Algemeen Overleg Betuweroute
woensdag 27 april 2005 21:02
De heer Slob (ChristenUnie) vindt het duidelijk dat er twee jaar voor ingebruikname van de Betuweroute nog veel onzekerheden zijn. Dat de exploitatie in de eerste jaren niet kostendekkend zal worden, is al sinds 1994 bekend. Het advies van de commissie-Hermans om met een stevig flankerend beleid te komen, werd toen niet overgenomen en sindsdien holt het ministerie achter de feiten aan.
De minister wil in de komende jaren de nadruk leggen op het wegnemen van de onzekerheden van technische, commerciële en internationale aard. Deze bestaan al meer dan tien jaar. Wat doet de minister verwachten dat zij nu in drie tot vijf jaar weggenomen kunnen worden?
ProRail en HbR mogen de exploitatie de eerste drie tot vijf jaar voor hun rekening nemen en kunnen daarbij ook andere partijen betrekken. Waarom kiest de minister voor een aanloopperiodegunning voorafgaand aan de aanbesteding? Staat vast dat dit niet in strijd is met Europese aanbestedingsregels? Staat ook vast dat ProRail na de overgangsperiode mag meedoen met de aanbesteding? Kwartiermakers worden immers soms uitgesloten bij de aanbesteding.
Hoe is in dit proces omgegaan met marktpartijen zoals TowRail? Zij worden op korte termijn betrokken bij gesprekken over de vormgeving van de toekomstige aanbesteding, maar uiten ook weer forse kritiek op de voorkeursbehandeling van ProRail. Wat is de status en bedoeling van de gesprekken met de marktpartijen?
Er hangt een wolk van geheimzinnigheid om de Business case heen, ook omdat een aantal relevante stukken -- de heer Van der Staaij gaf een kleine opsomming, er zouden nog meer genoemd kunnen worden -- niet beschikbaar zijn. De beoogde concessiehouders hechten aan de vertrouwelijke behandeling van bepaalde gegevens. Wat heeft een monopolist te duch-ten van transparantie? De beschikbare informatie maakt niet duidelijk hoe de risicoverdeling zal zijn tussen concessiehouder en Rijk en ook niet welke uitgangspunten er worden gehan-teerd in het beheersplan. Dat maakt het onmogelijk om de Business case goed te beoordelen.
Vast staat dat de Business case niet in alle opzichten even duidelijk is. Ook de minister constateert tekortkomingen. De adviesgroep exploitatie Betuweroute heeft in feite gehakt ge-maakt van de Business case. De minister verbindt hieraan de conclusie dat vooralsnog geen langjarige concessie moet worden verleend, maar wat haar standpunt verder impliceert, bijvoorbeeld voor de hoogte van de gebruiksvergoeding, blijft onduidelijk. Neemt zij een exploitatietekort in de eerste jaren voor lief? Is zij bereid de risico's in die periode voor rekening van het Rijk te laten komen? De heer Slob vindt het vooral onbevredigend dat de Kamer geen inzicht heeft in de kostenefficiëntie van de monopolist ProRail. Als de Kamer de door haar gesteunde motie-Hofstra serieus neemt, moet zij dan exploitatieverliezen voor rekening van het Rijk accepteren?
Sluit de Business case voldoende aan bij de aanbevelingen die het CPB in september 2004 heeft verwoord? In de notitie "Vooruitzichten voor spoorvervoer over de Betuweroute" ging het CPB uit van een hoge gebruiksvergoeding. Is het CPB niet te optimistisch over de te verwachten vraaguitval bij forse tariefstijgingen? Geadviseerd wordt gedegen onderzoek naar de mogelijkheden voor het beprijzen van het gebruik van het bestaande net en dat van de Betuweroute met als doel, zoveel mogelijk profijt te trekken van de Betuweroute als deze eenmaal is aangelegd. Dat lijkt een zinvolle suggestie in de aanloop naar de ingebruikname van de Betuweroute. Deelt de minister die opvatting of vindt zij dat er voldoende informatie voorhanden is?
Er heerst onzekerheid over de beschikbaarheid van goede en doorgaande paden in Duitsland. Over dit punt van zorg voor de CU-fractie zijn in april Kamervragen gesteld. De antwoorden zijn nu binnen, maar niet bepaald geruststellend. De financiering van het derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen is nog allerminst zeker. Is er reden tot optimisme? Heeft het Duitse spoor in 2007 wel voldoende capaciteit? De minister schrijft dat gevaarlijke stoffen zonder beperkingen via de Betuweroute kunnen worden vervoerd. Kan dat ook op het Duitse deel?
Als de voorgenomen kortdurende concessie afloopt, moet de exploitatie van de hele Betuweroute worden aanbesteed. Wanneer komt er zekerheid over de gebruiksrechten van de Rotterdamse havenspoorlijn, nu nog in handen van ProRail?
In de voortgangsrapportage is er sprake van een aanbestedingsmeevaller van €117 mln.. Hoe verhoudt deze meevaller zich tot de €48 mln. waarover de minister het heeft in de aanbiedingsbrief? Zijn er nog meer meevallers te verwachten?
- Labels
- Bijdragen
Archief > 2005 > april
- 28-04-2005 28-04-2005 22:43 - Verslag Wijziging Politiewet – nieuw stelsel bewaking/beveiliging personen
- 28-04-2005 28-04-2005 22:10 - Algemeen Overleg Dualisering gemeentebestuur
- 28-04-2005 28-04-2005 18:13 - Vragen over Uitspraken Reclamecodecommissie
- 28-04-2005 28-04-2005 17:33 - Bijdrage debat HSL-Zuid
- 28-04-2005 28-04-2005 15:58 - Regels 'onfatsoenlijke' reclame aanscherpen
- 28-04-2005 28-04-2005 08:53 - Verslag Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen
- 27-04-2005 27-04-2005 22:36 - Algemeen Overleg Hoger Onderwijs
- 27-04-2005 27-04-2005 22:33 - Bijdrage Spoeddebat experimenten softdrugsbeleid
- 27-04-2005 27-04-2005 21:02 - Algemeen Overleg Betuweroute
- 27-04-2005 27-04-2005 18:03 - Rouvoet: “Dumpjeschatje” en “Hand van God” moet van de buis
- 26-04-2005 26-04-2005 23:44 - Algemeen Overleg Luchtkwaliteit
- 26-04-2005 26-04-2005 17:58 - Geen enkele baan in de prostitutie is passende arbeid!
- 23-04-2005 23-04-2005 13:38 - Briefwisseling Europa, Europa
- 22-04-2005 22-04-2005 09:57 - Verslag Wetsvoorstel goedkeuring verdrag tot vaststelling Grondwet voor Europa
- 21-04-2005 21-04-2005 21:17 - Algemeen Overleg Landbouw- en Visserijraad – Europese richtlijnen biodiversiteit
- 21-04-2005 21-04-2005 17:15 - Veerman komt ChristenUnie tegemoet
- 21-04-2005 21-04-2005 14:55 - Algemeen Overleg Industriebrief
- 21-04-2005 21-04-2005 14:53 - Algemeen Overleg Huisartsenzorg
- 21-04-2005 21-04-2005 10:27 - Bijdrage debat Wijziging WvS – afgeschermde getuigen
- 21-04-2005 21-04-2005 10:17 - Bijdrage debat Wijziging BW – geregistreerd partnerschap – verkrijgen gezamenlijk gezag
- 21-04-2005 21-04-2005 09:47 - Verslag Bestrijding strafbare feiten via elektronische netwerken
- 20-04-2005 20-04-2005 23:47 - Algemeen Overleg Wet maatschappelijk ondersteuning
- 20-04-2005 20-04-2005 21:04 - Algemeen Overleg HSL-Zuid
- 20-04-2005 20-04-2005 10:20 - Bijdrage debat Wijziging WPO: verplichting scholen integratie leerlingen Nederlandse samenleving
- 19-04-2005 19-04-2005 21:09 - Algemeen Overleg Kaderrichtlijn water
- 19-04-2005 19-04-2005 09:56 - Bijdrage debat beleidsnotitie reïntegratiemarkt
- 19-04-2005 19-04-2005 09:48 - Bijdrage debat Asielbeleid/terugkeerbeleid
- 18-04-2005 18-04-2005 18:29 - Wetgevingsoverleg Wet OM-afdoening
- 15-04-2005 15-04-2005 19:03 - Stijging topinkomens energiebedrijven aanpakken
- 15-04-2005 15-04-2005 14:30 - Balkenende positief over ChristenUnie voorstel burgerplichten
- 15-04-2005 15-04-2005 10:18 - Vragen over Stopzetting subsidies Vluchtelingenwerk
- 14-04-2005 14-04-2005 21:08 - ChristenUnie blij met toezeggingen van minister-president
- 14-04-2005 14-04-2005 15:12 - Minister wil samenleving de mond snoeren
- 14-04-2005 14-04-2005 12:00 - Bijdrage debat publieke moraal
- 14-04-2005 14-04-2005 10:03 - Verslag Wijziging WW ivm preventief inzetten reïntegratie-instrumenten
- 14-04-2005 14-04-2005 07:51 - Eindelijk mogen we praten
- 13-04-2005 13-04-2005 23:59 - Algemeen Overleg HSL-Zuid
- 13-04-2005 13-04-2005 22:30 - Algemeen Overleg Beleidsnotitie reïntegratiemarkt
- 13-04-2005 13-04-2005 19:10 - Hart van democratie staat op het spel
- 13-04-2005 13-04-2005 14:54 - Algemeen Overleg Nota weerbaarheid tegen radicalisering
- 13-04-2005 13-04-2005 11:25 - Hoezo, prostitutie "passend werk"
- 13-04-2005 13-04-2005 10:24 - Bijdrage debat Vraagfinanciering schoolbegeleiding en onderwijs zieke leerlingen
- 13-04-2005 13-04-2005 09:50 - Bijdrage debat Project 2600 gezichten
- 12-04-2005 12-04-2005 19:46 - Alcoholpromillage jonge bromfietsers 0,2%
- 12-04-2005 12-04-2005 10:20 - Bijdrage debat Evaluatie Wet Orgaandonatie
- 11-04-2005 11-04-2005 18:22 - Vragen over Effecten motie-Verhagen voortgezet onderwijs
- 09-04-2005 09-04-2005 21:45 - Rouvoet: Politiek is de weg kwijt!
- 09-04-2005 09-04-2005 10:42 - Arie Slob de baas in de Tweede Kamer
- 08-04-2005 08-04-2005 17:31 - Vragen over Christelijke voorganger in Iran
- 07-04-2005 07-04-2005 17:59 - Bijdrage spoeddebat koopkracht chronisch zieken en gehandicapten
- 07-04-2005 07-04-2005 08:51 - Verslag Samenvoeging gemeenten Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg
- 07-04-2005 07-04-2005 08:50 - Algemeen Overleg Eénmalige regeling asielbeleid
- 06-04-2005 06-04-2005 21:02 - Algemeen Overleg Islamopleidingen universiteiten/Nederland
- 06-04-2005 06-04-2005 17:48 - Ook bromfietsers moeten zich houden aan maximaal alcoholpromillage van 0,2%!
- 06-04-2005 06-04-2005 08:07 - Bijdrage debat Wijziging wegenverkeerswet - alcohollimiet
- 06-04-2005 06-04-2005 08:05 - Vragen over Derde spoor Nederlandse grens - Oberhausen
- 05-04-2005 05-04-2005 23:52 - Algemeen Overleg Enquête Bouwnijverheid - klokkenluidersregeling
- 05-04-2005 05-04-2005 22:28 - Algemeen Overleg Advies Gezondheidsraad “Chronisch Vermoeidheidssyndroom"
- 02-04-2005 02-04-2005 08:40 - Tineke Huizinga: Verdonk slaat door
- 01-04-2005 01-04-2005 17:49 - Toch amusement op de buis?
Reacties op 'Algemeen Overleg Betuweroute'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.