ChristenUnie vreest voor samenwerking met Verdonk

maandag 24 april 2006 16:33

Als Rita Verdonk de VVD leidt, is het voor de ChristenUnie (CU) niet vanzelfsprekend voor samenwerking met die partij te kiezen. De voorkeur gaat dan uit naar de PvdA of het CDA. Dat zeggen diverse politici die verbonden zijn aan de partij maandag in Trouw.

De Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie heeft kritiek op het vreemdelingenbeleid van de liberale minister. De afgelopen vier maanden zijn twee moties van wantrouwen tegen haar gesteund. De partij zou haar als vertegenwoordiger van de stroming binnen de VVD zien die intolerant staat tegenover religie. Verdonk drijft met haar scherpe opvattingen de spanning tussen personen en groepen op het spits, stelt de CU.

Voormalig leider Gert Schutte van het Gereformeerd Politiek Verbond zegt dat Mark Rutte, die hij een meer klassieke sociaal-liberaal noemt, een betere keus is als partijleider. De koers van Verdonk ligt volgens hem 'moeilijk' bij de ChristenUnie. Het CDA verlegt mogelijk de koers naar rechts om zo stemmenverlies te voorkomen als Verdonk de lijn van de VVD gaat bepalen. Daarvoor vreest CU-leider André Rouvoet.

Na de verkiezingen in 2003 nam de CU deel aan onderhandelingen over regeringsdeelname met VVD en CDA. Bij de gemeenteraadsverkiezingen in maart won de partij zetels. In meer dan tachtig gemeenten neemt zij nu deel aan het college. Door deze uitslag heeft de partij veel vertrouwen voor de parlementsverkiezingen volgend jaar, schrijft Trouw. Rouvoet zegt in de krant dat de partij mikt op minimaal vijf zetels, tegenover drie zetels nu.

Bron: Trouw, Novum

Reacties op 'ChristenUnie vreest voor samenwerking met Verdonk'