Minister zoekt geld voor spoortunnel Delft

donderdag 06 november 2003 11:33

Tijdens de begrotingsbehandeling V&W heb ik me sterk gemaakt voor het nakomen van de rijksverplichtingen mbt de voorgenomen bouw van de spoortunnel bij Delft. Op het laatste moment heeft minister Peijs de bijdrage geschrapt. Uit het oogpunt van een betrouwbare overheid is dat niet te verdedigen. De limit was dat de minister ook nog nut en noodzaak van de spoortunnel ter discussie stelde. Daarover ik haar aangesproken. Hieronder staat een stukje uit de Haagsche Courant van 6 november over het debat te lezen.

Minister zoekt geld voor tunnel
DELFT | Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat gaat samen met de gemeente Delft op zoek naar alternatieve financiering voor de aanleg van de spoortunnel.

Dit zegde de minister vanochtend (donderdag) toe tijdens het begrotingsdebat van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Met die toezegging komt de CDA-minister tegemoet aan de wens die de gehele Tweede Kamer gisteren uitsprak.
De Delftse wethouder Grashoff, die gisteren het hele debat vanaf de publieke tribune volgde, toonde zich tevreden met deze uitkomst van het debat. Hij heeft er alle vertrouwen in dat hij de minister de oplossing kan aandragen om alsnog snel met de bouw van de spoortunnel te beginnen.

Tijdens het debat werd duidelijk dat de minister en de gehele Tweede Kamer ernstig van mening verschillen over de noodzaak van de spoortunnel.

Tot ergernis van de aanwezige Delftse bestuurders en van enkele Kamerleden twijfelde de minister openlijk over nut en noodzaak van de spoortunnel. Kamerlid Slob van de ChristenUnie vond zelfs dat de minister Delft en de inwoners schoffeerde. Volgens hem nam de minister alle steunbetuigingen voor de aanleg van de tunnel niet serieus.
Die houding van de minister schoot ook Grashoff volledig in het verkeerde keelgat. Volgens de wethouder wekt de minister ten onrechte de suggestie dat het rijk veel geld bij moet leggen. "Dat is niet het geval. Het gaat hooguit om honderd miljoen euro."

Volgens Grashoff heeft de minister het spoorproject verheven tot een soort 'prestigekwestie'. Hij verwijt de minister dat zij een sfeer een geschapen dat 'Delft goed heeft gelobbyd, maar dat het eigenlijk een zeepbel is'. Toch ziet Grashoff door de opdracht van de Kamer aan de minister nog mogelijkheden voor de spoortunnel. "Waar een wil is, is een weg", aldus Grashoff. Die wil is er bij Delft en de Tweede Kamer wel, maar bij de minister niet.

Een voorstel van GroenLinks om in 2007 zoals gepland te beginnen met de aanleg van de tunnel werd door de minister weggevaagd. "Dat kan ik met geen mogelijkheid toezeggen", liet Peijs weten.
Arie Slob
In de media