Algemeen Overleg VN-vredesmacht Liberia

dinsdag 04 november 2003 19:46

Tineke Huizinga-Heringa: Voorzitter. Mijn fractie staat in principe positief tegenover de voorgestelde missie naar Liberia. De ministers geven in hun brief heldere gronden voor deelname van Nederland: verbetering van de humanitaire noodsituatie, bevorderen van de stabiliteit in de regio en voorkomen dat terrorisme en internationale misdaad een steunpunt krijgen in Liberia. Ook de conclusie om vooralsnog geen grondtroepen te sturen, maar deel te nemen vanuit zee, heeft de steun van mijn partij. Wij onderschrijven de afweging in de brief dat er op te veel terreinen onduidelijkheid is over de risico’s. Voor ons is daarbij ook een afweging dat er geen omvangrijke militaire bijdrage van relevante landen is. Willen wij inderdaad lessen leren uit het verleden, dan is het niet verantwoord om deel te nemen aan de missie op de grond.

Mijn partij wil zich niet in de val laten lokken van een onverantwoorde missie door de wens om goed te doen in Liberia. De Keniaanse commandant stuurt de Nederlandse eenheid direct aan. Ook ik vraag mij af wat er gebeurt als die commandant de opdracht geeft om gewonden op te halen op plekken die niet veilig zijn. Het schip zal slechts gedurende enkele weken als hospitaalschip fungeren, namelijk tot het moment dat er voldoende militaire capaciteit in Liberia is opgebouwd. Is het niet een beetje zonde om dat schip met alle hospitaal-faciliteiten voor de kust te laten liggen, zonder gebruik te maken van de hospitaalmogelijkheden? Overweegt de minister voor Ontwikkelingssamenwerking, nu de situatie in Liberia daartoe mogelijkheden biedt, om steun te verlenen aan humanitaire programma’s in Liberia, zoals dat ook in beide buurlanden gebeurt?

Reacties op 'Algemeen Overleg VN-vredesmacht Liberia'

Archief > 2003 > november