Meer koopkracht voor kostwinners

woensdag 17 september 2003 16:57

ChristenUnie komt met compensatievoorstellen voor kwetsbare groepen

Gezinnen met kinderen hebben met hoge uitgaven te maken en vooral gezinnen met één kostwinner hebben moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Dat wordt er in de plannen van het kabinet niet beter op. “Christelijk-sociale politiek is ook gezinspolitiek. Daarom stel ik voor om het lesgeld af te schaffen en de financiering van de kinderopvang via een kindgebonden budget te regelen. Daar bovenop wil ik in plaats van de voorgestelde verhoging van de combinatiekorting – die alleen tweeverdieners dubbel voordeel oplevert – juist een verhoging van de kinderkorting. Dat komt ten goede aan alle gezinnen”, aldus fractievoorzitter André Rouvoet.

Het kabinet wil beide partners stimuleren om een baan te zoeken. Dat argument overtuigt Rouvoet niet: “Elke dag verliezen meer dan 500 mensen hun baan. Er komen dus steeds meer alleenverdieners bij. Dan is het vreemd om te zeggen tegen mensen die wel allebei een baan hebben: Gefeliciteerd! U krijgt van ons een extra fiscale premie”.

Chronisch zieken, gehandicapten en ouderen krijgen te maken met een opeenstapeling van lastenverzwaringen: de verhoging van de eigen bijdrage aan de AWBZ, het schrappen van de vergoeding voor het zittend ziekenvervoer, de invoering van de medicijnknaak en de beperking van de bijzondere bijstand. De combinatie van maatregelen is meer dan veel mensen kunnen dragen. “Neem nu de invoering van de medicijnknaak”, aldus Rouvoet. “Dat is voor veel mensen een slechte maatregel en levert een heleboel administratieve rompslomp op. Daar zie ik helemaal niks in: geen medicijnknaak dus”.

Reacties op 'Meer koopkracht voor kostwinners'

Archief > 2003 > september