Inbreng bij wijziging ANW

woensdag 13 september 2006 10:37

De leden van de fractie van de ChristenUnie hebben met belangstelling kennis genomen van het wetsvoorstel. Zij hebben reeds lang gepleit voor koopkrachtverbetering van specifieke groepen, waaronder nabestaanden. Wel zijn er nog enkele vragen naar aanleiding van het wetsvoorstel.

Personen, die zowel een nabestaanden als een half-wezenuitkering ontvangen krijgen volgens het wetsvoorstel maar één tegemoetkoming. Dit geldt ook voor personen die reeds recht hebben op een tegemoetkoming op grond van de artikel 33b van de AOW. De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen zich af waarom hiervoor gekozen is. Kan de regering dit toelichten?

Er is gekozen voor een separate tegemoetkoming, zodat er geen verstoring optreedt in de koppeling tussen de Anw-uitkering en het minimumloon. Dit is dus een technische oplossing om een probleem te voorkomen. De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen zich echter vervolgens af waarom de tegemoetkoming niet aangemerkt wordt als uitkering op grond van de Anw, zodat deze meegenomen kan worden in de hoogte van aanvullende pensioenen. Waarom heeft de regering hiervoor gekozen? Waarom is het onwenselijk dat de tegemoetkoming doorwerkt in de hoogte van aanvullende pensioenen en andere regelingen, waarin verwezen wordt naar de uitkeringen op grond van de ANW?
Tineke Huizinga

Reacties op 'Inbreng bij wijziging ANW'