Alcoholpromillage jonge bromfietsers 0,2%

dinsdag 12 april 2005 19:46

Amendement Slob krijgt meerderheid in Tweede Kamer
Vanmiddag heeft de Tweede Kamer ingestemd met het amendement Slob welke is ingediend tijdens het debat over de wijziging wegenverkeerswet. Dit amendement houdt in dat een bromfietser tot 24 jaar in navolging van beginnende bestuurders een maximaal alcoholpromillage van 0,2% mag hebben. Dit amendement loopt vooruit op de invoering van het bromfietsrijbewijs dat naar verwachting in 2007 officieel zal worden ingevoerd.

Dit amendement, welke wordt gesteund door verkeersorganisatie 3VO zou volgens de verkeersorganisatie mensenlevens redden. Bromfietsers zijn immers kwetsbare weggebruikers.

Het was vooraf aan de stemming nog onduidelijk of dit amendement meerderheid zou vinden in de Kamer, maar uiteindelijk stemden SP, Groenlinks, PvdA, D66, ChristenUnie, SGP en LPF voor dit amendement waardoor een meerderheid een feit was.

Vorige week tijdens het debat in de Tweede Kamer heeft Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat al toegezegd het oordeel van de Kamer te zullen volgen.

Arie Slob

Reacties op 'Alcoholpromillage jonge bromfietsers 0,2%'