ChristenUnie: maak ontkennen genocide strafbaar

vrijdag 02 juni 2006 10:45

DEN HAAG - Het ontkennen van genocide op een manier die willens en wetens mensen discriminerend beledigt of aanzet tot haat of geweld, wordt als het aan de ChristenUnie ligt strafbaar. Tweede-Kamerlid Tineke Huizinga heeft daartoe gisteren een initiatiefwetsvoorstel gepresenteerd.,,Dit is zeker één van de paden die tot verbetering kunnen leiden'', stelt Inge Drost van het '24 april comité binnen de Federatie van Armeense Organisaties Nederland. Zij is verheugd dat de toelichting op het wetsvoorstel refereert aan de Armeense genocide (1915), een gebeurtenis die door Turkije overigens wordt ontkend en in Turkse kring uiterst gevoelig ligt. Huizinga liet weten dat alleen al de aankondiging van haar wetsvoorstel leidde tot een stroom protesten van Turkse zijde aan het adres van Tweede-Kamerleden.

Adviezen
Behalve de Armeense federatie, adviseerden het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie, het Centrum voor Holocaust en Genocide Studies en het Centrum voor Informatie en Documentatie Israël (CIDI) bij het maken van het wetsvoorstel. CIDI-directeur Ronny Naftaniel zag daar eerst niet veel in, maar zegt nu 'om' te zijn. ,,Rechters richten zich bij hun veroordeling van holocaust-ontkenning veelal op het belang van overlevenden. Maar dat worden er steeds minder.''

Het ingediende wetsvoorstel beoogt het ontkennen, op grove wijze bagatelliseren, goedkeuren of rechtvaardigen van volkerenmoord en misdrijven tegen de menselijkheid te verbieden op straffe van een boete of een gevangenisstraf van maximaal een jaar. Van strafbaarheid is sprake als de (publieke) ontkenning van een genocide bewust wordt gedaan. En dit in de wetenschap dat mensen daardoor op discriminerende wijze worden beledigd, of met de bedoeling aan te zetten tot haat of geweld tegen bevolkingsgroepen.

Negationisme, zoals Huizinga het ontkennen van genocide betitelt, ,,is onverteerbaar voor de slachtoffers en hun nabestaanden. Opzettelijke verdraaiing van feiten, het niet erkennen van het kwaad dat is aangedaan, is een nieuwe aanslag, een trap na.'' Het Tweede-Kamerlid stelt niet te willen morrelen aan de vrijheid van meningsuiting. ,,Maar slachtoffers moeten zich met de strafwet in de hand teweer kunnen stellen.''

Helder signaal
Huizinga vindt een wettelijk verbod op genocide-ontkenning ,,een helder en niet mis te verstaan signaal naar negationisten''. Volgens rechterlijke uitspraken valt het ontkennen van de holocaust reeds onder het discriminatieverbod. Zo werd in 1995 holocaustontkenner Siegfried Verbeke veroordeeld voor het zenden van materiaal aan scholen, bibliotheken en particulieren met een joods klinkende achternaam. Huizinga wil met haar wetsvoorstel bereiken dat deze jurisprudentie wordt doorgetrokken naar andere ,,breed erkende'' volkerenmoorden. Een wettelijk kader is volgens haar daarnaast noodzakelijk om uitingen van negationisme via internet effectief aan te kunnen pakken. Daarbij geldt dat de uitingen te herleiden moeten zijn tot personen of organisaties in Nederland.

Bron: Nederlands Dagblad

Zie ook:
Tineke Huizinga

Reacties op 'ChristenUnie: maak ontkennen genocide strafbaar'

Archief > 2006 > juni