Toch amusement op de buis?

vrijdag 01 april 2005 17:49

Vragen aan premier en staatssecretaris over rechtstreekse uitzending congres D66

De NOS verzorgt morgen een rechtstreekse uitzending van het ledencongres van D66. De ChristenUnie vraagt premier Balkenende en staatssecretaris Van der Laan om hier een stokje voor te steken. André Rouvoet: “De coalitiepartners hebben bepaald dat de publieke omroepen geen amusementsprogramma’s meer mogen brengen, maar met een rechtstreekse uitzending van het congres van D66 negeert de NOS dat dictaat uit het Paasakkoord. Als het kabinet zichzelf serieus neemt, roept het de NOS tot de orde. De geloofwaardigheid van het kabinet is in het geding”.

De fractievoorzitter van de ChristenUnie vindt dat de ontwikkelingen rondom D66 een erg hoog amusementsgehalte hebben: “Ik heb in de afgelopen dagen teveel simpele spelletjes voorbij zien komen. Het begon met Wie is de mol? in de boezem van D66 en daarna mochten we meegenieten van het zwarte pieten tussen D66 en de PvdA en een welles-nietes spelletje tussen Hans van Mierlo en Trouw. Ik ben wel weer toe aan een beetje kunst en cultuur”. Rouvoet is onder de indruk van de kwaliteiten van Boris Dittrich: “Onderweg naar morgen heeft de regisseur van D66 een paar afleveringen van een meeslepende soap gebracht. Als het congres van D66 besluit om het Paasakkoord af te wijzen, kan Boris meteen aan de slag bij Joop van den Ende. Hij heeft een neus voor kijkcijfers”.

Rouvoet erkent dat zelfs de meest creatieve scriptschrijver een scenario als dit niet had kunnen bedenken: “De eerste minister van bestuurlijke vernieuwing toerde met een bus door het land om campagne te voeren voor de gekozen burgemeester en de laatste minister van bestuurlijke vernieuwing toert nu met z’n dienstauto door het land om campagne te voeren voor het Paasakkoord. Zoiets bedenk je toch niet?”

Bovenstaand persbericht is een 1 april grap van de ChristenUnie. Netwerk belde belangstellend om er vrijdagavond direct nog over te kunnen berichten in de TV-uitzending.... Het Nederlands Dagblad plaatste het bericht dat het ANP maakte zaterdag 2 april op de voorpagina van zowel de papieren editie als de interneteditie. Het ND-bericht vertelt hoe André Rouvoet "de draak steekt met het paasakkoord". Het Nederlands Dagblad zag er echter geen 1 april grap in aangezien elders in deze krant een overzicht werd gegeven van 1 april grappen. Het Reformatorisch Dagblad plaatste het bericht wel in de rubriek 1 april grappen.

Reacties op 'Toch amusement op de buis?'

Archief > 2005 > april