ChristenUnie: 200 km/uur op het spoor

witboekNS-arie-slobwoensdag 23 november 2011 12:15

De ChristenUnie wil de maximum snelheid van treinen verhogen. Kamerlid Arie Slob vraagt het kabinet vandaag bij de behandeling van de begroting Infrastructuur & Milieu om de maximum snelheid op het spoor te verhogen. Arie Slob: “De minister is trots op de snelheidsverhoging op de weg naar 130 km/uur, maar op het spoor wil het niet echt vlotten met snellere treinen”. Volgens het Kamerlid ligt er te veel nadruk op de Hogesnelheidslijn terwijl elders op het spoor de treinen ook harder kunnen rijden. “De maximumsnelheid op traditionele spoorlijnen is 140 km/uur, maar op veel spoorlijnen ligt deze lager. Op regionale lijnen is deze zelfs vaak maar 80 of 100 km.” aldus het Kamerlid.

Er zijn al enkele jaren plannen om de maximum snelheid op vier spoorlijnen te verhogen naar 160 km/uur, maar de spoorsector is er nog steeds niet uit welke beveiliging er zal worden toegepast. Op de gloednieuwe Hanzelijn rijden treinen straks slechts 140 km/uur en over een paar jaar mogelijk 160 km/uur. Slob: "En dat terwijl treinen hier net als tussen Amsterdam en Utrecht 200 km/uur kunnen rijden. Dat komt omdat de NS de inbouw van het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS, dat hiervoor nodig is, steeds uitstelt."

Om 200 km/uur ook op andere intercity corridors mogelijk te maken zullen meer overwegen moeten worden vervangen door ongelijkvloerse kruisingen volgens het Kamerlid. Slob: "Hiermee wordt ook de autobereikbaarheid beter want de files bij de spoorbomen worden door de groei van het treinverkeer steeds langer."

De ChristenUnie wil dat de mogelijkheid tot verhoging van de maximumsnelheid voor de volgende trajecten wordt onderzocht.
Lelystad-Zwolle
Amsterdam-Utrecht
Den Haag-Schiphol
Breda-Eindhoven-Venlo/Sittard
Den Haag/Rotterdam-Utrecht-Arnhem
Amersfoort-Apeldoorn
Utrecht-Eindhoven
Groningen/Leeuwarden-Zwolle

Labels
Arie Slob
Natuur en Milieu
Verkeer & Vervoer

« Terug

Archief > 2011 > november