Regels 'onfatsoenlijke' reclame aanscherpen

donderdag 28 april 2005 15:58

Bron: Nederlands Dagblad

van onze redactie economie

DEN HAAG - De ChristenUnie vindt dat reclamemakers strenger moeten worden aangepakt als zij bepaalde fatsoensnormen negeren.

,,Het wordt tijd dat ook in de reclamewereld meer oog komt voor waarden en normen'', stelt Tweede-Kamerlid Rouvoet. Aanleiding zijn tv-spotjes die Versatel en Go Go Tours momenteel uitzenden. In de eerste uiting zorgt de 'hand van God' ervoor dat een voetbalclub een doelpunt scoort. In de reclame voor de reisorganisator 'dumpt' een jongen op een scooter zijn vriendin, die achterop zit, door haar tegen een laaghangende tak te laten botsen.

Ondanks een aanbeveling van de Reclamecodecommissie de televisiereclame te staken, gaat Go Go Tours met de campagne door. Tegen de reclame van Versatel zijn de bij de Reclamecodecommissie klachten ingediend door onder meer de Bond tegen het Vloeken. Rouvoet noemt die laatste reclame ,,kwetsend voor gelovigen''.

De ChristenUnie ziet in de beide reclame-uitingen aanleiding om bij minister Donner (Justitie) en staatssecretaris Van der Laan (Mediazaken) te pleiten voor een strengere Nederlandse reclamecode.

Zo moet volgens de partij een spot die de regels van de reclamecode overschrijdt, meteen van het scherm. Gaan de uitzendingen toch door, dan moet een boete worden opgelegd. Een reclamecampagne die leidt tot klachten, zou moeten worden opgeschort tot de Reclamecodecommissie uitspraak heeft gedaan.

Omdat geregeld ophef ontstaat over reclame-uitingen, wil de ChristenUnie ,,het protest tegen onfatsoenlijke reclame bundelen'' via een handtekeningenactie.

In de media

Reacties op 'Regels 'onfatsoenlijke' reclame aanscherpen'