Het Elfde Uur: André Rouvoet over moslimextremisme

dinsdag 09 november 2004 21:51

Bron: www.eo.nl

Merkwaardig. Hoe een gesprek over de aanpak van moslimextremisme en de verontrustende ontwikkelingen in onze multiculturele samenleving uitloopt op de constatering van gemeenschappelijke waarden.
‘Als Balkenende de christelijke waarden en normen realiseert in onze samenleving ben ik als moslim dik tevreden’. Dit zegt Ahmed Marcouch van de ‘Unie Marokkaanse moskeeën Amsterdam’ in Het Elfde Uur. Hij vindt het van groot belang dat we nu eens écht met elkaar gaan praten over hoe we met elkaar omgaan in de samenleving. Moet je binnen de wettelijke kaders van onze rechtsstaat alles kunnen zeggen? Nee, niet alles, want het draait volgens hem om regels van fatsoen.

Fatsoen. Ook voor Rouvoet, fractievoorzitter van de ChristenUnie, draait het hierom en moeten we niet te luchtig doen over het waarden-en normendebat. ‘Het waarden-en normendebat is essentieel als het een concrete invulling krijgt de komende tijd’. Fatsoen en respect moet je doen. Waarden die volgens PvdA-kamerlid Nebahat Albayrak niet specifiek christelijk maar universeel zijn.

Daar stemmen VVD-kamerlid Laetitia Griffith en AEL-voorzitter Marmouch mee in aan het eind van het gesprek. Het gemêleerde gezelschap aan tafel bij Andries praat over vragen als hoe moeten we het moslimextremisme aanpakken en wat is de wortel van dit probleem.

Reacties op 'Het Elfde Uur: André Rouvoet over moslimextremisme'

Archief > 2004 > november