Schriftelijke bijdrage Esmé Wiegman over de WMO

woensdag 28 januari 2009 14:00

De leden van de fractie van de ChristenUnie hebben met belangstelling kennis genomen van het onderhavige wijzigingsvoorstel Wet maatschappelijke Ondersteuning. De leden van de fractie van de ChristenUnie vinden het belangrijk dat de positie van cliënten en medewerkers in de thuiszorg wordt versterkt, maar het wijzigingsvoorstel roept bij deze leden wel een aantal vragen op.

De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen aandacht voor de mogelijke negatieve effecten van dit wijzigingsvoorstel. De staatssecretaris stelt terecht dat één van de effecten van de invoering van de WMO is, ‘dat gemeenten aanbieders de hulp laten leveren die geïndiceerd is, en die levering dus niet langer af laten wijken van de indicatie’. Dit betekent dat het dus niet altijd onterecht is dat cliënten een alfahulp krijgen toegewezen, maar dat dit in sommige gevallen beter aansluit bij de indicatie. De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen of deze wetswijziging wel het meest geëigende instrument is om de geschetste problemen op te lossen en of maatregelen niet meer toegespitst zouden moeten zijn op het voorkomen dat cliënten ten onrechte met een alfahulp geconfronteerd worden.

De leden van de fractie van de ChristenUnie hechten sterk aan de bepaling in de WMO waarin de gemeentelijke plicht is vastgelegd om cliënten die recht hebben op een individuele voorziening de keuze te bieden tussen zorg in natura en het pgb. In het wijzigingsvoorstel wordt de term pgb uit de wettekst geschrapt. De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen de regering nader te onderbouwen waarom ervoor is gekozen de term pgb uit de wettekst te schrappen en hoe kan worden gegarandeerd dat voor cliënten de mogelijkheid om te kiezen voor het pgb onverkort overeind blijft.

De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen hoe de financiële vergoeding er precies uit gaat zien, op welke wijze en op welk moment deze aan de cliënt wordt uitgekeerd en wat de verschillen zijn met het pgb. Ook willen deze leden weten wat de meerwaarde is van de financiële vergoeding en waarom de regering er niet voor heeft gekozen om binnen het pgb te regelen dat aan alle wettelijke plichten voor het in dienst nemen van een alfahulp kan worden voldaan.

De leden van de fractie van de ChristenUnie zijn van mening dat de wetswijziging niet mag leiden tot verschraling van gemeentelijke voorzieningen. De leden van de fractie van de ChristenUnie vragen of gemeenten financieel worden gecompenseerd als blijkt dat wetswijziging extra kosten met zich meebrengt die niet binnen het huidige WMO-budget kunnen worden opgevangen.

Esmé Wiegman
Zorg, Welzijn & Sport