Eindelijk mogen we praten

donderdag 14 april 2005 07:51

DEN HAAG - De Tweede Kamer spreekt vandaag, na talloze keren van uitstel, over waarden en normen. Rouvoet (ChristenUnie) ziet het risico van een oeverloos debat. Per saldo vindt hij het winst dat de voorvragen eindelijk aan de orde worden gesteld.

ChristenUnie-fractievoorzitter André Rouvoet vreest een ,,oeverloos debat'' vandaag. Toch is hij blij met het waarden- en normendebat van de afgelopen drie jaren. ,,Het debat over waarden en normen heeft in de samenleving echt wat losgemaakt. Onder paars was een gesprek hierover ondenkbaar. Dat is veranderd en dat is winst.''

Het oeverloze van het afrondende debat zit hem in het schipperen tussen al te abstracte betogen én te concrete uitwerkingen, zoals de topinkomens en de rellen in Den Bosch. Dat risico is ingebakken in dit type debat, meent Rouvoet. ,,Dat CDA-collega Verhagen de rol van de media rond de Bossche rellen erbij wil betrekken, vind ik niet zo gelukkig. Ik houd van een beschouwend debat. Dat past ook bij het rapport dat de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) hierover heeft geschreven.''

Rouvoet voelt geen behoefte te strijden over de vraag wie het thema van waarden en normen op de politieke agenda heeft. Was het de ChristenUnie of het CDA? ,,Daarover ga ik niet touwtrekken. Ik ben overwegend positief dat we er eindelijk over praten. Ik ben eens door Kamervoorzitter Deetman afgehamerd toen ik met CDA-Kamerlid Koekoek sprak over waardenoverdracht. Zelfs tijdens de begrotingsbehandeling van justitie ging dat blijkbaar te ver. Hoe dan ook, onder Balkenende als premier heeft dit debat een sterke impuls gekregen. Hij zette zichzelf erachter in Nederland en in Europa. Ik ben daar positief over. De drie christelijke partijen in Nederland hebben met regelmaat aandacht gevraagd voor de vitale waarden die een samenleving mogelijk maken.''

Soep