Sliedrechtse scheepswerf in de knel?

maandag 14 oktober 2002 16:35

Aangescherpte regels desastreus voor werkgelegenheid

De ChristenUnie-fractie in de Tweede Kamer heeft aan de Minister van Verkeer en Waterstaat schriftelijke vragen gesteld over de beperkingen die Rijkswaterstaat oplegt aan Scheepswerf L.J. Boer B.V. te Sliedrecht. De scheepswerf dreigt te moeten sluiten als Rijkswaterstaat vasthoudt aan de bepaling, dat schepen niet meer dan 3 meter mogen uitsteken uit de haven van de werf. “Rijkswaterstaat maakt de werf het werken onmogelijk met deze eis”, aldus Tineke Huizinga, lid van de Tweede Kamer voor de ChristenUnie en woordvoerster Verkeer en Waterstaat. De Christenunie vraagt aan de minister of hij ontslagen wil voorkomen.

De ChristenUnie-fractie in de Tweede Kamer heeft aan de Minister van Verkeer en Waterstaat schriftelijke vragen gesteld over de beperkingen die Rijkswaterstaat oplegt aan Scheepswerf L.J. Boer B.V. te Sliedrecht. De scheepswerf dreigt te moeten sluiten als Rijkswaterstaat vasthoudt aan de bepaling, dat schepen niet meer dan 3 meter mogen uitsteken uit de haven van de werf. “Rijkswaterstaat maakt de werf het werken onmogelijk met deze eis”, aldus Tineke Huizinga, lid van de Tweede Kamer voor de ChristenUnie en woordvoerster Verkeer en Waterstaat. De Christenunie vraagt aan de minister of hij ontslagen wil voorkomen.

Al sinds 1988 worden in de haven schepen bewerkt van 110 meter lang. Wanneer deze aan de dok in de haven afmeren, steken ze 16 meter uit in de rivier. Dit heeft in de afgelopen 14 jaar nooit tot problemen geleid. Sinds mei 2002 is Rijkswaterstaat echter plotseling van mening, dat door het afmeren van schepen van 110 meter de veiligheid en vlotte doorvaart van de scheepvaart in gevaar wordt gebracht wanneer het schip verder de rivier de Beneden Merwede insteekt dan 3 meter, aldus een brief uit augustus 2002.

Wanneer Rijkswaterstaat vasthoudt aan de eis van 3 meter, mag zo’n 60 procent van de schepen die door de scheepswerf worden bewerkt niet meer worden afgemeerd. “Dat heeft natuurlijk desastreuze bedrijfseconomische gevolgen voor de scheepswerf”, aldus Huizinga. Zij vreest dat de werf in dat geval zal moeten sluiten, “waardoor zo’n 60 gezinnen hun voornaamste broodwinning verliezen. Ik vind dat de minister alles moet doen om dat te voorkomen”. Onder het personeel heerst grote onrust over de kwestie.

Tineke Huizinga stelt, dat passerende schepen nooit op minder dan 40 meter afstand van de havenmonding voorbij varen. “Rijkswaterstaat kan dus moeilijk staande houden dat er gevaar voor de scheepvaart is wanneer schepen meer dan 3 meter uitsteken. Bovendien mogen andere, vergelijkbare werven aan de Beneden Merwede schepen afmeren tot 25 meter in de rivier” aldus het Kamerlid van de ChristenUnie. Het Sliedrechtse bedrijf L.J Boer BV bestaat 75 jaar en heeft altijd zonder subsidie winstgevend gedraaid.
Labels

« Terug

Reacties op 'Sliedrechtse scheepswerf in de knel?'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2002 > oktober