Ayaan Hirsi Ali
- 29-06-2006 29-06-2006 10:21 - 'Balkenende niet goed in uitkiezen coalitiepartners'
- 29-06-2006 29-06-2006 10:06 - Waarom ChristenUnie en SGP verschillend stemden
- 29-06-2006 29-06-2006 09:32 - Dossier: Hirsi Ali - Verdonk
- 29-06-2006 29-06-2006 09:16 - ChristenUnie steunt motie van wantrouwen Verdonk
- 28-06-2006 28-06-2006 15:53 - Bijdrage voorjaarsnota 2006
- 28-06-2006 28-06-2006 15:45 - Bijdrage wijziging grondwet; rechtstreekse verkiezing burgemeester
- 27-06-2006 27-06-2006 19:28 - 100 miljoen voor monumentale kerken
- 27-06-2006 27-06-2006 15:19 - Bijdrage debat oprichting museum Nederlandse geschiedenis
- 27-06-2006 27-06-2006 15:17 - Suppletoire begroting OCW
- 27-06-2006 27-06-2006 15:13 - Bijdrage Wet inburgering
- 26-06-2006 26-06-2006 09:40 - Netwerk: MTV moet optreden tegen seks en geweld in videoclips
- 26-06-2006 26-06-2006 08:53 - ChristenUnie wil mediavoorlichting op scholen
- 24-06-2006 24-06-2006 09:54 - Slob schiet uit zijn slof
- 23-06-2006 23-06-2006 11:12 - MTV vindt zijn uitzendbeleid voor videoclips verantwoord
- 22-06-2006 22-06-2006 16:57 - Inbreng bij wijziging Wet verplichting, uitbreiding en verstrekking gegevens
- 22-06-2006 22-06-2006 16:25 - Overleg uitval en doorstroom in het onderwijs
- 22-06-2006 22-06-2006 16:09 - Bijdrage verantwoordingsdebat over het jaar 2005
- 21-06-2006 21-06-2006 20:30 - Bijdrage spoeddebat over de status van asielzoekers die onder de oude wet vallen
- 21-06-2006 21-06-2006 16:54 - Kamer: medezeggenschap op alle scholen
- 21-06-2006 21-06-2006 16:53 - Inbreng bij wijziging Wet adoptie door echtgenoten van gelijk geslacht
- 21-06-2006 21-06-2006 16:47 - Overleg wet inburgering (tweede termijn)
- 21-06-2006 21-06-2006 16:38 - Bijdrage debat over TBS-rapport
- 21-06-2006 21-06-2006 09:43 - Overleg WTO
- 20-06-2006 20-06-2006 19:36 - Europees Parlement moet daad stellen
- 20-06-2006 20-06-2006 16:05 - Bijdrage debat over de Europese Top van 15 en 16 juni
- 20-06-2006 20-06-2006 16:00 - Stemverklaring bij wijziging WHW, financiering hoger onderwijs
- 20-06-2006 20-06-2006 15:07 - Volledige tekst van de Stemverklaring ChristenUnie
- 20-06-2006 20-06-2006 15:06 - ChristenUnie teleurgesteld over leerrechten
- 19-06-2006 19-06-2006 16:44 - Overleg ruimte voor de rivier
- 19-06-2006 19-06-2006 15:30 - André Rouvoet tentoongesteld
- 19-06-2006 19-06-2006 08:47 - Boekenlegger voor jongerenbijbel
- 16-06-2006 16-06-2006 14:00 - Column Tineke Huizinga Centraal Weekblad (juni)
- 16-06-2006 16-06-2006 09:14 - Europa moet vertrouwen van burger terugwinnen
- 15-06-2006 15-06-2006 16:34 - Bijdrage debat wijziging wet medezeggenschap scholen - voortzetting
- 15-06-2006 15-06-2006 09:42 - Overleg emissiehandel en klimaatbeleid
- 14-06-2006 14-06-2006 17:01 - Bijdrage debat over het TBS-rapport
- 14-06-2006 14-06-2006 16:40 - Overleg over het arbeidsmarktbeleid
- 14-06-2006 14-06-2006 16:31 - Bijdrage debat wijziging mediawet i.v.m. rijksomroepbijdrage
- 14-06-2006 14-06-2006 13:37 - Inbreng bij kabinetsstandpunt over de evaluatie van de Wet Afbreking Zwangerschap
- 14-06-2006 14-06-2006 13:34 - Inbreng bij het jaarverslag 2005 van de regionale toetsingscommissies euthanasie
- 13-06-2006 13-06-2006 17:13 - Overleg toekomstagenda milieu
- 13-06-2006 13-06-2006 16:57 - Vragen over verslaving door kansspelen
- 13-06-2006 13-06-2006 16:22 - Overleg buitenschoolse opvang
- 13-06-2006 13-06-2006 11:25 - Overleg landbouw- en visserijraad
- 13-06-2006 13-06-2006 09:39 - Overleg missie Uruzgan
- 12-06-2006 12-06-2006 16:40 - Overleg Wet inburgering
- 10-06-2006 10-06-2006 10:59 - Arie Slob loopt halve marathon
- 08-06-2006 08-06-2006 17:10 - Overleg GGZ
- 08-06-2006 08-06-2006 17:07 - Overleg RAZEB
- 08-06-2006 08-06-2006 16:21 - Inbreng wijziging telecommunicatiewet
- 08-06-2006 08-06-2006 09:41 - Bijdrage overleg over IVF en psychotherapie
- 07-06-2006 07-06-2006 16:37 - Bijdrage debat gemeentelijke herindeling Zuid-Holland
- 07-06-2006 07-06-2006 16:30 - Radio 1 Journaal: Plan voor helft goedkoper treinreizen naar Amsterdam
- 07-06-2006 07-06-2006 16:00 - Overleg wegen
- 06-06-2006 06-06-2006 20:12 - TweeVandaag: Steun voor buddyproject?
- 06-06-2006 06-06-2006 19:41 - Beperk schooluitval door inzet studybuddies
- 06-06-2006 06-06-2006 17:58 - ChristenUnie en PvdA: Maak trein tussen Amsterdam-Utrecht goedkoper
- 06-06-2006 06-06-2006 16:28 - Vragen over internetgedrag kinderen
- 06-06-2006 06-06-2006 16:24 - Bijdrage debat financiering Hoger Onderwijs
- 06-06-2006 06-06-2006 16:20 - Inbreng liberalisering postmarkt
- 06-06-2006 06-06-2006 15:02 - Alle vormen van negationisme moeten strafbaar worden
- 06-06-2006 06-06-2006 08:57 - Godsvrede
- 02-06-2006 02-06-2006 11:42 - Straf op ontkenning is signaal
- 02-06-2006 02-06-2006 11:12 - Reactie ChristenUnie oprichting pedopartij
- 02-06-2006 02-06-2006 10:45 - ChristenUnie: maak ontkennen genocide strafbaar
- 02-06-2006 02-06-2006 10:31 - Dossier: wetsvoorstel negationisme (genocide)
- 01-06-2006 01-06-2006 13:53 - Memorie van toelichting wetsvoorstel negationisme
- 01-06-2006 01-06-2006 13:24 - Tekst wetsvoorstel negationisme
- 01-06-2006 01-06-2006 12:27 - Maak ontkennen van genocide strafbaar
- 01-06-2006 01-06-2006 12:14 - ChristenUnie wil reactie van minister op Cyberseks
- 01-06-2006 01-06-2006 10:16 - Inbreng raming 2007
Reacties op 'Overleg wet inburgering (tweede termijn)'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.