Debat met Guusje ter Horst

Guusjevrijdag 01 mei 2009 12:44

Mogen politieke partijen grote bedragen van bedrijven krijgen? Moet een politieke partij geld krijgen van de overheid? Allemaal vragen waar de Raad voor het Openbaar bestuur antwoord op geeft. Deze week presenteerde zij hun rapport in Nieuwspoort aan minister van Binnenlandse Zaken, Guusje ter Horst. Ik mocht als voorzitter van PerspectieF in debat gaan met de andere PJO voorzitters over de toekomst van politieke partijen.

In een democratie horen groepen mensen die zich verenigen in partijen. Die partijen gaan vervolgens proberen invloed uit te oefenen door groter te worden. Daar zijn centjes voor nodig. Daarom kan je lid worden van een partij. Slechts 2.5% van de kiesgerechtigden in Nederland is lid van een politieke partij. Daarvan trekt slecht 1% zijn of haar mond open op partijbijeenkomsten. Dat betekent dat 0.025 procent van de Nederlanders voor een groot deel het wel en wee van de andere 99% bepaald. Vaag toch?

Andre Krouwel, de uitvinder van de kieswijzer, gaf uit de zaal aan dat er een verband is tussen hoeveel geld een partij heeft en verkiezingsuitslagen. Daarom is het zo tricky als partijen grote hoeveelheden geld krijgen van bijvoorbeeld bedrijven. Stel je voor, een bedrijf als Shell sponsort een paar partijen om een maatregel tegen te houden. Dan zou niet het algemeen belang, maar het bedrijfsbelang Nederland regeren. Slechte zaak lijkt mij. Dus er moet een grens zitten op het bedrag dat een partij kan krijgen.

Verder was het wel boeiend om eens te kijken of het politieke stelsel wat wij hebben nog wel werkt. Het is super versnippert. Heel anders dan in Amerika bijvoorbeeld. Ook de vraag hoe we het terugdringende ledenaantal van partijen kunnen tegengaan is boeiend. Als je ideeën hebt hoor ik het graag.

Overdenking

Reacties op 'Debat met Guusje ter Horst'