Minister struikelt over eigen benen

vrijdag 26 september 2003 23:11

Arie Slob noemt de kabinetsplannen voor een gekozen burgemeester, die functioneert als een lokale regeringsleider, onverantwoord: “Dit plan heeft enorme consequenties en impliceert een ingrijpende verandering van het takenpakket van de gemeenteraad”. Hij verbaast zich vooral over de snelheid waarmee het kabinet onder aanvoering van minister De Graaf de ingrijpende vernieuwing van het lokaal bestuur wil doorvoeren: “De minister schiet zó snel uit de startblokken dat hij moet oppassen om niet over z’n eigen benen te struikelen”.

Rigoureuze plannen voor een gekozen lokale regeringsleider zijn onverantwoord

De minister van Bestuurlijke vernieuwing wil in 2006 alle burgemeesters ontslaan en vervolgens de burgers van alle 489 gemeenten een burgemeester laten kiezen. Deze burgemeestersverkiezingen moeten dan samenvallen met de gemeenteraads-verkiezingen.

De ChristenUnie is geen voorstander van een gekozen burgemeester: “Het is voor het lokaal bestuur van groot belang dat de burgemeester boven alle partijen staat”. Maar als er toch iets verandert, moet dat op een bedachtzame manier gebeuren. “Het kabinetsplan wordt gepresenteerd als een discussiestuk, maar de praktijk moet leren of er inderdaad nog ruimte is voor aanpassingen of dat alles al helemaal is dichtgetimmerd”, aldus Slob. Hij voorziet dat de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 ondersneeuwen: “Ik ben bang dat de burgemeestersverkiezingen dan alle aandacht naar zich toe trekken en het niet gaat over de inhoud, maar over de poppetjes”. De woordvoerder van de ChristenUnie vindt bovendien dat de plannen niet getuigen van respect voor de huidige burgemeesters: “Tijdens de kabinetsformatie waren zij het wisselgeld van het CDA en nu hangen zij opnieuw aan het elastiek”.
Arie Slob

Reacties op 'Minister struikelt over eigen benen'

Archief > 2003 > september