Burgermansfatsoen niet verwarren met normen en waarden

dinsdag 24 september 2002 23:31

Er moet nodig duidelijkheid komen over wat we onder normen en waarden verstaan. Leen van Dijke, vice-fractievoorzitter van de ChristenUnie, ergert zich eraan dat de begrippen te pas en te onpas gebruikt worden. Vaak bedoelt men iets als burgermansfatsoen, zegt Van Dijke in Het Elfde Uur.

Burgermansfatsoen
‘Waar hebben we het over als we over normen en waarden spreken?’ Leen van Dijke zou wensen dat er meer helderheid kwam over de inhoud van normen en waarden. En dat de Tien Geboden hierbij als normatief kader dienen. ‘Want het vervelende is dat er heel veel wordt gesproken over normen en waarden, maar dat lang niet altijd expliciet gemaakt wordt wat men daar dan mee bedoelt.’

Volgens de vice-fractievoorzitter van de ChristenUnie komen normen en waarden nu vaak in de buurt van ‘wat burgermansfatsoen’. Een overheid die hard tegen criminelen en allochtonen optreedt bijvoorbeeld. Mensen weigeren de blik naar binnen te richten.

Nu of nooit
Van Dijke mist de kerken in de discussie over normen en waarden, zoals trouwens ook in de regeringsverklaring, de miljoenennota en de troonrede. Verbazingwekkend. ‘Want dat zijn nou juist bij uitstek de dragers van normen en waarden, de uitdragers daar ook van.’ Van Dijke doet dan ook de oproep: Kerken, het is nu of nooit. ‘Ik ben ervan overtuigd dat er een prachtig momentum is waar de kerken op kunnen inspringen. En we moeten vrezen dat wanneer de kerken hun kansen nu niet benutten, dat er niet zomaar een herkansing zal zijn.’

Van Dijke zou willen dat de kerken in debat met de kamer en het kabinet een handreiking kunnen doen aan de problemen waar de politiek verantwoordelijken mee worstelen. En dat predikanten hun gemeenteleden ervan doordringen dat wat zij in de kerk horen weerklank moet vinden in het dagelijks leven, dat de bijbelse boodschap relevant is voor de manier waarop je participeert in de samenleving.

Bekijk het gesprek met Leen van Dijke in het Elfde Uur.

Bron: Het Elfde Uur
Leen van Dijke: ‘Geen woorden maar waarden’

Reacties op 'Burgermansfatsoen niet verwarren met normen en waarden'

Archief > 2002 > september