Algemeen Overleg Rekenfout Schiphol
donderdag 09 oktober 2003 18:16
Mevrouw Huizinga-Heringa (ChristenUnie) constateert dat door de invoerfout de milieudoelstelling van Schiphol is bereikt, maar dat de mainportdoelstelling in de knel dreigt te komen. Het herstellen van de fout is een redelijk uitgangspunt, maar een belangrijke vraag daarbij is of de gevolgen van de invoerfout op korte termijn dramatisch zijn voor Schiphol. Het is daarom goed dat is besloten, een nadere analyse te laten uitvoeren naar de effecten. Daarbij moet boven tafel komen of Schiphol daadwerkelijk last zal ondervinden van de beperkingen waarmee de luchthaven nu wordt geconfronteerd. Schiphol spreekt van 340 000 vliegbewegingen indien de regels niet worden aangepast; dat is fors minder dan het aantal bewegingen in het lopende jaar. Het NLR meent dat de capaciteit vooralsnog groot genoeg is en dat er enige ruimte is voor groei. Waarom is het nadere onderzoek opnieuw in handen gelegd van het NLR?
De staatssecretaris heeft in een van de vragenrondes zelf twee bureaus genoemd die deskundig zijn in deze materie. Het lijkt wat merkwaardig om parallel aan dit nadere onderzoek direct in te zetten op herstel van de fout in de luchthavenbesluiten. Gezien de geboden haast, is dit tweesporenbeleid echter te verdedigen. Is de staatssecretaris nog steeds zo stellig als in de brief van 22 augustus, toen zij stelde dat vasthouden aan het huidige LVB geen reële optie is? Moet onafhankelijk onderzoek dat juist niet aantonen? Waarom zijn de brieven over dit onderwerp overigens niet meeondertekend door de minister van VROM?
Er is een volwaardige MER nodig die betrekking heeft op de Zwanenburgbaan, de Polderbaan en de bijbehorende vliegroutes. De inspraak mag hierbij geen wassen neus zijn. Hoe wil de staatssecretaris dit garanderen?
Mevrouw Huizinga heeft de indruk dat de gewenste uitkomst al vaststaat. In deze MER moeten ook eventuele alternatieven uit het nieuwe onderzoek worden meegenomen. In dit verband heeft de Stichting Natuur en Milieu interessante suggesties gedaan, zoals de segregatie van het vliegverkeer, een strikt regime in de randen van de nacht en het niet gelijktijdig gebruiken van de Pampusroute vanaf de Polderbaan en de Zwanenburgbaan. Wil de staatssecretaris ervoor zorgen dat het NLR deze suggesties meeneemt in zijn onderzoek?
Waarom zet de staatssecretaris de hakken in het zand over de invoering van extra handhavingspunten? Kan zij aantonen dat het huidige systeem de garantie biedt dat de overeengekomen geluidsnormen worden gehandhaafd en dat kwetsbare woonwijken worden ontzien? Het is spijtig dat de heer Berkhout, die hierover duidelijke opvattingen heeft, buiten beeld is geraakt. De staatssecretaris heeft gezegd dat bij de invulling van de milieu-doelstellingen een belangrijke taak is weggelegd voor de sector zelf. De Polderbaan mag echter niet worden gedegradeerd tot een reservecapaciteitsbaan. Welke mogelijkheden heeft het Rijk om hierin sturend op te treden?
In theorie bestaat de kans dat de milieunormen worden overschreden op het moment dat het totaal aan uitgegeven slots voor 2004 wordt gebruikt. Ook al worden niet alle slots gebruikt, dan nog is niet uitgesloten dat in de loop van het gebruiksjaar 2004 de grenswaarden worden overschreden. In de laatste vragenronde is de staatssecretaris ingegaan op eventuele sancties. Nodigt zij met deze benadering Schiphol niet uit om volgend jaar de overeengeko-men milieunormen te overschrijden? Schiphol lijkt niet bang te hoeven zijn voor een sanctie; dat is niet in lijn met de ferme uitspraken van de staatssecretaris in de brief van 22 augustus. De te volgen procedure moet reeds volgend jaar zomer zijn afgerond. Hoe reëel is die planning? Wat wordt er gedaan om een herhaling van dergelijke fouten met verstrekkende gevolgen te voorkomen? In de wet is een maximum van 10 000 zwaarbelaste woningen opgenomen, maar het is toch niet de bedoeling dat het jaar in jaar uit om 10 000 andere woningen gaat?
De staatssecretaris heeft in een van de vragenrondes zelf twee bureaus genoemd die deskundig zijn in deze materie. Het lijkt wat merkwaardig om parallel aan dit nadere onderzoek direct in te zetten op herstel van de fout in de luchthavenbesluiten. Gezien de geboden haast, is dit tweesporenbeleid echter te verdedigen. Is de staatssecretaris nog steeds zo stellig als in de brief van 22 augustus, toen zij stelde dat vasthouden aan het huidige LVB geen reële optie is? Moet onafhankelijk onderzoek dat juist niet aantonen? Waarom zijn de brieven over dit onderwerp overigens niet meeondertekend door de minister van VROM?
Er is een volwaardige MER nodig die betrekking heeft op de Zwanenburgbaan, de Polderbaan en de bijbehorende vliegroutes. De inspraak mag hierbij geen wassen neus zijn. Hoe wil de staatssecretaris dit garanderen?
Mevrouw Huizinga heeft de indruk dat de gewenste uitkomst al vaststaat. In deze MER moeten ook eventuele alternatieven uit het nieuwe onderzoek worden meegenomen. In dit verband heeft de Stichting Natuur en Milieu interessante suggesties gedaan, zoals de segregatie van het vliegverkeer, een strikt regime in de randen van de nacht en het niet gelijktijdig gebruiken van de Pampusroute vanaf de Polderbaan en de Zwanenburgbaan. Wil de staatssecretaris ervoor zorgen dat het NLR deze suggesties meeneemt in zijn onderzoek?
Waarom zet de staatssecretaris de hakken in het zand over de invoering van extra handhavingspunten? Kan zij aantonen dat het huidige systeem de garantie biedt dat de overeengekomen geluidsnormen worden gehandhaafd en dat kwetsbare woonwijken worden ontzien? Het is spijtig dat de heer Berkhout, die hierover duidelijke opvattingen heeft, buiten beeld is geraakt. De staatssecretaris heeft gezegd dat bij de invulling van de milieu-doelstellingen een belangrijke taak is weggelegd voor de sector zelf. De Polderbaan mag echter niet worden gedegradeerd tot een reservecapaciteitsbaan. Welke mogelijkheden heeft het Rijk om hierin sturend op te treden?
In theorie bestaat de kans dat de milieunormen worden overschreden op het moment dat het totaal aan uitgegeven slots voor 2004 wordt gebruikt. Ook al worden niet alle slots gebruikt, dan nog is niet uitgesloten dat in de loop van het gebruiksjaar 2004 de grenswaarden worden overschreden. In de laatste vragenronde is de staatssecretaris ingegaan op eventuele sancties. Nodigt zij met deze benadering Schiphol niet uit om volgend jaar de overeengeko-men milieunormen te overschrijden? Schiphol lijkt niet bang te hoeven zijn voor een sanctie; dat is niet in lijn met de ferme uitspraken van de staatssecretaris in de brief van 22 augustus. De te volgen procedure moet reeds volgend jaar zomer zijn afgerond. Hoe reëel is die planning? Wat wordt er gedaan om een herhaling van dergelijke fouten met verstrekkende gevolgen te voorkomen? In de wet is een maximum van 10 000 zwaarbelaste woningen opgenomen, maar het is toch niet de bedoeling dat het jaar in jaar uit om 10 000 andere woningen gaat?
- Labels
- Bijdragen
Archief > 2003 > oktober
- 30-10-2003 30-10-2003 20:30 - Algemeen Overleg Particulier primair en voortgezet onderwijs, thuisonderwijs
- 30-10-2003 30-10-2003 18:26 - Algemeen Overleg Onregelmatigheden bekostiging hoger onderwijs
- 30-10-2003 30-10-2003 14:18 - Vragen over nieuw gemeenschappelijk beleid voor scheepsbouw door de Europese Commissie
- 30-10-2003 30-10-2003 11:23 - Verslag Toetsing wetten aan de grondwet
- 29-10-2003 29-10-2003 18:59 - Bijdrage debat Begoting Landbouw, Natuurbeheer en Voedselkwaliteit
- 29-10-2003 29-10-2003 18:57 - Boeren dupe van prijzenoorlog?
- 29-10-2003 29-10-2003 12:29 - Algemeen Overleg Tweede fase HAVO-VWO
- 28-10-2003 28-10-2003 22:49 - Bijdrage debat Begroting Justitie
- 28-10-2003 28-10-2003 11:26 - Algemeen Overleg Voortgangsrapportage project Verbindingen en Meldkamerdomein
- 28-10-2003 28-10-2003 11:06 - Tineke Huizinga bezoekt Nederlandse militairen in Irak
- 27-10-2003 27-10-2003 23:48 - Wetgevingsoverleg integratie minderheden (begroting justitie 2004)
- 27-10-2003 27-10-2003 15:40 - "Doe normaal! bevel" tegen asociaal gedrag
- 27-10-2003 27-10-2003 12:37 - Dossier: Asielbeleid
- 27-10-2003 27-10-2003 11:15 - Motie ChristenUnie overdrachtsbelasting
- 27-10-2003 27-10-2003 11:09 - Asielzoekers, geen 'ongedierte', maar 'naasten'
- 24-10-2003 24-10-2003 17:38 - Combitunnel Nijverdal moet er komen!
- 23-10-2003 23-10-2003 12:11 - Bijdrage debat Niet-indienen toestemmingswet huwelijk prins Johan Friso en Mabel Wisse Smit
- 22-10-2003 22-10-2003 22:19 - Vragen over Aanvallen op dorpen in Sulawesi
- 22-10-2003 22-10-2003 11:22 - Algemeen Overleg Flexibilisering schooltijden primair onderwijs
- 21-10-2003 21-10-2003 22:25 - Bijdrage debat Begroting Defensie 2004
- 21-10-2003 21-10-2003 17:13 - Werkbezoek Kampen
- 21-10-2003 21-10-2003 16:58 - ChristenUnie-motie geeft Noorden steun in de rug
- 20-10-2003 20-10-2003 17:41 - Defensie zakt door de bodem
- 20-10-2003 20-10-2003 15:18 - Notaoverleg Prinsjesdagbrief en Personeelsbrief Defensie
- 13-10-2003 13-10-2003 14:46 - Column de Swollenaer
- 10-10-2003 10-10-2003 17:04 - In Den Haag waart nog een paarse geest
- 09-10-2003 09-10-2003 18:19 - Algemeen Overleg Europa-overleg, RAZEB, Europese Raad
- 09-10-2003 09-10-2003 18:16 - Algemeen Overleg Rekenfout Schiphol
- 09-10-2003 09-10-2003 10:01 - Verslag Implementatie richtlijn 2001/51 Aanpassing Vreemdelingenwet 2000
- 08-10-2003 08-10-2003 16:04 - Bijdrage debat Begroting Binnenlandse Zaken 2004
- 08-10-2003 08-10-2003 10:04 - Algemeen Overleg Subsidiebeleid VWS
- 07-10-2003 07-10-2003 22:53 - Bijdrage debat Begroting Economische Zaken 2004
- 07-10-2003 07-10-2003 21:16 - Kabinet brengt gemeenten financieel in het nauw
- 07-10-2003 07-10-2003 19:23 - RD-bericht over overleg over toekomst jonge boeren
- 07-10-2003 07-10-2003 10:08 - Algemeen Overleg Legesverhoging vreemdelingenzaken
- 07-10-2003 07-10-2003 10:07 - Algemeen Overleg Asielbeleid
- 06-10-2003 06-10-2003 22:29 - Bedrijfsovername moet soepeler
- 04-10-2003 04-10-2003 19:41 - Evangelisch voortgezet onderwijs in Amsterdam
- 02-10-2003 02-10-2003 17:15 - Verlaging minimumloon? Schandalig voorstel!
- 02-10-2003 02-10-2003 15:46 - Steviger inzetten bij IGC
- 01-10-2003 01-10-2003 18:21 - Algemeen Overleg Vierde Nota Waterhuishouding
- 01-10-2003 01-10-2003 18:03 - Algemeen Overleg Dierenactivisten
- 01-10-2003 01-10-2003 12:24 - Algemeen Overleg Koegorspolder
Reacties op 'Algemeen Overleg Rekenfout Schiphol'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.