Parlementaire onderzoekscommissie

vrijdag 28 november 2003 18:57

Onderzoek hsl start zonder SP/GroenLinks

DEN HAAG – SP en GroenLinks hebben ondanks eerder aandringen op onderzoek geen zitting genomen in de parlementaire commissie infrastructuurprojecten die onder meer de hsl-uitgaven onderzoekt.

De Tweede Kamer heeft gisteren de tijdelijke commissie ingesteld, Adrie Duivesteijn als voorzitter gekozen en de leden benoemd. De commissie moet procedures bedenken die de Kamer een stevigere rol geven bij de besluitvorming en controle rond grote infrastructurele projecten.

Naast Duivesteijn bestaat het onderzoeksteam uit Arie Slob (ChristenUnie), Ger Koopmans (CDA), Charlie Aptroot (VVD) en Max Hermans (LPF) SP en GroenLinks riepen om het hardst om zo’n onderzoek. ‘Het is geen kwestie van onwil dat we er niet in zitten maar gebrek aan menskracht’, voeren de partijen aan.

Uit een onderzoek van de Rekenkamer bleek deze zomer dat de volksvertegenworodiging onvolledig was geïnformeerd over een reservering van 1 miljard voor de hsl en Betuwelijn.

Van onze Haagse redactie
Arie Slob