Op naar VN top Kopenhagen

ijmert_kopenhagenwoensdag 06 mei 2009 18:30

Afgelopen december reisde ik af naar Poznan in Polen om daar op de VN klimaattop druk uit te oefenen op onze regering om in te zetten op goed klimaatverdrag. Poznan was een voorbereiding op de VN vergadering in Kopenhagen die dit jaar gehouden gaat worden. Komende december gaat het 2e soort van Kyoto verdrag gesloten worden. In dat verdrag komt te staan hoe we klimaatverandering als wereld aan gaan pakken. Dat geldt voor de periode vanaf 2010. Wie gaat wat aan CO2 reduceren?

Kopenhagen is gelukkig een stuk dichter bij huis dan Kyoto. Daarom ben ik er afgelopen weekend alvast naar toe gegaan om samen met Deense, Duitse Engels en Noorse organisaties een blok te vormen. Met de nachttrein heen vrijdagnacht en weer terug op zondagnacht. Gewoon in Utrecht opstappen in Kopenhagen uitstappen. En nog 8 uur geslapen tussendoor ook! Ideaal.

Het zier er naar uit dat het moeilijke onderhandelingen worden in Kopenhagen. Door de financiële crisis hebben landen andere prioriteiten. Lange termijn problemen worden daardoor even op een laag pitje gezet. Maar het klimaatprobleem heeft nu al consequenties in ontwikkelingslanden. En nog even en wij zijn ook de pineut in Nederland.

Kortom we moeten echt alles op alles zetten om onze regering aan te sporen voortrekker te worden. Nu lopen we als Nederland juist achter. Niets geen beste jongetje van de klas als het er een keer echt om gaat. Samen met faith based (vooral christelijke) organisaties in andere landen gaan we er voor pleiten dat wij als christenen een speciale rol hebben ten opzichte van het leven wat nog komen gaat. Als je mee wil doen hoor ik het graag. Ook via PerspectieF kunnen we flink invloed uitoefenen.

Overdenking

Reacties op 'Op naar VN top Kopenhagen'