Steviger inzetten bij IGC

donderdag 02 oktober 2003 15:46

Verwijzing naar christelijke traditie kan geen inzet van politieke spelletjes zijn

De ChristenUnie verwacht een steviger inzet van de Nederlandse regering bij de komende IGC. Dat stelde André Rouvoet bij het debat over de Staat van de Europese Unie. De Nederlandse inzet lijkt afhankelijk te zijn van wat andere lidstaten gaan inbrengen. Dat is geen goede onderhandelingspositie. Helaas lieten de Benelux-landen onlangs verstek gaan bij een bijeenkomst in Praag waarop een aantal kleinere (toekomstige) leden van de Europese Unie wensen op tafel legden voor de nieuwe ‘Europese Grondwet’. Daarin moet nog het nodige veranderen, wil de ChristenUnie instemmen met deze Verdragsherziening.

Rouvoet spreekt overigens niet over een Europese Grondwet: “Er is geen sprake van een Europese staat of een Europees volk. Daarom is het beter om te spreken over een Constitutioneel Verdrag”.

In het debat over de Staat van de Unie vroeg de ChristenUnie ook aandacht voor de Preambule. Rouvoet verwees naar de opmerkingen van de Poolse president daarover in NRC Handelsblad: “Kwasniewski vindt een verwijzing naar de christelijke traditie van Europa heel vanzelfsprekend. Europa komt voort uit een christelijke traditie. De Poolse president noemt dat een “Europese waarheid”. Voor Kwasniewski is het geen vraag: “Dit is geen kwestie van compromis. Die paar woorden moeten gewoon in de Grondwet”. U begrijpt dat ik het roerend met hem eens ben”. Overigens wil de ChristenUnie dat iedere lidstaat z’n eigen Commissaris behoudt.

Reacties op 'Steviger inzetten bij IGC'

Archief > 2003 > oktober