Werkbezoek Kampen

Uit: Nieuw Kamper Dagblad, 21 oktober 2003

Netwerkstad essentieel voor succes
van een onzer verslaggevers

21 OKTOBER 2003 - KAMPEN ­ Samenwerking met Zwolle in de netwerk-stad is voor Kampen essentieel om in Den Haag succes te boeken. Gezamenlijk optrekken maakt een uitstekende indruk. Dat stelden gistermiddag de Tweede Kamerleden Arie Slob (Christen Unie) en Co Verdaas (PvdA) na afloop van hun werkbezoek aan Kampen.

De twee (Zwolse) parlementariërs toonden zich ‘blij verrast‘ over ontwikkelingen als de Zuiderzeehaven, de toekomstige Hanzelijn en de nieuwe woonwijk Onderdijks.

Verdaas voorspelde Kampen de komende tien jaar ‘veel meer dynamiek‘ dan het afgelopen decennium: ‘De tijd dat Kampen aan het einde van de wereld lag is voorbij. Er ontstaat een heel ander perspectief. Mensen die vanuit de Randstad naar Zwolle komen moeten door Kampen. Daardoor komt Kampen veel meer in beeld en krijgt de stad een gunstiger imago.‘

Vooral lof was er voor de wijze, waarop de ontwikkeling van de

Zuiderzeehaven is aangepakt door middel van een samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven.

‘Zo‘n constructie is vrij uniek. Blijkbaar moeten dit soort initiatieven in de regio ontstaan; ik weet niet of het gelukt was een project als dit in de Randstad van de grond te krijgen.‘

Slob wees er op dat de Zuiderzeehaven een voortbrengsel is van de netwerk-stad. ‘Een duidelijk bewijs dat de samenwerking in de netwerk-stad zijn vruchten afwerpt.‘

Arie Slob

Reacties op 'Werkbezoek Kampen'