Inbreng bij wijziging wet kansspelbelasting
donderdag 07 september 2006 17:03
Met belangstelling hebben de leden van de ChristenUnie-fractie kennisgenomen van het voorliggende wetsvoorstel.
In het nader rapport adviseert de Raad het bestaansrecht van de kansspelbelasting -als heffing over een incidentele vergroting van financiële draagkracht- opnieuw te bezien in het
licht van het verschuiven van de heffing van prijswinnaars naar de organisatoren
van kansspelen. Het is goed dat de Minister daarop met een uitvoeriger toelichting komt. De leden van deze fractie stemmen in met zijn slotopmerking dat het buitenkansbeginsel materieel ten grondslag ligt aan het voorgestelde regime. De daarvoor door de Minister genoemde praktische argumenten wegen zwaar voor deze leden. Zoals terecht door de Minister gememoreerd is indertijd formeel afstand genomen van het buitenkansbeginsel nadat dit in de praktijk al veel langer verlegd was met o.a. de belastingoverneming door vergunninghoudende aanbieders.
Dat het echter ‘voorts in overeenstemming met dat buitenkansbeginsel zou zijn dat de vergunninghouder de belasting voor zijn rekening neemt, omdat de mogelijkheid tot overneming immers in de wet verankerd ligt’ lijkt echter veel weg te hebben van een cirkelredenering. Wetswijzigingen kunnen immers haaks staan op het beginsel waarop de gewijzigde wet stoelt. Dat de Nederlandse overheid bepaalde kansspelpraktijken gedoogt en legitimeert wil dan ook niet zeggen dat het Nederlandse kansspelregime ook coherent is. In verband met de aanstaande behandeling van het hier relevante wetvoorstel 30362 (inzake de HC-proef met kansspelen via internet) is het van belang op te merken dat er steeds meer signalen zijn dat de Europese rechter de huidige ontwikkeling van het Nederlandse kansspelbeleid niet lang meer passend zal vinden binnen het zogenaamde restrictieve beleid dat Nederland zegt te voeren. Wanneer de Europese rechter het Nederlandse kansspelbeleid niet langer als coherent waardeert, zal de tot nog toe aangevoerde rechtsgrond voor het onderscheid maken tussen allerlei verschillende kansspelaanbieders wegvallen, hetgeen weer zijn gevolgen zal hebben voor het onderhavige kansspelbelastingbeleid. Graag een reactie van de Minister hierop.
Deze leden verzoeken de Minister het gegeven overzicht van overeenkomstige heffingen in de ons omringende landen te actualiseren met in acht neming van de laatste EU-jurisprudentie in deze.
Kan de Minister nader toelichten waarom de in het wetsvoorstel gekozen heffingssystematiek niet tot strijdigheid zal leiden met het EU-recht, in het bijzonder artikelen 43, 49 en 56 van het EG-verdrag?
Tot slot vragen deze leden de Minister nogmaals toe te lichten op welke wijze de heffing over prijzen van buitenlandse internetspelen daadwerkelijk toegepast zal worden. Verwijzing naar het genoemde plan volstaat niet. Dat plan van aanpak zou een integraal handhavingtraject ten aanzien van (illegale) kansspelen op internet moeten schragen, maar behelst niet meer dan een simpele (KOI-) inventarisatie uit 2003 door de KLPD dat indertijd een mooi beginpunt geweest was voor een taskforce. De Minister van Justitie heeft daar echter niks mee gedaan. Genoemd plan is dan ook zo weinig toereikend dat gevreesd moet worden dat de Minister van Financiën de administratieve lasten die gepaard zullen gaan met het vaak lastige vaststellen van de binnenlandse danwel buitenlandse origine van de betreffende kansspelen danig onderschat. Graag een toelichting van de Minister daarop.
In het nader rapport adviseert de Raad het bestaansrecht van de kansspelbelasting -als heffing over een incidentele vergroting van financiële draagkracht- opnieuw te bezien in het
licht van het verschuiven van de heffing van prijswinnaars naar de organisatoren
van kansspelen. Het is goed dat de Minister daarop met een uitvoeriger toelichting komt. De leden van deze fractie stemmen in met zijn slotopmerking dat het buitenkansbeginsel materieel ten grondslag ligt aan het voorgestelde regime. De daarvoor door de Minister genoemde praktische argumenten wegen zwaar voor deze leden. Zoals terecht door de Minister gememoreerd is indertijd formeel afstand genomen van het buitenkansbeginsel nadat dit in de praktijk al veel langer verlegd was met o.a. de belastingoverneming door vergunninghoudende aanbieders.
Dat het echter ‘voorts in overeenstemming met dat buitenkansbeginsel zou zijn dat de vergunninghouder de belasting voor zijn rekening neemt, omdat de mogelijkheid tot overneming immers in de wet verankerd ligt’ lijkt echter veel weg te hebben van een cirkelredenering. Wetswijzigingen kunnen immers haaks staan op het beginsel waarop de gewijzigde wet stoelt. Dat de Nederlandse overheid bepaalde kansspelpraktijken gedoogt en legitimeert wil dan ook niet zeggen dat het Nederlandse kansspelregime ook coherent is. In verband met de aanstaande behandeling van het hier relevante wetvoorstel 30362 (inzake de HC-proef met kansspelen via internet) is het van belang op te merken dat er steeds meer signalen zijn dat de Europese rechter de huidige ontwikkeling van het Nederlandse kansspelbeleid niet lang meer passend zal vinden binnen het zogenaamde restrictieve beleid dat Nederland zegt te voeren. Wanneer de Europese rechter het Nederlandse kansspelbeleid niet langer als coherent waardeert, zal de tot nog toe aangevoerde rechtsgrond voor het onderscheid maken tussen allerlei verschillende kansspelaanbieders wegvallen, hetgeen weer zijn gevolgen zal hebben voor het onderhavige kansspelbelastingbeleid. Graag een reactie van de Minister hierop.
Deze leden verzoeken de Minister het gegeven overzicht van overeenkomstige heffingen in de ons omringende landen te actualiseren met in acht neming van de laatste EU-jurisprudentie in deze.
Kan de Minister nader toelichten waarom de in het wetsvoorstel gekozen heffingssystematiek niet tot strijdigheid zal leiden met het EU-recht, in het bijzonder artikelen 43, 49 en 56 van het EG-verdrag?
Tot slot vragen deze leden de Minister nogmaals toe te lichten op welke wijze de heffing over prijzen van buitenlandse internetspelen daadwerkelijk toegepast zal worden. Verwijzing naar het genoemde plan volstaat niet. Dat plan van aanpak zou een integraal handhavingtraject ten aanzien van (illegale) kansspelen op internet moeten schragen, maar behelst niet meer dan een simpele (KOI-) inventarisatie uit 2003 door de KLPD dat indertijd een mooi beginpunt geweest was voor een taskforce. De Minister van Justitie heeft daar echter niks mee gedaan. Genoemd plan is dan ook zo weinig toereikend dat gevreesd moet worden dat de Minister van Financiën de administratieve lasten die gepaard zullen gaan met het vaak lastige vaststellen van de binnenlandse danwel buitenlandse origine van de betreffende kansspelen danig onderschat. Graag een toelichting van de Minister daarop.
- Labels
- André Rouvoet
- Bijdragen
Archief > 2006 > september
- 30-09-2006 30-09-2006 23:31 - ChristenUnie blij met steun CDA voor gratis schoolboeken
- 30-09-2006 30-09-2006 20:45 - Speech André Rouvoet: Het geheim van de ChristenUnie
- 28-09-2006 28-09-2006 18:12 - Moties van de ChristenUnie bij de Algemene Beschouwingen
- 28-09-2006 28-09-2006 17:19 - Inbreng bij voorstel van wet van leden Eerdmans en Wolfsen i.v.m. misdijven t.a.v. dieren
- 28-09-2006 28-09-2006 16:18 - Bijdrage Algemene Politieke Beschouwingen (tweede termijn)
- 28-09-2006 28-09-2006 13:30 - Arie Slob: Trots zijn op VMBO-studenten
- 27-09-2006 27-09-2006 18:34 - Begroting toont té weinig ambitie
- 27-09-2006 27-09-2006 18:31 - Bijdrage Algemene Politieke Beschouwingen
- 27-09-2006 27-09-2006 13:45 - Inbreng bij aanbieding van het toezichtkader actief burgerschap en sociale integratie
- 26-09-2006 26-09-2006 17:51 - André Rouvoet presenteert tegenbegroting: Versterking van het fundament
- 26-09-2006 26-09-2006 17:16 - Wet werken aan winst (plenaire afronding)
- 26-09-2006 26-09-2006 17:14 - Wijziging grondwet; uitsluiten kiesrecht wilsonbekwamen
- 26-09-2006 26-09-2006 10:59 - Inbreng bij wijziging Leerplichtwet 1969
- 26-09-2006 26-09-2006 10:57 - Inbreng bij wijziging wet op het Hoger Onderwijs en Onderzoek
- 21-09-2006 21-09-2006 13:49 - ChristenUnie geschokt door Schipholrapport
- 21-09-2006 21-09-2006 11:32 - Inbreng bij verzekerbaarheid van werknemers die bij ingang van de verzekering ziek zijn
- 21-09-2006 21-09-2006 10:28 - Overleg over ontwerpplan van sholen
- 21-09-2006 21-09-2006 10:20 - Bijdrage overleg over verdieping van de Westerschelde
- 21-09-2006 21-09-2006 10:05 - Bijdrage overleg over de MEP
- 20-09-2006 20-09-2006 17:01 - Bijdrage over kansspelen op internet
- 20-09-2006 20-09-2006 11:34 - Inbreng bij de wijziging van de telecommunicatiewet
- 19-09-2006 19-09-2006 17:25 - Zoet met een bijsmaakje
- 19-09-2006 19-09-2006 10:07 - Volkskrant-onderzoek: Rouvoet visionair
- 18-09-2006 18-09-2006 11:34 - Draai CDA bij no-claim merkwaardig
- 18-09-2006 18-09-2006 11:01 - Overleg werken aan winst
- 18-09-2006 18-09-2006 09:55 - Bijdrage overleg over Afghanistan, missie Uruzgan
- 14-09-2006 14-09-2006 23:01 - Bijdrage spoeddebat uitspraken minister Donner over Sharia
- 14-09-2006 14-09-2006 10:45 - Inbreng bij wet modernisering waterschapsbestel
- 14-09-2006 14-09-2006 10:44 - Inbreng bij wijziging verzamelwet arbeidsverhoudingen en arbeidsmarkt 2006
- 14-09-2006 14-09-2006 10:42 - Inbreng bij initiatiefwetsvoorstel kinderopvang
- 13-09-2006 13-09-2006 22:34 - Geen ruimte voor gewetensbezwaar tegen paspoort
- 13-09-2006 13-09-2006 12:44 - Bijdrage bij de wijziging van de provincie- en gemeentewet
- 13-09-2006 13-09-2006 10:37 - Inbreng bij wijziging ANW
- 13-09-2006 13-09-2006 10:35 - Inbreng bij wet modernisering huurbeleid
- 13-09-2006 13-09-2006 10:33 - Inbreng bij kabinetsstandpunt langdurige zorg
- 13-09-2006 13-09-2006 10:31 - Inbreng bij transparante en integrale tarieven in de gezondheidszorg
- 13-09-2006 13-09-2006 09:49 - Bijdrage overleg over kinderen in vreemdelingenbewaring
- 13-09-2006 13-09-2006 09:45 - Inbreng bij wet op het waddenfonds
- 13-09-2006 13-09-2006 08:25 - Goeddoen spil Micha Campagne
- 12-09-2006 12-09-2006 16:34 - Inbreng bij wet werk en bijstand
- 12-09-2006 12-09-2006 16:22 - Inbreng bij buitenschoolse opvang
- 12-09-2006 12-09-2006 12:42 - Bijdrage bij VAO jeugd en media
- 12-09-2006 12-09-2006 10:40 - Inbreng bij wijziging WWB, IOAW en IOAZ
- 12-09-2006 12-09-2006 10:38 - Inbreng bij wijziging AOW
- 11-09-2006 11-09-2006 11:31 - Overleg over de pensioenwet
- 11-09-2006 11-09-2006 10:39 - Inbreng bij het wijzigen van enkele sociale verzekeringswetten
- 08-09-2006 08-09-2006 16:19 - Inbreng bij onderwijshuisvesting
- 08-09-2006 08-09-2006 16:05 - Vragen over de terugkeer van geëvacueerden naar Libanon
- 07-09-2006 07-09-2006 17:03 - Inbreng bij wijziging wet kansspelbelasting
- 07-09-2006 07-09-2006 17:01 - Inbreng bij wijziging gemeentelijke watertaken
- 07-09-2006 07-09-2006 16:56 - Inbreng bij wijziging van de Rijkswet op het Nederlanderschap
- 07-09-2006 07-09-2006 16:47 - Inbreng bij wijziging van de Wet ammoniak en veehouderij
- 07-09-2006 07-09-2006 16:46 - Bijdrage bij wijziging pachtwet
- 07-09-2006 07-09-2006 15:45 - Slob wil aandacht voor gewetensbezwaarden bij toename identificatiemogelijkheden
- 07-09-2006 07-09-2006 12:09 - ChristenUnie: libanese vluchtelingen nog niet terugsturen
- 06-09-2006 06-09-2006 16:41 - Bijdrage bij wet algemene bepalingen burgerservicenummer
- 06-09-2006 06-09-2006 16:27 - Bjidrage bij wijziging arbeidstijdenwet
- 06-09-2006 06-09-2006 12:57 - Bijdrage VAO wegen
- 05-09-2006 05-09-2006 16:17 - Bijdrage heropening wijziging mediawet
- 01-09-2006 01-09-2006 19:14 - ChristenUnie bezorgd over nieuw paspoort
Reacties op 'Inbreng bij wijziging wet kansspelbelasting'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.