Inbreng bij wijziging AOW

dinsdag 12 september 2006 10:38

De leden van de fractie van de ChristenUnie hebben met belangstelling kennis genomen van de voorgestelde wijziging van de AOW in verband met samenwonen ten behoeve van zorg voor een hulpbehoevende. Zij hebben nog een paar vragen bij het wetsvoorstel.

Hebben AOW’ers, die om genoemde redenen gaan samenwonen, een actieve meldingsplicht richting de SVB? Of hoeven zij pas bij controle van de SVB aan te tonen dat ze samenwonen in verband met het verlenen van zorgtaken?

Mocht het tot invoering van het wetsvoorstel komen, gaat de SVB dan snel een voorlichtingscampagne starten richting AOW’ers die een eigen huis hebben en nu al samenwonen in verband met zorgtaken? Deze groep heeft immers 6 maanden de tijd om voor het overgangsrecht in aanmerking te komen. Vindt de regering het wenselijk dat, gelet op het korte tijdpad, deze mensen gericht benaderd en voorgelicht worden over de mogelijke nabetaling waar ze recht op hebben?
Tineke Huizinga

Reacties op 'Inbreng bij wijziging AOW'