Column Friesch Dagblad: Nederland kan nu niet de andere kant opkijken
zaterdag 21 juni 2003 16:35
Volgende week is de laatste week voor het reces. De Tweede Kamer vergadert dan acht weken lang niet. Dat betekent dat de komende week nog heel wat afgehandeld moet worden. Een van de belangrijkste besluiten die nog genomen moeten worden, is de beslissing om wel of niet deel te nemen aan de stabilisatiemacht in Irak. Dat is een verstrekkend besluit. Zeker voor de militairen die uitgezonden worden. En voor hun familie. Afgelopen week is een hoorzitting gehouden, komende week moet de beslissing vallen. Van de PvdA is bekend dat zij liever naar Congo gaan met een vredesmissie dan naar Irak. Het geld en het materieel om aan beide vredesmissies mee te doen ontbreekt.
Ik vind dat een merkwaardig standpunt. Van een verzoek aan Nederland om deel te nemen aan een missie in Congo is in de Tweede Kamer niets bekend. Nederland heeft wel het verzoek gehad om mee te doen met een stabilisatiemacht in Irak. Daarbij heeft ons land politieke steun uitgesproken voor de oorlog in Irak. Die politieke steun betekent dat ook Nederland een zekere verantwoordelijkheid draagt voor de situatie in Irak. Het is duidelijk dat het land op dit moment steun nodig heeft van het buitenland om de rust te handhaven en uiteindelijk een democratisch gekozen regering aan de macht te helpen. Het is wel heel gemakkelijk om maar gewoon de andere kant op te kijken en te zeggen dat Nederland daar niets mee te maken wil hebben. Met zo’n houding zijn de mensen in Irak in ieder geval niet geholpen.
Al te gemakkelijk moeten wij ook weer niet toestemmen om een bijdrage te leveren aan een stabilisatiemacht, er staat voor onze militairen heel wat op het spel. Het moet wel duidelijk zijn dat het Nederlandse bataljon inderdaad iets kan betekenen voor het handhaven van de rust. Ook moet duidelijk zijn dat de militairen geen onverantwoorde risico’s lopen.
Dat begrip ‘onverantwoorde risico’s’ is heel moeilijk te omschrijven. Hoeveel Nederlandse levens mag de rust in Irak kosten? Waar ligt de grens tussen verantwoord en onverantwoord?
Bij mijn recente bezoek aan Afghanistan drukten een aantal van de militairen die ik daar ontmoette ‘de politiek’ op het hart om nu eens af te stappen van de eis dat er bij een vredesmissie geen bodybags terug naar Nederland mogen komen. ‘Wordt toch eens wakker’, zei iemand, ‘bij een militaire operatie kunnen altijd slachtoffers vallen. Accepteer dat.’ In het licht van de aanslag die de volgende dag plaatsvond waarbij 4 Duitse militairen omkwamen, zijn dat uitspraken waar je nog eens over nadenkt.
Het is duidelijk dat uitgezonden militairen meer risico lopen om te sneuvelen dan soldaten die op de kazerne blijven. Bij een uitzending moet er een evenwicht zijn in het doel dat de vredesmacht kan bereiken en het aantal slachtoffers dat het bereiken van dat doel zou kunnen kosten. Wellicht is dat evenwicht dan het verantwoorde risico. Hoe kil die term ook klinkt en hoe moeilijk dat evenwicht ook te bepalen is. Want elke soldaat is er één, ieder leven is kostbaar.
Als leden van de Tweede Kamer moeten wij in belangrijke mate afgaan op de ervaring en expertise van het militaire apparaat. Zij kunnen een inschatting maken of de Nederlandse inzet inderdaad een goede invloed kan hebben op de vrede en de rust van de Irakese bevolking. Zij bepalen hoeveel en wat voor materieel er nodig is en maken een inschatting van de risico’s voor onze militairen.
Als volksvertegenwoordiging moeten wij onze eigen afweging maken op grond van de informatie die wij krijgen van de militaire top en van de regering. Ook wij moeten de afweging maken tussen doel en risico. Politieke besluiten zijn soms heel ingrijpend.
Het wordt nog een zware week, deze laatste week voor het reces.
Ik vind dat een merkwaardig standpunt. Van een verzoek aan Nederland om deel te nemen aan een missie in Congo is in de Tweede Kamer niets bekend. Nederland heeft wel het verzoek gehad om mee te doen met een stabilisatiemacht in Irak. Daarbij heeft ons land politieke steun uitgesproken voor de oorlog in Irak. Die politieke steun betekent dat ook Nederland een zekere verantwoordelijkheid draagt voor de situatie in Irak. Het is duidelijk dat het land op dit moment steun nodig heeft van het buitenland om de rust te handhaven en uiteindelijk een democratisch gekozen regering aan de macht te helpen. Het is wel heel gemakkelijk om maar gewoon de andere kant op te kijken en te zeggen dat Nederland daar niets mee te maken wil hebben. Met zo’n houding zijn de mensen in Irak in ieder geval niet geholpen.
Al te gemakkelijk moeten wij ook weer niet toestemmen om een bijdrage te leveren aan een stabilisatiemacht, er staat voor onze militairen heel wat op het spel. Het moet wel duidelijk zijn dat het Nederlandse bataljon inderdaad iets kan betekenen voor het handhaven van de rust. Ook moet duidelijk zijn dat de militairen geen onverantwoorde risico’s lopen.
Dat begrip ‘onverantwoorde risico’s’ is heel moeilijk te omschrijven. Hoeveel Nederlandse levens mag de rust in Irak kosten? Waar ligt de grens tussen verantwoord en onverantwoord?
Bij mijn recente bezoek aan Afghanistan drukten een aantal van de militairen die ik daar ontmoette ‘de politiek’ op het hart om nu eens af te stappen van de eis dat er bij een vredesmissie geen bodybags terug naar Nederland mogen komen. ‘Wordt toch eens wakker’, zei iemand, ‘bij een militaire operatie kunnen altijd slachtoffers vallen. Accepteer dat.’ In het licht van de aanslag die de volgende dag plaatsvond waarbij 4 Duitse militairen omkwamen, zijn dat uitspraken waar je nog eens over nadenkt.
Het is duidelijk dat uitgezonden militairen meer risico lopen om te sneuvelen dan soldaten die op de kazerne blijven. Bij een uitzending moet er een evenwicht zijn in het doel dat de vredesmacht kan bereiken en het aantal slachtoffers dat het bereiken van dat doel zou kunnen kosten. Wellicht is dat evenwicht dan het verantwoorde risico. Hoe kil die term ook klinkt en hoe moeilijk dat evenwicht ook te bepalen is. Want elke soldaat is er één, ieder leven is kostbaar.
Als leden van de Tweede Kamer moeten wij in belangrijke mate afgaan op de ervaring en expertise van het militaire apparaat. Zij kunnen een inschatting maken of de Nederlandse inzet inderdaad een goede invloed kan hebben op de vrede en de rust van de Irakese bevolking. Zij bepalen hoeveel en wat voor materieel er nodig is en maken een inschatting van de risico’s voor onze militairen.
Als volksvertegenwoordiging moeten wij onze eigen afweging maken op grond van de informatie die wij krijgen van de militaire top en van de regering. Ook wij moeten de afweging maken tussen doel en risico. Politieke besluiten zijn soms heel ingrijpend.
Het wordt nog een zware week, deze laatste week voor het reces.
- Labels
- Opinie
- Tineke Huizinga
Archief > 2003 > juni
- 28-06-2003 28-06-2003 11:21 - Geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van overheid staan op het spel, aldus Arie Slob
- 26-06-2003 26-06-2003 23:57 - ChristenUnie dient 'Motie van treurnis' in tegen minister Remkes
- 26-06-2003 26-06-2003 12:53 - Vragen over het gevangen nemen en martelen van leden en voorgangers van van de Zuid China Kerk
- 26-06-2003 26-06-2003 12:29 - Geen bezuiniging budget ontwikkelingssamenwerking
- 25-06-2003 25-06-2003 16:29 - Amendement begroting budget ontwikkelingssamenwerking
- 23-06-2003 23-06-2003 22:53 - Vragen over tocht naar Polen van schip Women on Waves
- 23-06-2003 23-06-2003 11:03 - Antisemitisme moet worden aangepakt!
- 21-06-2003 21-06-2003 16:35 - Column Friesch Dagblad: Nederland kan nu niet de andere kant opkijken
- 20-06-2003 20-06-2003 22:12 - Arie Slob in Netwerk over bouwfraude
- 19-06-2003 19-06-2003 15:31 - Vragen over godsdienstvrijheid Turkmenistan
- 19-06-2003 19-06-2003 14:41 - Debat wetsvoorstel Kiezen op Afstand
- 18-06-2003 18-06-2003 15:12 - Bijdrage debat Srebenica
- 18-06-2003 18-06-2003 14:37 - Bijdrage debat initiatiefwetsvoorstel Dijksma (PvdA)
- 18-06-2003 18-06-2003 12:39 - Inhoud rapport C2000 is ontoelaatbaar
- 17-06-2003 17-06-2003 22:13 - Vragen over rapport Human Rights Watch inzake Rwanda
- 17-06-2003 17-06-2003 16:49 - Vragen over de mogelijke inzet van criminele burgerinfiltranten
- 17-06-2003 17-06-2003 14:47 - Europese grondwet verdient wellicht een referendum
- 16-06-2003 16-06-2003 14:35 - Bijdrage WGO Onderzoeksraad Veiligheid
- 14-06-2003 14-06-2003 16:32 - Dagboek Afghanistan: De rauwe werkelijkheid komt zo wel heel dichtbij
- 12-06-2003 12-06-2003 10:52 - Aanbieding boek Dienstbare overheid aan kabinet
- 11-06-2003 11-06-2003 15:31 - Bijdrage debat Regeringsverklaring
- 10-06-2003 10-06-2003 23:59 - Wat zou er anders geweest zijn…?
- 10-06-2003 10-06-2003 21:53 - ChristenUnie sluit steun aan referendum over Europese Grondwet niet uit
- 10-06-2003 10-06-2003 21:50 - Bijdrage debat Europese Conventie
- 10-06-2003 10-06-2003 16:19 - Dossier: Waarden en normen
- 05-06-2003 05-06-2003 20:36 - Algemeen Overleg Mid Term Review (LNV)
- 05-06-2003 05-06-2003 13:41 - Gedoogsteun is niet te koop
- 03-06-2003 03-06-2003 17:25 - Bijdrage debat Enquête Srebrenica
- 03-06-2003 03-06-2003 17:24 - Kabinet ging inhoudelijke reactie uit de weg
- 03-06-2003 03-06-2003 15:55 - Vragen over Benoemingen Eindhoven en Brabant
Reacties op 'Column Friesch Dagblad: Nederland kan nu niet de andere kant opkijken'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.