ChristenUnie juicht eigen initiatieven van Drentse burgers toe

Carla Dik kleinzaterdag 18 mei 2013 16:41

Kamerlid Carla Dik-Faber was afgelopen zaterdag in Drenthe. De Parlementariër bezocht samen met de Statenfractie van de ChristenUnie bakkerszaak ’t Brughoes in Tynaarlo, die wordt bemenst door gehandicapten, en het gebied voor Windpark De Drentse Monden. Dik-Faber; ,,Twee fantastische initiatieven, waarbij burgers de handen ineen slaan."

Dik-Faber bezocht Zorgbelang Drenthe om door te praten over de gevolgen van de decentralisaties op het gebied van de zorg en de bezuinigingen. Het Kamerlid ging in gesprek met  Jan van Loene (directeur Zorgbelang) Lieke Ruijgers (sectormanager WMO bij Promens Care), Marisca Wesselius (projectmanager sociale innovatie) en Dirk Jasper Keegstra (projectmanager zorg en leefbaarheid). Dik-Faber: ,,Dit heeft grote gevolgen voor bijvoorbeeld de gehandicapte werknemers van bakkerszaak het Brughoes in Tynaarlo. Het is niet uitgesloten dat er minder begeleiding kan worden gegeven en dat veroorzaakt veel onrust bij de cliënten. Tegelijkertijd zie je dat er ook veel creativiteit los komt. Door de bezuinigingen op het vervoer dragen nu vrijwilligers daaraan bij.” De bakkerszaak biedt niet alleen beschermde werkplekken, maar heeft als ontmoetingsplek ook een sociale functie in het dorp.

Duurzame energie

Later die dag bezocht de delegatie Windpark De Drentse Monden. Het Kamerlid sprak met de initiatiefnemers van Duurzame Energieproductie Exloërmond B.V., waarin 30 agrariërs zich hebben verenigd, de heren ten Have en Olthuis en voorzitter Mentink van het windpark. Dik-Faber: ,,Dit project is een mooi voorbeeld van lokaal initiatief voor duurzame energie. Tenminste 200.000 huishoudens worden hiermee van energie voorzien." Een groep bewoners voert actie tegen de plannen. Dik-Faber: "Ik ben een groot voorstander van het Deense model, waarbij omwonenden profiteren van de windenergie, bijvoorbeeld door gratis energie. Desnoods moet dit wettelijk verankerd worden. De Drentse initiatiefnemers hebben alvast aangegeven open te staan voor burgerparticipatie."

Carla Dik

Reacties op 'ChristenUnie juicht eigen initiatieven van Drentse burgers toe'