Overleg over koopkracht en loonontwikkeling
donderdag 27 april 2006 16:38
De heer Rouvoet (ChristenUnie) wijst erop dat het fijn is dat er geld
beschikbaar komt, maar heeft aarzelingen bij de wijze waarop een deel
van dat geld wordt aangewend. De voorstellen van de ChristenUnie om
bepaalde effecten van de invoering van de Zorgverzekeringswet te voorkomen,
zijn indertijd echter verworpen. Ook hij is een voorstander van de
methode-Bolsius (geen generieke, maar gerichte maatregelen), maar hij
wil die verbreden.
Hoewel het totale pakket niet ongelukkig maakt, is er wel wat op te
merken over enkele maatregelen. Waarom kiest het kabinet voor de generieke
benadering? Er is toch geen reparatie over de volle breedte nodig?
Zo tikt de afschaffing van de MEP niet erg aan (€ 1 per week per huishouden).
Bovendien is het in strijd met vergroening van het belastingstelsel.
De hoge energieprijzen kunnen gezien worden als een kans om
energiebesparende maatregelen te stimuleren. Hierbij kan eraan gedacht
worden om de energiepremieregeling opnieuw te introduceren. Compensatie
kan elders gezocht worden.
Het gaat de fractie van de ChristenUnie niet primair om compensatie van
inkomensachteruitgang voor iedere groep. Er zijn namelijk ook bedoelde
effecten. Het gaat uiteindelijk om een evenwichtig koopkracht- c.q.
inkomensbeeld. Daarvoor zijn andere dan generieke maatregelen nodig,
zoals die in de tegenbegroting staan. Gedacht wordt aan verhoging van
de zorgtoeslag voor alleenstaanden, waarmee de scholieren ouder dan 18
jaar en studenten zonder studiefinanciering geholpen zijn.
Het kabinet heeft specifieke maatregelen aangekondigd voor gepensioneerde
ambtenaren en mensen met een ANW-uitkering, alsook extra
gelden voor beperking van de huurverhoging. Het is positief dat er iets
gebeurt, al tikt het niet erg hard aan. Levert dat wel maatwerk voor de
betrokken groepen op? Hoe zit het bijvoorbeeld met de andere 65-plussers
die er volgens de CPB-notitie op achteruit zijn gegaan? In deze CPB-notitie
is er overigens geen aandacht besteed aan onder anderen de zelfstandigen,
de studenten en de mensen met VUT of prepensioen. De indruk is
dat de zelfstandigen niet voldoende deel uitmaken van een evenwichtig
koopkrachtbeeld.
De koopkracht van chronisch zieken en gehandicapten verdient extra
aandacht. Het maakt een enorm verschil dat daarbij wordt uitgegaan van
een netto inkomen in plaats van een beschikbaar inkomen. Heeft het
kabinet daar oog voor? Geeft het kabinet nog een inhoudelijke en toegespitste
reactie op de voorstellen voor specifieke koopkrachtmaatregelen
van de CG-Raad en de Federatie Ouderenverenigingen?
Voor herstel van het vertrouwen in het kabinet moet ook de reparatie van
de koopkracht het eerst daar worden uitgevoerd waar die echt nodig is.
Anders blijft de indruk over het pakket maatregelen met het mooie totaal-
bedrag: too little en in bepaalde opzichten too late. Als je overigens niets
kapot maakt, hoef je ook niets te repareren.
Nadere gedachtewisseling
De heer Rouvoet (ChristenUnie) merkt op dat er niet te snel gesproken
moet worden over een breed draagvlak voor het pakket, want er zijn
wezenlijke opmerkingen gemaakt over de samenstelling en de richting
daarvan. De opmerking blijft staan dat wie niets kapot maakt, niets hoeft
te repareren. Er waren namelijk mogelijkheden om eerder in te grijpen;
voorkomen is immers nog altijd beter dan genezen. Degenen die tegen
onder andere de motie-Crone hebben gestemd, moeten zich dit dus wel
aantrekken.
Het was een mooi moment waarop minister De Geus gepassioneerd
raakte over de effecten van het kabinetsbeleid en riep dat het geld terug
naar de mensen moest gaan. Het geld moet natuurlijk bij de mensen
terechtkomen die het het hardst nodig hebben. In dit licht moeten de
opmerkingen worden gezien over de 375 mln. en niet in het licht van de
vergroeningsaspecten. Dit bedrag moet via de methode-Bolsius worden
ingezet: heel gericht. In dit verband heeft de minister een terechte opmerking
gemaakt over bedoelde effecten voor 20% van de huishoudens, bij
voorbeeld voor particulier verzekerden. Inderdaad is het heel moeilijk om
dat deel te onderscheiden. Het doel kan evenwel ook langs andere lijnen
bereikt worden. Zo zijn de chronisch zieken en gehandicapten degenen die
het meest last hebben gehad van de Zorgverzekeringswet en de andere
maatregelen. Vandaar de vraag om de voorstellen van de CG-Raad te
steunen. Langs een andere kan er wel degelijk gericht iets aan de onbedoelde
effecten gedaan worden. Het is ook van belang dat het gesprek
met de CG-Raad hierover met een open opstelling wordt ingegaan.
Gedacht wordt aan de voorstellen over de nominale premie en de anticumulatie
van eigen bijdragen. Het is ook wenselijk dat er een zodanige
planning in acht wordt genomen dat de conclusies bij de voorbereiding
van de begroting voor 2007 kunnen worden betrokken.
beschikbaar komt, maar heeft aarzelingen bij de wijze waarop een deel
van dat geld wordt aangewend. De voorstellen van de ChristenUnie om
bepaalde effecten van de invoering van de Zorgverzekeringswet te voorkomen,
zijn indertijd echter verworpen. Ook hij is een voorstander van de
methode-Bolsius (geen generieke, maar gerichte maatregelen), maar hij
wil die verbreden.
Hoewel het totale pakket niet ongelukkig maakt, is er wel wat op te
merken over enkele maatregelen. Waarom kiest het kabinet voor de generieke
benadering? Er is toch geen reparatie over de volle breedte nodig?
Zo tikt de afschaffing van de MEP niet erg aan (€ 1 per week per huishouden).
Bovendien is het in strijd met vergroening van het belastingstelsel.
De hoge energieprijzen kunnen gezien worden als een kans om
energiebesparende maatregelen te stimuleren. Hierbij kan eraan gedacht
worden om de energiepremieregeling opnieuw te introduceren. Compensatie
kan elders gezocht worden.
Het gaat de fractie van de ChristenUnie niet primair om compensatie van
inkomensachteruitgang voor iedere groep. Er zijn namelijk ook bedoelde
effecten. Het gaat uiteindelijk om een evenwichtig koopkracht- c.q.
inkomensbeeld. Daarvoor zijn andere dan generieke maatregelen nodig,
zoals die in de tegenbegroting staan. Gedacht wordt aan verhoging van
de zorgtoeslag voor alleenstaanden, waarmee de scholieren ouder dan 18
jaar en studenten zonder studiefinanciering geholpen zijn.
Het kabinet heeft specifieke maatregelen aangekondigd voor gepensioneerde
ambtenaren en mensen met een ANW-uitkering, alsook extra
gelden voor beperking van de huurverhoging. Het is positief dat er iets
gebeurt, al tikt het niet erg hard aan. Levert dat wel maatwerk voor de
betrokken groepen op? Hoe zit het bijvoorbeeld met de andere 65-plussers
die er volgens de CPB-notitie op achteruit zijn gegaan? In deze CPB-notitie
is er overigens geen aandacht besteed aan onder anderen de zelfstandigen,
de studenten en de mensen met VUT of prepensioen. De indruk is
dat de zelfstandigen niet voldoende deel uitmaken van een evenwichtig
koopkrachtbeeld.
De koopkracht van chronisch zieken en gehandicapten verdient extra
aandacht. Het maakt een enorm verschil dat daarbij wordt uitgegaan van
een netto inkomen in plaats van een beschikbaar inkomen. Heeft het
kabinet daar oog voor? Geeft het kabinet nog een inhoudelijke en toegespitste
reactie op de voorstellen voor specifieke koopkrachtmaatregelen
van de CG-Raad en de Federatie Ouderenverenigingen?
Voor herstel van het vertrouwen in het kabinet moet ook de reparatie van
de koopkracht het eerst daar worden uitgevoerd waar die echt nodig is.
Anders blijft de indruk over het pakket maatregelen met het mooie totaal-
bedrag: too little en in bepaalde opzichten too late. Als je overigens niets
kapot maakt, hoef je ook niets te repareren.
Nadere gedachtewisseling
De heer Rouvoet (ChristenUnie) merkt op dat er niet te snel gesproken
moet worden over een breed draagvlak voor het pakket, want er zijn
wezenlijke opmerkingen gemaakt over de samenstelling en de richting
daarvan. De opmerking blijft staan dat wie niets kapot maakt, niets hoeft
te repareren. Er waren namelijk mogelijkheden om eerder in te grijpen;
voorkomen is immers nog altijd beter dan genezen. Degenen die tegen
onder andere de motie-Crone hebben gestemd, moeten zich dit dus wel
aantrekken.
Het was een mooi moment waarop minister De Geus gepassioneerd
raakte over de effecten van het kabinetsbeleid en riep dat het geld terug
naar de mensen moest gaan. Het geld moet natuurlijk bij de mensen
terechtkomen die het het hardst nodig hebben. In dit licht moeten de
opmerkingen worden gezien over de 375 mln. en niet in het licht van de
vergroeningsaspecten. Dit bedrag moet via de methode-Bolsius worden
ingezet: heel gericht. In dit verband heeft de minister een terechte opmerking
gemaakt over bedoelde effecten voor 20% van de huishoudens, bij
voorbeeld voor particulier verzekerden. Inderdaad is het heel moeilijk om
dat deel te onderscheiden. Het doel kan evenwel ook langs andere lijnen
bereikt worden. Zo zijn de chronisch zieken en gehandicapten degenen die
het meest last hebben gehad van de Zorgverzekeringswet en de andere
maatregelen. Vandaar de vraag om de voorstellen van de CG-Raad te
steunen. Langs een andere kan er wel degelijk gericht iets aan de onbedoelde
effecten gedaan worden. Het is ook van belang dat het gesprek
met de CG-Raad hierover met een open opstelling wordt ingegaan.
Gedacht wordt aan de voorstellen over de nominale premie en de anticumulatie
van eigen bijdragen. Het is ook wenselijk dat er een zodanige
planning in acht wordt genomen dat de conclusies bij de voorbereiding
van de begroting voor 2007 kunnen worden betrokken.
- Labels
- André Rouvoet
- Bijdragen
Archief > 2006 > april
- 28-04-2006 28-04-2006 18:04 - Reactie ChristenUnie op kabinetsbesluit over evaluatie Wet Afbreking Zwangerschap
- 27-04-2006 27-04-2006 16:59 - Overleg over openhouden kerncentrale Borssele
- 27-04-2006 27-04-2006 16:38 - Overleg over koopkracht en loonontwikkeling
- 27-04-2006 27-04-2006 16:06 - Inbreng nota gezinsbeleid
- 27-04-2006 27-04-2006 15:57 - Verslag Zadelrobben en klapmutsen
- 27-04-2006 27-04-2006 15:55 - Inbreng aanbestedingswet
- 27-04-2006 27-04-2006 15:52 - Inbreng regels betreffende pensioenen (pensioenwet)
- 27-04-2006 27-04-2006 15:51 - Inbreng wijziging van de wet milieubeheer (lucktkwaliteit)
- 27-04-2006 27-04-2006 15:35 - Bijdrage debat ministriële verantwoordelijkheid
- 27-04-2006 27-04-2006 15:32 - Bijdrage VAO verkleining groepsgrootte vso-zmlk
- 27-04-2006 27-04-2006 15:30 - Bijdrage debat situatie NedCar
- 27-04-2006 27-04-2006 15:28 - Bijdrage VAO Voedselbanken
- 27-04-2006 27-04-2006 14:38 - "Gelukkig is Hij trouwer dan ik"
- 26-04-2006 26-04-2006 18:44 - ChristenUnie: Sluiting kerken Indonesië onacceptabel
- 26-04-2006 26-04-2006 11:46 - Voorkom willekeur bij uitbreiding EU
- 25-04-2006 25-04-2006 18:52 - Betaal ‘lopende kosten’ voedselbanken
- 25-04-2006 25-04-2006 15:48 - Inbreng vaststelling en invoering van titel 7.5 (Pacht) van het Burgerlijk Wetboek
- 25-04-2006 25-04-2006 11:03 - Bijdrage aanpassingen en onderhoud leidingen en kabels
- 24-04-2006 24-04-2006 16:33 - ChristenUnie vreest voor samenwerking met Verdonk
- 24-04-2006 24-04-2006 10:47 - Bijdrage voortgang tweede fase HAVO-VWO
- 22-04-2006 22-04-2006 15:37 - Toespraak Rouvoet: Politiek met overtuiging
- 22-04-2006 22-04-2006 07:09 - De folklore voorbij
- 21-04-2006 21-04-2006 15:38 - Pleidooi Verhagen komt voor publieke omroep te laat
- 21-04-2006 21-04-2006 07:14 - Rouvoet: 'Niet bewust verwijdering van SGP'
- 20-04-2006 20-04-2006 15:47 - Overleg kinderporno
- 20-04-2006 20-04-2006 14:52 - Verslag overleg landbouw- en visserijraad
- 20-04-2006 20-04-2006 10:41 - Bijdrage kinderopvangvoorzieningen in de Tweede Kamer
- 19-04-2006 19-04-2006 14:50 - Verslag overleg verkleining groepsgrootte vso-zmlk
- 19-04-2006 19-04-2006 14:49 - Verslag overleg praktijkonderwijs
- 19-04-2006 19-04-2006 11:28 - Rouvoet: Balkenende moet Verdonk les lezen
- 19-04-2006 19-04-2006 10:36 - Bijdrage wijziging Electriciteitswet i.v.m. regels omtrent onafhankelijk netbeheer
- 19-04-2006 19-04-2006 10:34 - Bijdrage wijziging wegenverkeerswet i.v.m. invoering bromfietsrijbewijs
- 14-04-2006 14-04-2006 17:10 - Vragen over gehoorschade onder jeugdigen
- 14-04-2006 14-04-2006 11:47 - ‘We willen niet dat mensen zo ongelukjes repareren’
- 13-04-2006 13-04-2006 16:03 - Overleg voedselbanken
- 13-04-2006 13-04-2006 12:32 - Christenen niet terug naar Iran
- 13-04-2006 13-04-2006 10:31 - Bijdrage Wet betaalbaarheidsheffing huurwoningen
- 13-04-2006 13-04-2006 10:08 - Bijdrage wijziging Elektriciteitswet i.v.m. regels omtrent onafhankelijk netbeheer
- 13-04-2006 13-04-2006 10:05 - Bijdrage kinderopvangvoorzieningen in de Tweede Kamer
- 13-04-2006 13-04-2006 09:46 - Inbreng wijzing gemeente en provinciewet i.v.m. ontheffing woonplaatsontheffing wethouders
- 13-04-2006 13-04-2006 09:43 - Bijdrage wijziging Wet werk en bijstand
- 12-04-2006 12-04-2006 17:02 - Bijdrage debat Wijziging Wet primair onderwijs; overblijven in het basisonderwijs
- 12-04-2006 12-04-2006 15:15 - Verslag overleg vrij verkeer werknemers MOE-landen
- 12-04-2006 12-04-2006 14:46 - Verslag overleg asielzoekers en Iran
- 12-04-2006 12-04-2006 11:50 - Aanpak illegale bingo's
- 11-04-2006 11-04-2006 14:44 - Verslag overleg grenzen van de Europese Unie
- 11-04-2006 11-04-2006 10:28 - Bijdrage voorlopige rekening 2005
- 11-04-2006 11-04-2006 10:24 - Bijdrage Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden
- 11-04-2006 11-04-2006 10:20 - Vragenuur - Illegale bingo's
- 11-04-2006 11-04-2006 10:02 - Bijdrage initiatief-Wolfsen-Luchtenveld; Wet dwangsom niet tijdig beslissen
- 10-04-2006 10-04-2006 16:51 - Vragen over illegaal hout
- 10-04-2006 10-04-2006 00:00 - Treitershow Talpa is smakeloos
- 06-04-2006 06-04-2006 09:32 - Bijdrage debat Nieuwe Geneesmiddelenwet en Wijzinging Wet Geneesmiddelenvoorziening
- 06-04-2006 06-04-2006 09:26 - Bijdrage debat VAO Syrische asielzoekers
- 06-04-2006 06-04-2006 09:23 - Bijdrage debat Wijziging wet Lijkbezorging
- 06-04-2006 06-04-2006 00:00 - Inbreng Algemeen overleg Wet op Onderwijstoezicht
- 05-04-2006 05-04-2006 16:36 - Bijdrage debat Stand van zaken TCI
- 05-04-2006 05-04-2006 16:34 - Bijdrage debat VAO Schuldhulpsanering
- 05-04-2006 05-04-2006 00:00 - Webcast: Verdonk bagatelliseert gevaar terugkeer asielzoekers
- 04-04-2006 04-04-2006 16:32 - Verslag overleg MOU-betuweroute
- 04-04-2006 04-04-2006 16:31 - Bijdrage debat Wet bevordering eigen woningbezit
- 04-04-2006 04-04-2006 00:00 - Vragen over Zwarte Lijst EU Vliegtuigmaatschappijen (aanvulling)
- 03-04-2006 03-04-2006 11:46 - Inbreng Algemeen overleg Toekomstvisie Agrarische Sector
Reacties op 'Overleg over koopkracht en loonontwikkeling'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.