Leiderschap van Eimert

rt_evmwoensdag 27 mei 2009 15:13

Een van de tofste dingen die ik dit jaar doe is het organiseren van een leiderschapstraining voor jonge high potentials. Jongeren worden gekoppeld aan een coach die zelf leiding geeft en een belangrijke positie in de samenleving heeft. Kamerlid, directeur of burgemeester bijvoorbeeld.

Gisteren gingen we met deelnemers en coaches bij minister van Defensie, Eimert van Middelkoop langs. Heel zijn leven lang heeft Eimert in Den Haag rondgelopen, maar hij gaf nooit aan meer dan 2 mensen leiding. Dan is het wel even schrikken als je opeens een van de grootste bedrijven van Nederland moet gaan runnen, namelijk de hele krijgsmacht.

Als leider van het ministerie krijgt hij veel op z’n dak. Zeker het sneuvelen van mensen in Uruzgan is moeilijk. Toch wordt je in de weerstand wel snel sterker. Hij is geen autoritair leider die met de vuist op tafel slaat. Het is juist de uitdaging om andere ook te laten leiden.

Als laatste gaf Eimert ons de les mee om vooral niet te veel naar standaard management boeken te kijken, maar juist echt te blijven. Het is zo makkelijk om met alle winden mee te waaien. Als christen weet je dat het niet om jezelf draait. Dat kan je met beide benen op de grond houden.

Komend jaar organiseren we weer een leiderschapstraining. Als je interesse hebt kun je dat mij nu al laten weten. Dan krijg je ook een coach en de kans op een kijkje in de keuken van grote leiders.

Overdenking

Reacties op 'Leiderschap van Eimert'