Minister wil samenleving de mond snoeren

donderdag 14 april 2005 15:12

Dreigement Verdonk aan adres VluchtelingenWerk valt verkeerd bij Tineke Huizinga
Het dreigement van minister Verdonk aan het adres van VluchtelingenWerk is buiten de orde volgens Tineke Huizinga: “De minister probeert op deze manier de samenleving de mond te snoeren. Daar kan geen sprake van zijn”. Huizinga begrijpt dat de minister niet blij is met de actie 26.000 gezichten, maar verwerpt haar plan om de subsidie in te trekken als VluchtelingenWerk niet stopt met de actie.

Het dreigement van minister Verdonk aan het adres van VluchtelingenWerk is buiten de orde volgens Tineke Huizinga: “De minister probeert op deze manier de samenleving de mond te snoeren. Daar kan geen sprake van zijn”. Huizinga begrijpt dat de minister niet blij is met de actie 26.000 gezichten, maar verwerpt haar plan om de subsidie in te trekken als VluchtelingenWerk niet stopt met de actie: “Ik kan me voorstellen dat de minister het niet leuk vindt dat er kritische vragen worden gesteld bij haar beleid, maar VluchtelingenWerk doet niets anders dan de mens achter het dossiernummer een gezicht geven”. De woordvoerder van de ChristenUnie vreest dat dit meer zegt over het beleid van de regering dan over de actie van Vluchtelingenwerk.

Minister Verdonk dreigt dat zij de subsidiekraan zal dichtdraaien als VluchtelingenWerk  de actie 26.000 gezichten nog langer financieel ondersteunt. Dat staat in een brief die zij stuurde aan de stichting. VluchtelingenWerk draagt uit eigen middelen bij in de financiering.

Huizinga betitelt de brief als een volgende stap in de kruistocht van minister Verdonk tegen de maatschappelijke aandacht voor asielzoekers: “Eerst probeerde de minister gemeenten te verbieden onderdak te verlenen aan dakloze asielzoekers, die rechtmatig in ons land zijn, en nu wil ze organisaties met hart voor vluchtelingen het zwijgen opleggen”.  Huizinga stoort zich aan deze opstelling: “Met afspraken in het regeerakkoord kan ze de protesterende minderheid in het parlement de mond snoeren, maar in een democratie moeten burgers en maatschappelijke organisaties kritische opmerkingen kunnen maken bij het beleid. De minister moet tegen een stootje kunnen. Ik krijg nu de indruk dat zij de confrontatie met de kritiek uit de weg gaat en niet bereid is zich voor haar beleid te verantwoorden. Blijkbaar ondermijnt de aandacht voor de persoon die schuilgaat achter het kille dossiernummer het beleid van deze regering. Dat roept ernstige vragen op over dat beleid”. De ChristenUnie wil met de minister spreken over de vrijheid die organisaties als VluchtelingenWerk moeten hebben om eigen middelen te besteden op een manier die de organisatie zelf goeddunkt.

Inmiddels heeft de ChristenUnie samen met de fractie van GroenLinks schriftelijke vragen gesteld aan de minister en zou deze graag met spoed beantwoord zien.

Reacties op 'Minister wil samenleving de mond snoeren'

Archief > 2005 > april