Europees invoerverbod illegaal hout

maandag 17 november 2003 13:47

Kamermeerderheid achter voorstel ChristenUnie

De ChristenUnie wil dat er een Europees invoerverbod komt op illegaal gekapt hout. Een kamermeerderheid steunt dinsdag de motie van Tineke Huizinga, die de regering opdraagt zich hiervoor in te spannen als Nederland in 2004 voorzitter is van de Europese Unie. De motie werd ingediend tijdens de behandeling van de VROM-begroting.

Kamermeerderheid achter voorstel ChristenUnie

Diverse milieu- en ontwikkelingsorganisaties, waaronder Greenpeace, hebben in de afgelopen weken aandacht gevraagd voor de invoer van illegaal gekapt hout. Naar schatting is 50% van het tropisch hardhout dat in Nederland wordt verhandeld illegaal geproduceerd. Ook de ChristenUnie maakt zich zorgen over het hoge tempo waarin de oerbossen in landen als Indonesië, Rusland, Brazilië, Kameroen en Cambodja worden aangetast. De illegale houtkap tast de woonomgeving van inheemse volken en dieren aan, en bovendien de ‘longen van de aarde’.

Enkele weken geleden nam de Europese Raad al een actieplan over illegaal hout aan. Daarin spraken de lidstaten af dat de EU partnerschapsovereenkomsten zal sluiten met houtproducerende landen waar veel illegale kap plaatsvindt. Ook zouden de mogelijkheden voor een invoerverbod en andere strafrechtelijke middelen worden onderzocht. De motie draagt de Nederlandse regering op om in EU-verband een stap verder te gaan door te pleiten voor een Europees invoerverbod op illegaal gekapt hout en zich hier tijdens het Nederlandse EU-voorzitterschap sterk voor te maken.

Lees de motie

Reacties op 'Europees invoerverbod illegaal hout'

Archief > 2003 > november