Hart van democratie staat op het spel

woensdag 13 april 2005 19:10

Waardenspel voor fracties en kabinet is cadeau met een serieuze ondertoon

Tijdens het waarden- en normendebat doet fractievoorzitter André Rouvoet zijn collega’s en de minister-president een waardenspel cadeau. Uitgangspunt van het spel is dat je éérst je eigen kernwaarden moet ontdekken en benoemen vóór je concrete normen kunt stellen. Rouvoet heeft een bijzondere reden om het cadeau uit te delen: “Het waarden- en normendebat is nu al weer een paar keer uitgesteld, omdat we er eigenlijk geen raad mee weten. De politiek roept dat de overheid zich moet bezighouden met normen stellen en normen handhaven, maar niet met onderliggende waarden. Dat is gevaarlijk! Het hart van de democratie staat op het spel, want de essentie van democratie is nu juist dat mensen proberen om vanuit hun diepste overtuiging in de weg van het debat te komen tot een gezamenlijke visie op de inrichting van de samenleving”.
Zonder inzicht in de onderliggende waarden en zonder een inhoudelijke confrontatie komen debatten over beleid en wetgeving in de lucht te hangen. Rouvoet: “Het gaat immers steeds om een weging van waarden en belangen. Bij besluitvorming over een nieuw ziektekostenstelsel gaat het niet alleen om de kosten, maar ook om de afweging tussen solidariteit en verantwoordelijkheid. Die onderliggende waarden blijven in het politieke debat vaak impliciet. Dat kan niet langer. Het is nodig dat we de waarden waarop we ons beroepen expliciet maken”.

Rouvoet stelt vast dat er bij veel liberalen en libertijnen weerstanden bestaan tegen het spreken vanuit je diepste overtuiging, in elk geval voorzover die te maken hebben met geloof en godsdienst: “Dat heeft te maken met een kennelijk onuitroeibaar misverstand dat vast lijkt te zitten aan de gedachte van de neutrale overheid, namelijk dat ook ons politieke spreken over de inrichting van de samenleving ‘neutraal’ moet zijn. Dat is niet alleen klinkklare onzin, maar dat is ook feitelijk onmogelijk.  De essentie van democratie is dat mensen vanuit hun diepste overtuiging een bijdrage leveren aan de inrichting van de samenleving. Daarbij is het geloof een bron van onschatbare waarde als het gaat om gemeenschappelijke oriëntaties. Het is om die reden dat de ChristenUnie ook zoveel waarde hecht aan de rol van de kerken in het debat over waarden en normen”.

Link:

Reacties op 'Hart van democratie staat op het spel'

Archief > 2005 > april