Bijdrage Ed Anker over promotionele kansspelen

dinsdag 27 januari 2009 10:00

Voorzitter,

Vandaag spreken we over kansspelen die worden aangeboden ter promotie van een product, dienst of organisatie en over de resultaten van een onderzoek naar kansspelproblematiek onder allochtone Nederlanders. Beide belangrijke onderwerpen, waarbij mij van het hart moet dat ik de reactie van de Minister wel erg summier vind. Ten aanzien van de evaluatie van de gedragscode promotionele kansspelen heeft dit zijn redenen, maar ik hoop dat de Minister ons vandaag op de hoogte kan stellen van een aantal vorderingen in deze dossiers.

Uitgangspunt ten aanzien van de promotionele kansspelen is dat deze verboden zijn, tenzij ze voldoen aan de in de gedragscode vermelde voorwaarden. Deze gedragscode is inmiddels geëvalueerd en dat heeft geleid tot een aantal conclusies en aanbevelingen, die wat de fractie van de ChristenUnie betreft dan ook tot vervolgacties en aanscherping van de gedragscode moeten leiden. De minister acht ik het echter niet wenselijk gedurende het onderzoek van het Openbaar Ministerie naar de belspellen tot aanpassing van de gedragscode over te gaan. Dat leidt voor de fractie van de ChristenUnie nog wel tot enkele vragen.

Bij veel bel- en sms-spelletjes is op radio en TV en bij veel puzzels in dag- en weekbladen is het niet duidelijk welk product wordt gepromoot. Dit betreft het grootste deel van het aanbod. Dit was deels al bekend en heeft ook geleid tot het doen van aangifte tegen een aantal commerciële omroepen in verband met de belspelletjes. Aangezien het om individuele strafzaken gaat, kan de Minister over de inhoud van de te nemen stappen en de vorderingen van de vervolging geen nadere informatie verstrekken. Het onderzoek van het Openbaar Ministerie zal vermoedelijk nog wel enige tijd in beslag nemen. Nadere informatie werd afgelopen zomer verwacht, maar is nu toegezegd in de loop van 2009. Dan is het wel de vraag of we al die tijd moeten wachten met het aanscherpen van de gedragscode. Als het gaat om het promotionele karakter kan ik me voorstellen dat we de uitkomst van het lopende onderzoek afwachten. Ik wil de minister wel vragen om in te gaan op de vraag of dat voor alle aanbevelingen uit de evaluatie geldt.

Zo wordt met betrekking tot de communicatiekosten in de evaluatie geconstateerd dat de 60 Eurocent die per deelname aan een deelnemer in rekening mogen worden gebracht meer dan kostendekkend zijn. Zonder verdergaand onderzoek is niet vast te stellen of de in rekening gebrachte kosten vallen onder communicatiekosten, of dat het de grens overschrijd en dat er sprake is van inleg. Is de minister bereid om de maximale vergoeding naar beneden bij te stellen?

Naast de evaluatie van de gedragscode is er onderzoek verricht naar kansspelproblematiek onder allochtone Nederlanders.

Uit het onderzoek blijkt dat een aantal belemmerende factoren preventie en hulpverlening aan in Nederland wonende probleemspelers van niet-westerse afkomst in de weg staat. Zo wordt er gesproken over een versnipperd en beperkt gokhulpverleningstraject dat niet aansluit bij de behoefte van deze groep mensen, het verdwijnen van expertise bij de verslavingszorg en een zwijgcultuur. Dit terwijl kansspelproblematiek drie tot elf keer meer voorkomt in deze groepen. Gokverslaving maakt levens kapot en richt gezinnen ten gronde. Volop inzetten op preventie zou ik willen zeggen. Het preventiebeleid is niet statisch, zo stelde de minister in een eerder algemeen overleg. Het wordt, in overleg met onder meer de verslavingszorg steeds aangepast als daar aanleiding toe is. Aanleiding genoeg zou ik willen zeggen. De minister heeft in zijn brief van september vorig jaar aangegeven ter preventie beter te willen folderen. Dit klinkt wat flauw, maar is dat alles? Kan de minister zijn maatregelen concretiseren? Kan de minister daarbij ook aangeven op welke wijze uitvoering wordt gegeven aan de door mij ingediende motie waarin wordt verzocht een voorlichtingsprogramma te starten, gericht op jongeren en gemeenten zodat de maatschappelijke bekendheid over de vraag welke vormen van poker wel en welke niet zijn toegestaan volgens de Wet op de kansspelen wordt vergroot?

Daarnaast heeft de minister aangegeven in overleg met VWS en organisaties uit de verslavingszorg specifiek aanvullend beleid vorm te geven. Ik hoor graag de resultaten van dit overleg van de minister.

Ed Anker

Reacties op 'Bijdrage Ed Anker over promotionele kansspelen'