Begin van democratie zichtbaar in Irak

zaterdag 01 november 2003 10:28

Bron: Nederlands Dagblad

Tineke Huizinga keerde gisternacht terug van een kort werkbezoek aan Basra en de Iraakse provincie Al Muthanna. Het ChristenUnie-Kamerlid ziet positieve ontwikkelingen, maar stelt dat er in het land nog veel moet veranderen.

Bron: Nederlands Dagblad

door onze redacteur Gerard Beverdam

HEERENVEEN - Toen de KDC-10 de landing voor Basra inzette, ging er wel even wat door Tineke Huizinga heen. ,,Toen ik vanuit het vliegtuig een blik op het land wierp, realiseerde ik me dat de situatie daar een jaar geleden nog totaal anders was. We hadden er toen geen reis naartoe kunnen maken. Ondanks dat er nog veel moet verbeteren, ben ik toch blij dat die verschrikkelijke Saddam Hussein - die zijn volk ongelooflijk onderdrukt heeft - weg is.''

De Nederlandse militairen, die in de provincie Al Muthanna zijn gestationeerd, doen volgens Huizinga goed werk. ,,Ze leveren een heel positieve bijdrage. Niet alleen aan veiligheid en orde, maar ook aan maatschappelijke structuren en voorzieningen. In deze vrij rustige provincie wordt dat ook gewaardeerd. Over het algemeen zie je dat mensen naar je zwaaien en dat kinderen naar je auto rennen.''