Balkenende positief over ChristenUnie voorstel burgerplichten

vrijdag 15 april 2005 14:30

Bron: Reformatorisch Dagblad

ChristenUnie fractievoorzitter Rouvoet overhandigt premier Balkenende een waardespel, tijdens het debat over normen en waarden. Door het spel te spelen, komen de deelnemers er voor zichzelf achter vanuit welke waarden zij in het leven staan. Volgens Rouvoet is het bewustzijn daaromtrent van groot belang voor de deelname aan het publieke debat. Foto ANP

DEN HAAG - Premier Balkenende is positief over het voorstel van de ChristenUnie om te komen tot een handvest van burgerplichten. Over de precieze vormgeving van het idee wil de minister-president nog enkele adviezen vragen, maar daarna zal hij aan de Kamer een voorstel doen voor verdere stappen.
.
Dat bleek donderdag in het kamerdebat over waarden en normen. ChristenUnie-leider Rouvoet heeft vorig jaar al eens, samen met senator Schuurman, het voorstel gedaan om een handvest van burgerplichten op te stellen. In burgerrechten zijn we in de westerse samenleving goed, maar in burgerplichten minder sterk, aldus de ChristenUnie. De partij denkt dan bijvoorbeeld aan de plicht om je best te doen andere mensen niet te kwetsen. „Eigenlijk hebben we het dan over de andere kant van de vrijheid van meningsuiting”, aldus Rouvoet.

Hij zou het liefst een staatscommissie willen om een dergelijk handvest op te stellen. Zo’n staatscommissie zegde Balkenende donderdag niet toe. Wel wil hij binnenkort de Kamer een voorstel doen over de manier waarop hij tot een lijst van burgerplichten wil komen. Eerder dit jaar toonde de Rijksvoorlichtingsdienst zich al enthousiast voor het plan. De dienst zette het voorstel op de website zestienmiljoenmensen.nl en vroeg burgers op het plan te reageren.

Reacties op 'Balkenende positief over ChristenUnie voorstel burgerplichten'

Archief > 2005 > april