Nooit meer hetzelfde: leven na abortus

woensdag 10 september 2003 17:39

schreeuw om levenTwaalf vrouwen en mannen vertellen hun verhaal in de publicatie "Nooit meer hetzelfde, leven na een abortus" van "Stichting Schreeuw om Leven." Deze publicatie is dinsdag 9 september aangeboden in het gebouw van de Tweede Kamer aan mevrouw Tineke Huizinga-Heringa, lid van de Tweede Kamer voor de ChristenUnie.

"Stichting Schreeuw om Leven" wil met deze publicatie ook een bijdrage leveren aan de aangekondigde evaluatie van de Wet afbreking zwangerschap in de Tweede Kamer.

Tot nu toe is nauwelijks aandacht geschonken aan problemen na de abortus volgens "Schreeuw om Leven". Een groot aantal vrouwen krijgt na de abortus te maken met gevoelens van schuld en spijt en met psychische problematiek. De laatste tijd komt in verschillende publicaties steeds meer naar voren dat deze problematiek dermate belangrijk is om er medisch en psychologisch aandacht aan te schenken.

Volgens de Jaarrapportage inzake de Wet Afbreking Zwangerschap van de Inspectie voor de Gezondheidszorg vindt bij meer dan 90% van de vrouwen die een abortus hebben ondergaan, de verwijzing naar de abortuskliniek plaats door een arts.

"Schreeuw om Leven" stelt dat het noodzakelijk is dat de arts voldoende op de hoogte is van de postabortus problematiek om in het gesprek met en in zijn advies aan de vrouw met een ongeplande zwangerschap te wijzen op de mogelijkheid en de aard van deze postabortus problematiek.

Link:
Tineke Huizinga

Reacties op 'Nooit meer hetzelfde: leven na abortus'

Archief > 2003 > september