Een oplossing, maar voor te weinig mensen

maandag 01 september 2003 10:20

Kabinet negeert probleem van vele asielzoekers en humane gemeenten

De ChristenUnie is blij dat het kabinet is gekomen met een eenmalige regeling voor asielzoekers die langdurig in Nederland verblijven. “Hiermee is het probleem van ongeveer 2000 vreemdelingen opgelost”, aldus Tineke Huizinga. Maar de woordvoerder van de ChristenUnie heeft ook kritiek: “Het kabinet gaat voorbij aan het schrijnende probleem van vele anderen, die niet onder deze regeling vallen maar om welke reden dan ook niet terug kunnen keren naar hun land van herkomst”.

De conclusie van Huizinga is duidelijk: “Het kabinet laat een belangrijk deel van het probleem liggen”. De rijksoverheid legt dat opnieuw op het bordje van de lokale overheid: “Dit is een drama voor bijvoorbeeld uitgeprocedeerde asielzoekers die niet meer welkom zijn in hun eigen land. Zij komen op straat te staan. Gemeenten die zich uit humaniteit en naastenliefde het lot van deze mensen hebben aangetrokken, staan óók in de kou. Hun probleem met deze groep mensen is genegeerd. Ik zou me als lokaal bestuurder in de steek gelaten voelen”. Huizinga heeft er ook moeite mee dat asielzoekers die een tweede verzoek hebben ingediend nu bij voorbaat en in alle gevallen uitgesloten zijn van een pardon.

Reacties op 'Een oplossing, maar voor te weinig mensen'

Archief > 2003 > september