Overleg over de pensioenwet
maandag 11 september 2006 11:31
Mevrouw Huizinga-Heringa (ChristenUnie): Voorzitter. Het is een erg goede zaak dat er een volkomen nieuwe pensioenwet ligt, want de oude uit 1954 en de vele daarop aangebrachte wijzigingen waren nodig aan vervanging toe. Mijn partij heeft grote waardering voor de zorgvuldige manier, waarop de regering tot de huidige voorstellen is gekomen. Vanuit het pensioenveld horen wij van alle kanten dat partijen vroegtijdig zijn betrokken bij de totstandkoming van de wet, wat het voorstel zeker ten goede is gekomen. Wij hebben daar waardering voor.
Pensioen is een ingewikkeld product, het vraagt mensen decennia in hun leven vooruit te kijken, wat allerlei onzekerheden met zich meebrengt: niet alle mensen zijn in de positie hierover rationele afwegingen te kunnen maken. Wanneer je het geld nu hard nodig hebt, lijkt de toekomst vaak minder relevant. Het is om deze reden belangrijk dat mensen automatisch een afdoend standaardpensioen opbouwen. Die standaardoptie moet voldoende inkomen opleveren, en moet weinig administratieve handelingen vragen. Heel belangrijk is vervolgens dat er goede voorlichting komt over wat er gebeurt met de pensioenopbouw. De informatie die deelnemers krijgen, moet helder en ondubbelzinnig zijn.
Wij zijn het in grote lijnen eens met de voorgestelde pensioenwet. Er is sprake van een duidelijke taak- en verantwoordelijkheidsverdeling binnen de driehoeksverhouding tussen werkgever, werknemer en de pensioenuitvoerder. De verschillende nota's van wijziging hebben eraan bijgedragen dat het wetsvoorstel evenwichtiger is geworden dan de oorspronkelijke versie. Een flink aantal amendementen die wij niet hebben ondertekend, maar die wij wel zullen ondersteunen, zal nog meer bijdragen aan een evenwichtige wet.
Maar met een aantal aspecten zijn wij minder blij, en ik zal ze noemen. Bij de schriftelijke voorbereiding zijn wij uitgebreid ingegaan op de witte vlekken. De grootte daarvan is maar in beperkte mate bekend, en de beschikbare informatie stamt uit 2001 en gaat alleen over de groep 25-65 jaar. Wij zijn blij dat het CBS volgend jaar met nieuwe gegevens komt, maar wij vragen ons af, waarom de regering, zonder precies inzicht te hebben in de gegevens, nu al overgaat tot het introduceren van een verplichte toetredingsleeftijd van 21 jaar. Dit is een inbreuk op de onderhandelingsruimte van sociale partners. Hoe verantwoordt de regering dat? Is de toetredingsleeftijd niet bij uitstek een punt waarover sociale partners zelf overeenstemming dienen te bereiken? Ik noem daarvan een voorbeeld. In de cao voor de zaterdagbestellers van TNT is niets terug te vinden over het pensioen, terwijl er in de normale cao voor postbodes veel bepalingen over zijn terug te vinden. Is het nu zo verkeerd dat dit verschil er is? Of hebben zaterdagbestellers, veelal studenten, geen behoefte aan de opbouw van pensioen? Hun echte carrière is immers nog niet begonnen. De nu voorliggende wetgeving maakt een vrije keuze onmogelijk. Waarom wordt gekozen voor die drempel van 21 jaar, en waarom niet voor bijvoorbeeld 23 jaar? Dat is een wat logischer leeftijd, gelet op het WML.
Mevrouw Van Oudenallen (Groep Van Oudenallen): Hoor ik u nu zeggen dat iemand op het moment dat zijn carrière begint pas hoeft in te stromen, en niet eerder?
Mevrouw Huizinga-Heringa (ChristenUnie): Nee, dat hoort u mij niet zeggen. Ik pleit ervoor dat jongeren die op hun 21ste naast de studie een zaterdagbaantje hebben, ervan af kunnen zien om dan al te beginnen met pensioenopbouw. Je moet dat aan de cao's overlaten.
Wij zijn benieuwd naar de uitkomsten van het overleg tussen ministerie en de diverse emeritaatfondsen. Is daarvoor een bevredigende oplossing gevonden? Sommige kleinere kerken hebben geen dekking, en zullen in grote financiële problemen komen wanneer zij onder de pensioenwet zullen vallen. De PKN heeft zijn zaken buitengewoon goed op orde, is een grote kerk en wil graag onder de Pensioenwet vallen, maar veel kleinere kerken hebben daarmee problemen. Is er hiervoor een bevredigende oplossing gevonden?
De fractie van de ChristenUnie vindt net als de minister dat er geen sprake kan zijn van een generieke regeling waarbij er geen recht is als de premie niet is betaald, maar vraagt zich wel af of de belangen van werknemers die een pensioenverzekering hebben, genoeg gewaarborgd is. Zij kunnen geconfronteerd worden met het principe van "geen premie betaald, dus geen aanspraken meer". Er ligt een amendement waarin ervoor wordt gepleit dat de werknemer langer de tijd krijgt om de zaak te repareren. Er is echter sprake van een zekere rechtsongelijkheid; bij een pensioenfonds hoeft een werknemer niet bang te zijn voor de gevolgen van dit principe, terwijl hij bij een pensioenverzekeraar wel met deze gevolgen kan worden geconfronteerd. De keuze voor een pensioenverzekeraar in plaats van een pensioenfonds is niet altijd de eigen keuze van de werknemer. Ik vraag de minister op dit punt te reageren.
Het is belangrijk dat er een zodanig financieel toetsingskader wordt ontworpen dat de financiële risico's die pensioenopbouw met zich meebrengt op een goede wijze zijn afgedekt. Ook de fractie van de ChristenUnie is er voorstander van dat de eenjaarshersteltermijn wordt omgezet in een driejaarshersteltermijn. Pensioenfondsen krijgen zo meer tijd om de financiën op orde te krijgen in het geval van problemen. Zij zullen bovendien minder snel genoodzaakt zijn om flinke premieverhogingen door te voeren. Het is een goede zaak als zulke premieverhogingen voorkomen kunnen worden, ongeacht of die een verder effect hebben, of dat dit puur beperkt blijft tot degenen die de premie moeten betalen. Als er sprake is van wanbeleid, moet het wel mogelijk zijn een kortere hersteltermijn op te leggen.
Over de voorlichting over pensioenen is erg veel te doen geweest. Voor ons is het belangrijk dat werknemers op een duidelijke en inzichtelijke manier op de hoogte worden gebracht van de status van hun pensioenopbouw. Het mag niet zo zijn dat mensen in kleine lettertjes moeten duiken om te kunnen begrijpen waar zij precies aan toe zijn. Wij zijn blij dat diverse pensioenfondsen een digitaal pensioenoverzicht opzetten. Deze ontwikkeling zal de toegankelijkheid van de beschikbare informatie aanzienlijk doen toenemen. Wij vragen steun van de minister voor deze ontwikkeling. Verleent hij zijn medewerking hieraan waar dat nodig is? De fractie is tot nu toe niet onder de indruk van de mogelijkheden die de minister ziet voor elektronische toepassingen. Mevrouw Verbeet gebruikte het woord "ouderwets" en ook ik had dat woord in mijn tekst staan.
De discussie die zich afspeelt rondom de CDC-regeling raakt volgens onze fractie aan de discussie over de voorlichting. Het is erg belangrijk dat alle deelnemers begrijpen waar zij aan beginnen, waar de risico's liggen en of er uiteindelijk een uitkeringsovereenkomst zal zijn of een premieovereenkomst. Wij steunen dan ook vanwege het belang van de werknemer het voorliggende voorstel van de minister.
De fractie van de ChristenUnie is nog steeds niet overtuigd van het nut en de noodzaak van twee toezichthouders. Het splitsen van het toezicht blijft onlogisch doordat er altijd sprake zal moeten zijn van afstemming en coördinatie met het oog op onduidelijkheid bij de betrokken partijen. De fractie vindt dat alle expertise moet worden ondergebracht bij De Nederlandsche Bank. Op korte termijn brengt dit misschien scholingskosten met zich mee, maar op de lange termijn zal dit absoluut kostenbesparend werken.
Pensioen is een ingewikkeld product, het vraagt mensen decennia in hun leven vooruit te kijken, wat allerlei onzekerheden met zich meebrengt: niet alle mensen zijn in de positie hierover rationele afwegingen te kunnen maken. Wanneer je het geld nu hard nodig hebt, lijkt de toekomst vaak minder relevant. Het is om deze reden belangrijk dat mensen automatisch een afdoend standaardpensioen opbouwen. Die standaardoptie moet voldoende inkomen opleveren, en moet weinig administratieve handelingen vragen. Heel belangrijk is vervolgens dat er goede voorlichting komt over wat er gebeurt met de pensioenopbouw. De informatie die deelnemers krijgen, moet helder en ondubbelzinnig zijn.
Wij zijn het in grote lijnen eens met de voorgestelde pensioenwet. Er is sprake van een duidelijke taak- en verantwoordelijkheidsverdeling binnen de driehoeksverhouding tussen werkgever, werknemer en de pensioenuitvoerder. De verschillende nota's van wijziging hebben eraan bijgedragen dat het wetsvoorstel evenwichtiger is geworden dan de oorspronkelijke versie. Een flink aantal amendementen die wij niet hebben ondertekend, maar die wij wel zullen ondersteunen, zal nog meer bijdragen aan een evenwichtige wet.
Maar met een aantal aspecten zijn wij minder blij, en ik zal ze noemen. Bij de schriftelijke voorbereiding zijn wij uitgebreid ingegaan op de witte vlekken. De grootte daarvan is maar in beperkte mate bekend, en de beschikbare informatie stamt uit 2001 en gaat alleen over de groep 25-65 jaar. Wij zijn blij dat het CBS volgend jaar met nieuwe gegevens komt, maar wij vragen ons af, waarom de regering, zonder precies inzicht te hebben in de gegevens, nu al overgaat tot het introduceren van een verplichte toetredingsleeftijd van 21 jaar. Dit is een inbreuk op de onderhandelingsruimte van sociale partners. Hoe verantwoordt de regering dat? Is de toetredingsleeftijd niet bij uitstek een punt waarover sociale partners zelf overeenstemming dienen te bereiken? Ik noem daarvan een voorbeeld. In de cao voor de zaterdagbestellers van TNT is niets terug te vinden over het pensioen, terwijl er in de normale cao voor postbodes veel bepalingen over zijn terug te vinden. Is het nu zo verkeerd dat dit verschil er is? Of hebben zaterdagbestellers, veelal studenten, geen behoefte aan de opbouw van pensioen? Hun echte carrière is immers nog niet begonnen. De nu voorliggende wetgeving maakt een vrije keuze onmogelijk. Waarom wordt gekozen voor die drempel van 21 jaar, en waarom niet voor bijvoorbeeld 23 jaar? Dat is een wat logischer leeftijd, gelet op het WML.
Mevrouw Van Oudenallen (Groep Van Oudenallen): Hoor ik u nu zeggen dat iemand op het moment dat zijn carrière begint pas hoeft in te stromen, en niet eerder?
Mevrouw Huizinga-Heringa (ChristenUnie): Nee, dat hoort u mij niet zeggen. Ik pleit ervoor dat jongeren die op hun 21ste naast de studie een zaterdagbaantje hebben, ervan af kunnen zien om dan al te beginnen met pensioenopbouw. Je moet dat aan de cao's overlaten.
Wij zijn benieuwd naar de uitkomsten van het overleg tussen ministerie en de diverse emeritaatfondsen. Is daarvoor een bevredigende oplossing gevonden? Sommige kleinere kerken hebben geen dekking, en zullen in grote financiële problemen komen wanneer zij onder de pensioenwet zullen vallen. De PKN heeft zijn zaken buitengewoon goed op orde, is een grote kerk en wil graag onder de Pensioenwet vallen, maar veel kleinere kerken hebben daarmee problemen. Is er hiervoor een bevredigende oplossing gevonden?
De fractie van de ChristenUnie vindt net als de minister dat er geen sprake kan zijn van een generieke regeling waarbij er geen recht is als de premie niet is betaald, maar vraagt zich wel af of de belangen van werknemers die een pensioenverzekering hebben, genoeg gewaarborgd is. Zij kunnen geconfronteerd worden met het principe van "geen premie betaald, dus geen aanspraken meer". Er ligt een amendement waarin ervoor wordt gepleit dat de werknemer langer de tijd krijgt om de zaak te repareren. Er is echter sprake van een zekere rechtsongelijkheid; bij een pensioenfonds hoeft een werknemer niet bang te zijn voor de gevolgen van dit principe, terwijl hij bij een pensioenverzekeraar wel met deze gevolgen kan worden geconfronteerd. De keuze voor een pensioenverzekeraar in plaats van een pensioenfonds is niet altijd de eigen keuze van de werknemer. Ik vraag de minister op dit punt te reageren.
Het is belangrijk dat er een zodanig financieel toetsingskader wordt ontworpen dat de financiële risico's die pensioenopbouw met zich meebrengt op een goede wijze zijn afgedekt. Ook de fractie van de ChristenUnie is er voorstander van dat de eenjaarshersteltermijn wordt omgezet in een driejaarshersteltermijn. Pensioenfondsen krijgen zo meer tijd om de financiën op orde te krijgen in het geval van problemen. Zij zullen bovendien minder snel genoodzaakt zijn om flinke premieverhogingen door te voeren. Het is een goede zaak als zulke premieverhogingen voorkomen kunnen worden, ongeacht of die een verder effect hebben, of dat dit puur beperkt blijft tot degenen die de premie moeten betalen. Als er sprake is van wanbeleid, moet het wel mogelijk zijn een kortere hersteltermijn op te leggen.
Over de voorlichting over pensioenen is erg veel te doen geweest. Voor ons is het belangrijk dat werknemers op een duidelijke en inzichtelijke manier op de hoogte worden gebracht van de status van hun pensioenopbouw. Het mag niet zo zijn dat mensen in kleine lettertjes moeten duiken om te kunnen begrijpen waar zij precies aan toe zijn. Wij zijn blij dat diverse pensioenfondsen een digitaal pensioenoverzicht opzetten. Deze ontwikkeling zal de toegankelijkheid van de beschikbare informatie aanzienlijk doen toenemen. Wij vragen steun van de minister voor deze ontwikkeling. Verleent hij zijn medewerking hieraan waar dat nodig is? De fractie is tot nu toe niet onder de indruk van de mogelijkheden die de minister ziet voor elektronische toepassingen. Mevrouw Verbeet gebruikte het woord "ouderwets" en ook ik had dat woord in mijn tekst staan.
De discussie die zich afspeelt rondom de CDC-regeling raakt volgens onze fractie aan de discussie over de voorlichting. Het is erg belangrijk dat alle deelnemers begrijpen waar zij aan beginnen, waar de risico's liggen en of er uiteindelijk een uitkeringsovereenkomst zal zijn of een premieovereenkomst. Wij steunen dan ook vanwege het belang van de werknemer het voorliggende voorstel van de minister.
De fractie van de ChristenUnie is nog steeds niet overtuigd van het nut en de noodzaak van twee toezichthouders. Het splitsen van het toezicht blijft onlogisch doordat er altijd sprake zal moeten zijn van afstemming en coördinatie met het oog op onduidelijkheid bij de betrokken partijen. De fractie vindt dat alle expertise moet worden ondergebracht bij De Nederlandsche Bank. Op korte termijn brengt dit misschien scholingskosten met zich mee, maar op de lange termijn zal dit absoluut kostenbesparend werken.
- Labels
- Bijdragen
- Tineke Huizinga
Archief > 2006 > september
- 30-09-2006 30-09-2006 23:31 - ChristenUnie blij met steun CDA voor gratis schoolboeken
- 30-09-2006 30-09-2006 20:45 - Speech André Rouvoet: Het geheim van de ChristenUnie
- 28-09-2006 28-09-2006 18:12 - Moties van de ChristenUnie bij de Algemene Beschouwingen
- 28-09-2006 28-09-2006 17:19 - Inbreng bij voorstel van wet van leden Eerdmans en Wolfsen i.v.m. misdijven t.a.v. dieren
- 28-09-2006 28-09-2006 16:18 - Bijdrage Algemene Politieke Beschouwingen (tweede termijn)
- 28-09-2006 28-09-2006 13:30 - Arie Slob: Trots zijn op VMBO-studenten
- 27-09-2006 27-09-2006 18:34 - Begroting toont té weinig ambitie
- 27-09-2006 27-09-2006 18:31 - Bijdrage Algemene Politieke Beschouwingen
- 27-09-2006 27-09-2006 13:45 - Inbreng bij aanbieding van het toezichtkader actief burgerschap en sociale integratie
- 26-09-2006 26-09-2006 17:51 - André Rouvoet presenteert tegenbegroting: Versterking van het fundament
- 26-09-2006 26-09-2006 17:16 - Wet werken aan winst (plenaire afronding)
- 26-09-2006 26-09-2006 17:14 - Wijziging grondwet; uitsluiten kiesrecht wilsonbekwamen
- 26-09-2006 26-09-2006 10:59 - Inbreng bij wijziging Leerplichtwet 1969
- 26-09-2006 26-09-2006 10:57 - Inbreng bij wijziging wet op het Hoger Onderwijs en Onderzoek
- 21-09-2006 21-09-2006 13:49 - ChristenUnie geschokt door Schipholrapport
- 21-09-2006 21-09-2006 11:32 - Inbreng bij verzekerbaarheid van werknemers die bij ingang van de verzekering ziek zijn
- 21-09-2006 21-09-2006 10:28 - Overleg over ontwerpplan van sholen
- 21-09-2006 21-09-2006 10:20 - Bijdrage overleg over verdieping van de Westerschelde
- 21-09-2006 21-09-2006 10:05 - Bijdrage overleg over de MEP
- 20-09-2006 20-09-2006 17:01 - Bijdrage over kansspelen op internet
- 20-09-2006 20-09-2006 11:34 - Inbreng bij de wijziging van de telecommunicatiewet
- 19-09-2006 19-09-2006 17:25 - Zoet met een bijsmaakje
- 19-09-2006 19-09-2006 10:07 - Volkskrant-onderzoek: Rouvoet visionair
- 18-09-2006 18-09-2006 11:34 - Draai CDA bij no-claim merkwaardig
- 18-09-2006 18-09-2006 11:01 - Overleg werken aan winst
- 18-09-2006 18-09-2006 09:55 - Bijdrage overleg over Afghanistan, missie Uruzgan
- 14-09-2006 14-09-2006 23:01 - Bijdrage spoeddebat uitspraken minister Donner over Sharia
- 14-09-2006 14-09-2006 10:45 - Inbreng bij wet modernisering waterschapsbestel
- 14-09-2006 14-09-2006 10:44 - Inbreng bij wijziging verzamelwet arbeidsverhoudingen en arbeidsmarkt 2006
- 14-09-2006 14-09-2006 10:42 - Inbreng bij initiatiefwetsvoorstel kinderopvang
- 13-09-2006 13-09-2006 22:34 - Geen ruimte voor gewetensbezwaar tegen paspoort
- 13-09-2006 13-09-2006 12:44 - Bijdrage bij de wijziging van de provincie- en gemeentewet
- 13-09-2006 13-09-2006 10:37 - Inbreng bij wijziging ANW
- 13-09-2006 13-09-2006 10:35 - Inbreng bij wet modernisering huurbeleid
- 13-09-2006 13-09-2006 10:33 - Inbreng bij kabinetsstandpunt langdurige zorg
- 13-09-2006 13-09-2006 10:31 - Inbreng bij transparante en integrale tarieven in de gezondheidszorg
- 13-09-2006 13-09-2006 09:49 - Bijdrage overleg over kinderen in vreemdelingenbewaring
- 13-09-2006 13-09-2006 09:45 - Inbreng bij wet op het waddenfonds
- 13-09-2006 13-09-2006 08:25 - Goeddoen spil Micha Campagne
- 12-09-2006 12-09-2006 16:34 - Inbreng bij wet werk en bijstand
- 12-09-2006 12-09-2006 16:22 - Inbreng bij buitenschoolse opvang
- 12-09-2006 12-09-2006 12:42 - Bijdrage bij VAO jeugd en media
- 12-09-2006 12-09-2006 10:40 - Inbreng bij wijziging WWB, IOAW en IOAZ
- 12-09-2006 12-09-2006 10:38 - Inbreng bij wijziging AOW
- 11-09-2006 11-09-2006 11:31 - Overleg over de pensioenwet
- 11-09-2006 11-09-2006 10:39 - Inbreng bij het wijzigen van enkele sociale verzekeringswetten
- 08-09-2006 08-09-2006 16:19 - Inbreng bij onderwijshuisvesting
- 08-09-2006 08-09-2006 16:05 - Vragen over de terugkeer van geëvacueerden naar Libanon
- 07-09-2006 07-09-2006 17:03 - Inbreng bij wijziging wet kansspelbelasting
- 07-09-2006 07-09-2006 17:01 - Inbreng bij wijziging gemeentelijke watertaken
- 07-09-2006 07-09-2006 16:56 - Inbreng bij wijziging van de Rijkswet op het Nederlanderschap
- 07-09-2006 07-09-2006 16:47 - Inbreng bij wijziging van de Wet ammoniak en veehouderij
- 07-09-2006 07-09-2006 16:46 - Bijdrage bij wijziging pachtwet
- 07-09-2006 07-09-2006 15:45 - Slob wil aandacht voor gewetensbezwaarden bij toename identificatiemogelijkheden
- 07-09-2006 07-09-2006 12:09 - ChristenUnie: libanese vluchtelingen nog niet terugsturen
- 06-09-2006 06-09-2006 16:41 - Bijdrage bij wet algemene bepalingen burgerservicenummer
- 06-09-2006 06-09-2006 16:27 - Bjidrage bij wijziging arbeidstijdenwet
- 06-09-2006 06-09-2006 12:57 - Bijdrage VAO wegen
- 05-09-2006 05-09-2006 16:17 - Bijdrage heropening wijziging mediawet
- 01-09-2006 01-09-2006 19:14 - ChristenUnie bezorgd over nieuw paspoort
Reacties op 'Overleg over de pensioenwet'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.